دين وفطرت
چرا مسلمانان  نماز را به طور مختلف می خوانند؟

چرا مسلمانان نماز را به طور مختلف می خوانند؟

 



چرا مسلمانان  نماز را به طور مختلف می خوانند؟


مسلمانان نماز را از پیامبر (ص) و ایشان هم از جبرائیل (ع) یاد گرفتند. و در عدد رکعات یک اتفاق نظر وجود دارد که در آن اختلافی نیست. به نظر بنده کسانی که در حین گفتن تکبیر دست را بلند می کنند به سنت نزدیکتر هستند، چون روایات زیاد به این  دلالت می کند. اما این که برخی دست بسته و برخی دیگر دست باز، و یا نحوه دست بستن چه شکلی باشد اختلافات جزئی وجود دارد که مهم نیست. آنچه که در نماز مهم است خلوص نیت است.

نظریه ها

  • آیا نمازی که از انسان فوت میشود چه عمدا و چه سهوا، باید قضایش بجا آورده شود؟

    • اگر نماز سهوا فوت شود، مثل در خواب ماندن، یا فراموش کردن، بعد از این که به بادش بیافتد و یا بیدار شود، باید آن را به جا آورد.

  • آیا حتما باید به سمت قبله ای که بین مسلمانان مرسوم است (کعبه) نماز خواند؟

    • اگر عذری نداشته باشد، باید به سمت قبله نماز خواند. اما اگر عذر داشته باشد، مثل این که در وسیله نقلیه (هواپیما، اتوبوس …) باشد، لازم نیست رو به قبله باشد.

  • حق الناس را چطور میشود ادا کرد( در صورتی که محذوری وجود داشته باشد)؟

    • اگر نتواند صاحب حق را پیدا کند، در صورتی که خودش محتاج باشد، می تواند آن را تصرف کند. در غیر این صورت باید به کسی که نیاز داشته باشد آن را ببخشد

  • اگر فردی روزه قضا برگردن دارد و برای ادای روزه های قضا هم از ضرر احتمالی (بیماری گوارشی) می ترسد، وظیفه اش چیست؟

    • اگر بیماری فرد مانع بر گرفتن روزه های قضا شده باشد، منتظر بماند تا خوب بشود، بعدا قضا می کند. اما اگر حالش بهتر نشد و نمی تواند روزه بگیرد، باید استغفار و طلب آمرزش کرد

  • سلام

    لطفا در مورد اینکه جبرائیل به پیامبر نماز خواندن را یاد داده است دلیل بیاورید.

    • و علیکم السلام

      دلیل حدیث ذیل است:

      138497 – أتى جبريل عليه السلام النبي صلى الله عليه وسلم فقال : قم فصل ، وذلك دلوك الشمس حين مالت الشمس ، فقام فصلى الظهر أربعا ، ثم أتاه حين كان ظله مثله ، فقال : قم فصل فصلى العصر أربعا ، ثم أتاه حين غربت الشمس ، فقال : قم فصل ، فصلى المغرب ثلاثا ، ثم أتاه حين غاب الشفق ، فقال له : قم فصل ، فصلى العشاء الآخرة أربعا ، ثم أتاه حين برق الفجر ، فقال : قم فصل فصلى الصبح ركعتين ، ثم أتاه من الغد في الظهر حين صار ظل كل شيء مثله ، فقال : قم فصل فصلى الظهر أربعا ، ثم أتاه حين صار ظله مثليه ، فقال : قم فصل فصلى العصر أربعا ، ثم أتاه الوقت بالأمس حين غربت الشمس فقال : قم فصل ، فصلى المغرب ثلاثا ، ثم أتاه بعد أن غاب الشفق وأظلم ، فقال : قم فصل فصلى العشاء الآخرة أربعا ، ثم أتاه حين أسفر الفجر فقال : قم فصل ، فصلى الصبح ركعتين ، ثم قال : ما بين هذين صلاة 
      الراوي: أبو مسعود عقبة بن عمرو  –  خلاصة الدرجة: [فيه] أبو بكر بن محمد بن عمرو بن حزم لم يسمعه من أبي مسعود الأنصاري، وإنما هو بلاغ بلغه  –  المحدث: البيهقي  –  المصدر: السنن الكبرى للبيهقي  –  الصفحة أو الرقم: 1/362

