دين وفطرت
سؤال ما از شما

سؤال ما از شما

در آیه 56 سوره احزاب چنین آمده است:

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى‏ فرستند اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد بر او درود فرستيد و به فرمانش بخوبى گردن نهيد.

 و هر کس تا حالا نماز جماعت در ایران خوانده باشد، (غیر از ایران هم این رسم را دارند) می داند که بعد از خواندن آیه فوق معمولا صلوات می فرستیم:

"الهم صل علی محمد و آل محمد" صلوات خوب و کامل بر محمد و آل محمد. اما سؤال ما این است که، وقتی خود خدا می فرماید – ای کسانی که ایمان آورده اید بر او درود بفرستید، چرا ما به جای درود فرستادن بر پیامبر، به خدا می گوییم: خدایا، بر پیامبر درود بفرست؟! اصلا خدا دارد صلوات می فرستد و به ما امرمی کند که ما هم بفرستیم، اما باز هم به خدا می گوییم که خودش بفرستد! جواب شما چیست؟

نظریه ها

    • قصد مان این نیست که کلا صلوات فرستادن به پیامبر (ص) و آل البیت (ع)زیر سؤال ببریم. فقط می خواهیم بررسی کنیم که منظور خداوند در آیه چیست؟ درود فرستادن به رسول الله (ص) و اهل البیت (ع) بی شک در روایات آمده است و کسی نمی تواند آن را زیر سؤال ببرد!

  • باسمه تعالي
    با سلام و خسته نباشيد
    اللهم صل علي محمد و آل محمد
    فرستادن صلوات نه تنها منافاتي با آيه «ان الله و ملائكته يصلون علي النبي يا ايها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما» ندارد بلكه اعتراف به توحيد است. مي دانيم كه هيچ چيز در اين عالم بي اراده خداوند محقق نمي شود: لا حول و لا قوه الا بالله العلي العظيم. لذا با گفتن اللهم اعتراف مي كنيم كه خدايا ما چيزي در چنته نداريم و سلام و صلوات از آن توست و ما از خود چيزي نداريم پس بارخدايا تو بر محمد و آل او صلوات بفرست.
    براي روشن شدن مطلب مثالي مي زنم: پدري به پسرش مي گويد فرزندم برو چند تا نون بخر! از آنجا كه پسر پولي ندارد ممكن است به پدرش بگويد من پول ندارم خودت برو بخر! (كه صد البته اين برخورد نادرست است و بي ادبي است). اما ممكن است بگويد پدرجان مقداري پول بده تا نان بخرم (كه اين برخورد كمال ادب است). حال برمي گرديم به بحث صلوات، گفتن اللهم از نوع دوم است نه اول. يعني ما نميخواهيم از بار مسئوليت شانه خالي كنيم و صلوات را به خدا حواله كنيم بلكه مؤدبانه و خواضعانه به خداوند عرضه مي داريم كه خدايا همه چيز در يد قدرت توست و تويي مصداق «سلام قولا من رب الرحيم»و ما از خود چيزي نداريم پس اي صاحب سلام و صلوات بر محمد و آل او بفرست صلوات.
    نكته جالب اين است كه آيه دو مطلب را از مؤمنين خواسته يكي سلام فرستادن و ديگري صلوات فرستادن. صحابه در سلام كردن مشكلي نداشتند و با آن مأنوس بودند چرا كه پيامبر خود در سلام كردن بر ديگران سبقت مي گرفتند و مردم هم متقابلا سلام كردن را آموزش ديده بودند اما صلوات فرستادن برايشان تازگي داشت. لذا از پيامبر نحوه صحيح صلوات را سؤال كردند كه پيامبر شكل صحيح صلوات را به ايشان آموزش داد، كه به مواردي اشاره مي كنيم:
    روى البخاري في صحيحه بسنده عن ابن أبي ليلى عن كعب بن عجرة ، رضي الله عنه ، قيل : يا رسول الله ، أما السلام عليك فقد عرفناه ، فكيف الصلاة ؟ قال : قولوا : ( اللهم صل على محمد ، وعلى آل محمد ، كما صليت على آل إبراهيم ، إنك حميد مجيد ، اللهم بارك على محمد وعلى آل محمد ، كما باركت على آل إبراهيم، إنك حميد مجيد) (صحيح البخاري6/151)
    وروى الإمام أحمد في مسنده : حدثنا محمد بن جعفر ، حدثنا شعبة عن الحكم قال : سمعت ابن أبي ليلى قال : لقيني كعب بن عجرة فقال : ألا أهدي لك هدية ؟ خرج علينا رسول الله صلى الله عليه وسلم ، فقلنا : يا رسول الله ، قد علمنا أو عرفنا كيف السلام عليك ، فكيف الصلاة ؟ فقال : قولوا : اللهم صل على محمد وعلى آل محمد ، كما صليت على آل إبراهيم ، إنك حميد مجيد ، اللهم بارك على محمد وعلى آل محمد ، كما باركت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم ، إنك حميد مجيد (مسند الامام احمد1010،تفسير ابن كثير 3/807)
    وقال ابن أبي حاتم : حدثنا الحسن بن عرفة ، حدثنا هشام بن بشير عن يزيد بن أبي زياد ، حدثنا عبد الرحمن بن أبي ليلى عن كعب بن عجرة قال : لما نزلت ( إن الله وملائكته يصلون على النبي * يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه وسلموا تسليما ) ، قال : قلنا يا رسول الله ، قد علمنا السلام عليك ، فكيف الصلاة عليك ؟ قال : قولوا : اللهم صل على محمد ، وعلى آل محمد ، كما صليت على إبراهيم ، وعلى آل إبراهيم ، إنك حميد مجيد ، وبارك على محمد ، وعلى آل محمد ، كما باركت على إبراهيم ، وعلى آل إبراهيم ، إنك حميد مجيد (تحفه الاحوذي 2/604، تفسير ابن كثير 3/807)
    در واقع صلوات فرستادن آنگونه كه اكثر مسلمانان بدان مبادرت مي ورزند و روايات هم مؤيد آن است علاوه بر و مقدم بر تأكيد بر نبوت تأكيدي است بر توحيد به بياني كه گذشت.
    خداوند توفيق كسب معارف الهي و قرآني را به ارزاني بدارد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد

  • سلام
    درود هدا به ابراخیم و آل وی
    درود خدا بر محمد و آل محمد این هم در قران عینا تکرار شده است.
    من تعجب می کنم چرا بعضی ها سوال را زیر سوال می برند. من فکر نمی کنم نوسنده این مقاله قصد توهین داشته باشد زیرا این سایت بر اساس سائل بنا شده است. سائل فطری، یعنی چرائی انجام افعال خاص…
    موفق باشید ولی به هیچ وجه متعصب نباشید.

  • سلام

    خیلی پاسخ جالب وکاملی به سوال دادندبه نظر من ایشان سوال رازیر سوال نبردند بلکه پاسخ کامل به شبهه ی وارد شده دادند

    به نظر هم میرسد فقط بحث سائل وفطرت وچرایی اعمال و….مطرح نباشد!!!!!!!!!!!

  • به نام خداوند مهرگستر خیلی مهربان
    “قل الحمد لله وسلام علی عباده الذین اصطفی اآلله خیر اما یشرکون “بگو پسندیده برای خداوند هم درودی بر بندگانش کسانی برگزیده آیا خداوند بهتریست یا چه همباز می گزارند”
    این صل چندی را می رساند اگر مهربانی کردنی است بر پیامبر دو گونه است اگر پیشمان بود باهاش مهربان می بودیم هم از خداوند می خواستیم برش مهربان باشد یا پیشمان نیست ازش بدگویی نکنیم هم از خداوند بخواهیم ازش بدگویی نکنند هم خداوند به او هم دیگر پیامبران بخششی کند که پس هم پیش نشانه یا آیه را ببینیم برای فراهم ساختن زندگی آسوده برای پیامبر بود که در تنگنای بدگویان هم آزار کنندگان بود سراسر بایستی گمانپردازی ها را کناری نهیم
    می بینید که چند نشانه یا آیهء پیشتر خداوند هم فرشتگانش مهربانی ای بر باورمندان می فرستند تا آنها را از تاریکی ها سوی روشنایی ببرند هم خداوند بوده به باورمندان خیلی مهربانی ای خداوند مارا از تاریکی ها بسوی روشنایی ببر

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید