برای رسیدن به کمال می شود تنها به قرآن اکتفا کرد؟
دین و فطرت// پرسش و پاسخ تاريخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۱ Tavsiye Et Yazdır

سؤال: برای رسیدن به کمال می شود تنها به قرآن اکتفا کرد؟

جواب: قرآن کتاب هدایت است که برای رساندن به کمال نیازی به کمک دیگران ندارد.

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَسْأَلُواْ عَنْ أَشْیَاء إِن تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ وَإِن تَسْأَلُواْ عَنْهَا حِینَ یُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَکُمْ عَفَا اللّهُ عَنْهَا وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِیمٌ [۱]

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید از چیزهایى که اگر براى شما آشکار گردد شما را اندوهناک مى‏ کند مپرسید و اگر هنگامى که قرآن نازل مى‏ شود در باره آنها سؤال کنید براى شما روشن مى‏ شود خدا از آن [پرسشهاى بیجا] گذشت و خداوند آمرزنده بردبار است.

مشکل مسلمانان امروزه این است که فکر می کنند تنها اکتفا کردن به قرآن کافی نیست. و قرآن را یکی از منابع شریعت می دانند. در حالی که قرآن کریم تنها منبع نقلی شریعت است که سنت نبوی تابع ، نه مکمل  آن است. از طرف دیگر هر کس این توانایی را ندارد که مستقیم از قرآن استنباط کند، لذا وظیفه علماء این است که همه امور دینی (عقائد، اخلاق، احکام ) را  از قرآن کریم استنباط کنند. آنان  برای تبیین آیه قرآن اولا باید به آیات مرتبط و بعدا به احادیث رجوع کنند. و ملاک صحیح  یا ناصحیح بودن احادیث باید سازگاری یا عدم آن با قرآن باشد. اما وظیفه مسلمانان چیست؟ آنها باید به فتوای که با قرآن سازگاری دارد، عمل کنند. برای تشخیص این که کدام یکی از فتاوی سازگاری دارد، باید استدلال علما را دید. آیا طبق قرآن (با آوردن آیات قرآنی) عمل کرده یا (متأسفانه اکثرا همین طور است) استنباط تقلیدی از مراجع پیشین و صرفا احادیث  بود.

ما قیمت روایات نقل شده را نادیده نمی گیریم، و از خیلی از احادیث بهره می بریم، اما همان طوری که گفتیم، احادیث را منبع مستقل شریعت نمی دانیم. از  احادیث با حکمت آشنا می شویم که چه طور از منبع  غنی – قرآن کریم استخراج معدن کنیم.

از  یادمان نرود که هر مسلمانی مخاطب قرآن می باشد!

 

 

 


[۱] مائده ۱۰۱؛

Facebook'ta PaylaşTwitter'da Paylaş


 ملاحظات

  1. سماء dedi ki:

    این سوال مدتها ذهنم را مشغول کرده بود. الان به جوابم رسیدم ممنون!

  2. سماء dedi ki:

    زن میتواند جزء علماء باشد و به استنباط امور دینی از قرآن و احادیث بپردازد؟

    • کارشناس dedi ki:

      ملاک در فتوی دادن علم و تقوا است، نه جنسیت شخص. مگر مورد شک است که حضرت فاطمه (ع) عالم دین بوده فتوی می دادند. اگر اعتراض کنید که ایشان استثنا بودند، می گوییم اگر این طور بود خود ایشان به این استثنا اشاره می کردند که این طور نیست.

  3. علیرضا dedi ki:

    سلام
    سایت خوبی دارید. سایتی که دنبال حقیقته! بدور از تعصبات و عرف های خرافی که دامنگیر اسلام شده!
    سوال: شما ما را به پیروی از قران تشویق میکنید و این کار شایسته ای است، ولی در جواب کسانی که می گویند” همه چیز که در قرآن نیامده، مثل تعداد رکعات نماز و یا نحوه اقامه آن و….” چه جوابی دارید؟

    • کارشناس dedi ki:

      قرآن و سنت یک منبع شریعت است و این اقتضا می کند که بین این دوتا توافق کامل باشد. ما آن سنتی که به این شرط جواب می دهد را می پذیریم. فرق ما از دیگران این است که سنت را مصدر دوم مصدر مستقل شریعت نمی دانیم. احادیث متواتر راجع به تعداد رکعات به دست رسید که در آن بین مسلمین اختلافی وجود ندارد. وقتی می گوییم قرآن تنها مصدر شریعت است، منظورمان این است که سنت – فقط تفسیر حکیمانه آن است، لذا خود پیامبر (ص) هم فرمود روایاتی که رسیده باید با قرآن سنجیده شود، آن چه مطابقت با قرآن دارد را بایدعمل کرد و اگر نه باید به دیوار زد .

  4. فاطمه dedi ki:

    آیا وقتی قران را تنها منبع نقلی دانستیم،در آن صورت ممکن است باز در میان علما بر سر مسئله ای اختلاف پیدا شود؟ و آیا این اختلاف اشکال ندارد؟

    • کارشناس dedi ki:

      اگر علما قرآن را به عنوان منبع شریعت در عمل قبول کنند و محور اصلی در استفتأت قرآن باشد، اختلافاتی که به وجود آمد را با حکمت، طوری که پیامبر (ص) آموخته بود حل کنند، خطرناک نخواهد شد. بر عکس خلال مباحث علمی حقیقت یافت می شود. معنی حدیث معروف: اختلافات امت من- رحمت است، همین است.

  5. فرزین dedi ki:

    سلام 

    ببخشید میشه در مورد جمله ای که گفتید بیشتر توضیح دهید ؟

    ملاک صحیح  یا ناصحیح بودن احادیث باید سازگاری یا عدم آن با قرآن باشد مثلا در احادیث آمده که این طور نماز بخوانید یا این روز ها روزه بگیرید یا این قدر زکات بدهید ولی در قران پاسخ به سوال ها نیامده است اگه لطف کنید بفرمایید چطور آنها  را با قرآن تطابق دهیم ؟

     

    • کارشناس علوم قرآن و مسائل مطالعات زنان dedi ki:

      با عرض سلام

      منظور از تنها بودن قرآن به عنوان منبع شریعت آن است که حدیث یا منابع دیگر در طول قرآن باید قرار بگیرد نه در عرض آن

  6. سارا dedi ki:

    سلام
    خسته نباشید
    ببخشید یک سوال داشتم
    شما فرمودین قرآن را ملاک فرار دهیم
    در خود قرآن گفته شده اطیعوالرسول
    از کجا برداشت کنیم که منظور جزئیات مسائل اصلى است که باید از قرآن برداشت کرد؟
    کجاى قرآن ذکر شده؟
    اطیعو الرسول مگر شمل احادیث صحیح نمى شود؟

    • کارشناس علوم قرآن و مسائل مطالعات زنان dedi ki:

      اطیعوا السول یعنی اطاعت به پیامی که او اورده است. و الا اطاعت به نبی مطرح می شد مه در قرآن نداریم

ابراز نظر  
نظر خود را درباره اين مطلب بيان کنيد *
 

شوهد 482 مرة/مرات