  • سلام

    این جمله شمارا می پذیرم که

    دست بسته باشد یا باز تاثیری در خلوص نمازندارداما اخلاص درنمازیعنی من ببینم پیامبر به عنوان نماینده وسفیر خدانمازرا چگونه می خوانده من هم به همان شکل بخوانم

    اگرقرار باشد هرکسی یک چیزی رابه کیفیت نمازاضافه کندوبگوید این تأثیر دراخلاص ندارد آیا دیگر شکل نماز ثابت میماند؟آیا نمازکم کم تبدیل به چیز دیگری نمیشود؟

    پس مااجازه نداریم به نمازچیزی رااضافه کنیم وباید همان گونه که رسول گرامی اسلام نمازرا به جا آوردند ماهم به جا بیاوریم

    ودرهیچ جانیامده پیامبردست بسته نماز خوانده باشند.

    • و علیکم السلام

      ببینید دوست عزیز آنهای که دست هارا  حین قرائت در نماز می بندند، دلیل خود را دارند. مثلا 


      740 – حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ، عَنْ مَالِكٍ [ص:149]، عَنْ أَبِي حَازِمٍ، عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ، قَالَ: «كَانَ النَّاسُ يُؤْمَرُونَ أَنْ يَضَعَ الرَّجُلُ اليَدَ اليُمْنَى عَلَى ذِرَاعِهِ اليُسْرَى فِي الصَّلاَةِ» قَالَ أَبُو حَازِمٍ لاَ أَعْلَمُهُ إِلَّا يَنْمِي ذَلِكَ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِسْمَاعِيلُ: يُنْمَى ذَلِكَ وَلَمْ يَقُلْ يَنْمِي . البخاري
       
       
      54 – (401) حَدَّثَنَا زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ، حَدَّثَنَا عَفَّانُ، حَدَّثَنَا هَمَّامٌ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جُحَادَةَ، حَدَّثَنِي عَبْدُ الْجَبَّارِ بْنُ وَائِلٍ، عَنْ عَلْقَمَةَ بْنِ وَائِلٍ، وَمَوْلًى لَهُمْ أَنَّهُمَا حَدَّثَاهُ عَنْ أَبِيهِ وَائِلِ بْنِ حُجْرٍ: أَنَّهُ ” رَأَى النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَفَعَ يَدَيْهِ حِينَ دَخَلَ فِي الصَّلَاةِ كَبَّرَ، – وَصَفَ هَمَّامٌ حِيَالَ أُذُنَيْهِ – ثُمَّ الْتَحَفَ بِثَوْبِهِ، ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ الْيُمْنَى عَلَى الْيُسْرَى، فَلَمَّا أَرَادَ أَنْ يَرْكَعَ أَخْرَجَ يَدَيْهِ مِنَ الثَّوْبِ، ثُمَّ رَفَعَهُمَا، ثُمَّ كَبَّرَ فَرَكَعَ، فَلَمَّا قَالَ: سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ رَفَعَ يَدَيْهِ فَلَمَّا، سَجَدَ سَجَدَ بَيْنَ كَفَّيْهِ ” مسلم

      لذا ما می خواهیم بگوییم که مهم نیست که به این خزئیات توجه کنیم، مهم داشتن روح نماز است. 

      موفق باشید!

  • حکم نماز خواندن به فارسی(ترجمه ی فارسی جملات عربی) چیست?

    • جایز می باشد/ در نماز مهم فهمیدن است نه شکل شمایل و عربی بودن. /.
      در آیه 43 سوره نسا از نزدیک شدن به نماز در حالی که خود نمازخوان نمی فهمد نهی شده است

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید