دين وفطرت
آیا انبیا می توانستند  به خدا شرک بورزند؟

آیا انبیا می توانستند به خدا شرک بورزند؟

 

آیا انبیا می توانستند  به خدا شرک بورزند؟
در آیه 88 سوره انعام آمده است:
ذَلِكَ هُدَى اللّهِ يَهْدِي بِهِ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَلَوْ أَشْرَكُواْ لَحَبِطَ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ [1]
اين هدايت‏ خداست كه هر كس از بندگانش را بخواهد بدان هدايت مى‏ كند و اگر آنان شرك ورزيده بودند قطعا آن چه انجام مى ‏دادند از دستشان مى‏ رفت.
 از آیه شریفه می فهمیم که حتی انبیا هم می توانستند شرک کنند، اما چون در قرآن “ كند و اگر آنان شرك ورزيده بودند ” آمده، و معنی آن این است که انبیا عملا این کار را نکردند.


[1] انعام 77؛

نظریه ها

  • آیا مقصود از عهدی که خدا از پیامبران گرفته همان عقل کامل و بینش نافذ ایشان است که خدادادی بوده و همیشه در زندگیشان از آن سود برده اند و به واسطه آن همیشه از دیگران برتری داشته اند ؟ یا نه ایشان در جایی دیگر با خدا عهد بستند؟

  • آیا اگر اطرافیان انسان راه زندگی شان را اشتباه میروند و من میدانم واجب است ایشان را امر به معروف ونهی از منکر کنم؟

    • به اطرافیان خود آنچه که در قرآن کریم آمده است برسانید. اگر قرآن را قبول دارند در این زمینه مشکلی نخواهید داشت. اما متأسفانه امروزه به قرآن کریم به عنوان مصدر شریعت نگاه نمی کنند، و از آن دور شدند. شما در حد امکان به این نکته اشاره کرده مطالب قرآنی را برسانید . خدا یارتان باشد.

  • آیا عهدی که در آیه الست بربکم است با عهد پیامبران متفاوت است ؟ یعنی دونوع عهد داریم فقط؟ الذین ینقضون عهد الله مقصود کدام عهد است؟

    • “أ لست بربکم” پیمانی که خداوند از کل بشر گرفت، و منظور همان فطرت است.
      عهد پیامبران (ع) وحی است که برای آنان نازل می شود. و این عهد این طور نبود که در مکان خاص یک زمان از همه انبیا گرفته شده باشد. اما منظور در آیه ” الذین ینقضون عهد الله ” عهدی که از همه بشر گرقته شد (همان که در “أ لست بربکم” آمده است).

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید