دين وفطرت
از نظر اسلام، احکام فرزند خوانده چیست؟

از نظر اسلام، احکام فرزند خوانده چیست؟

از نظر اسلام، احکام فرزند خوانده چیست؟

فرزند خواندگی درزمان جاهلیت اعراب (قبل اسلام) رایج بود. فرزند خوانده مانند فرزند تنی محسوب می شد  و حق ارث داشت. اسلام این را از میان برداشت. خداوند متعال چنین می فرماید:

خداوند براي هيچكس دو قلب در درون وجودش نيافريده، و هرگز همسرانتان را كه مورد «ظهار» قرار مي‏ دهيد مادران شما قرار نداده، و (نيز) فرزندخوانده‏ هاي شما را فرزند حقيقي قرار نداده است، اين سخني است كه شما تنها به زبان خود مي ‏گویید (سخني باطل و بي ماخذ) اما خداوند حق مي‏ گويد، و به راه راست هدايت مي‏ كند* آنها را به نام پدرانشان بخوانيد كه اين كار نزد خدا عادلانه تر است، و اگر پدران آنها را نمي‏ شناسيد آنها برادران ديني و موالي شما هستند، اما گناهي بر شما نيست در خطاهائي كه (در اين مورد) از شما سر مي‏ زند (و بي توجه آنها را به نام ديگران صدا مي‏ زنيد) ولي آنچه را از روي عمد مي ‏گوئيد (مورد حساب قرار خواهد داد) و خداوند غفور و رحيم است. (سوره احزاب 33/4-5)

فرزند خواندگی ممنوع است، اما بزرگ کردن ورسیدگی به کودکان بی سرپرست ثواب دارد. در این حالت باید به این موارد دقت کنیم:

  1. 1.  کودک باید بداند که خانواده ای که او را سرپرستی می کند، پدر و مادر واقعی او نیستند.
  2. 2.  کودک پس از مرگ خانواده سرپرست، حق ارث ندارد؛ فقط در صورتی که متوفی وصیت کرده باشد، ارث می برد. اگر متوفی وارث داشته باشد، وصیت بیش از یک سوم ما ترکه به فرزند خوانده تعلق نمی گیرد.
  3. 3.  سرپرست نباید فراموش کند که او کودکی بیگانه است. اگر پسر باشد مانند پسران بیگانه و اگر دختر باشد هم مانند دختران نامحرم خواهد بود.

اگر زنی سرپرستی نوزادی را به عهده بگیرد و به او شیر بدهد، مادر شیری آن طفل می شود. اگر طفل دختر باشد بیگانه و نامحرم بودنش با شوهر زن شیرده و اگر پسر باشد بیگانگی و نامحرم بودنش با زن شیرده از بین می رود. اما غیر از این بیگانه محسوب می شود.

با رعایت اصول و احکام شرعی، سرپرستی کودکان یتیم و بی سرپرست را به عهده گرفتن و آنها را به خانه آوردن و درست تربیت کردن و تحویل جامعه دادن، کار بسیار نیکو ومفیدی است. در این مورد پیامبر صلی الله علیه وسلم چنین می فرماید:

کسی که از یتیمی سرپرستی و حمایت کند، همانگونه که انگشت اشاره به انگشت میانی نزدیک است، در بهشت به من نزدیک خواهد بود.(بخاری، ادب24، مسلم، زهد42)

نظریه

  • من يه فرزند خوانده دارم اسمش زري هست دختر شوهرمه دوسش دارم و با عشق بزرگش مي كنم از 3 سالگيش با من بوده الان 6 سالشه خودشم همه چيز رو مي دونه چون من بهش گفتم اونم از اين وضعيت راضيه من حتي اف هم بهش نمي گم

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید