دين وفطرت
احکام مسافر

احکام مسافر

احکام مسافر

دیروز بین دوستان راجع به  احکام  مسافر بحث کردیم. یکی از دوستان اظهار داشت، با راحتی های امروزه که مسافر در سفر دارد، آیا باز هم مسأله روزه گرفتن یا نماز مسافرتغییر نخواهد کرد؟ در پاسخ گفتیم که نماز مسافر غیر از نماز مقیم است. یعنی برای مسافر نماز 2 رکعت و 3 رکعت تشریع شده، نه این که در اصل 4 رکعت بوده و بعدا شکسته شده باشد. نماز شکسته فقط در نماز خوف است که نماز 2 رکعتی یک رکعت خوانده می شود. دیگر نماز شکسته نداریم. اما روزه مسافر، در این باره پاسخ به برسش یکی از عزیزان در ایام ماه مبارک را می آوریم:

سؤال: اگر در ماه مبارک می خواهیم به مسافرت برویم، باید بعد از ظهر راه بیافتیم تا روزه مان قضا نشود. اما ما نمی توانیم که به شرکت هواپیمایی دستور دهیم که پرواز در ماه رمضان بعد از ظهر باشد! چرا من که این قدر مواظب هستم، به خاطر سفری پیش آمده، (سفری که باید حتما بروم، نمی توانم لغو کنم) باید یک روز (تازه معلوم نیست، شاید برگشت من هم همین طور باشد) از قافله روزه داران عقب بیافتم؟

جواب: ترک روزه برای مسافر یک رخصت است، نه عزیمت. به عبارت دیگر مسافر می تواند روزه نگیرد، اما اگر بخواهد می تواند روزه بگیرد و به وقت مسافرت او (قبل یا بعد از ظهر بودن) ربطی ندارد. به آیه قرآن مراجعه کنیم تا مطلب کاملا واضح شود:

أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ [1]

[در] روزهاى معدودى [بر شما مقرر شده است] هر كس از شما بيمار يا در سفر باشد (می تواند به همان شماره) تعدادى از روزهاى ديگر [را روزه بگیرد] و بر كسانى كه [روزه] طاقت‏ فرساست كفاره‏ اى است كه خوراك دادن به بينوايى است و هر كس به ميل خود بيشتر نيكى كند پس آن براى او بهتر است و اگر بدانيد روزه گرفتن براى شما بهتر است.

این جمله آخر تأکید می کند که اگر بتوانید روزه بگیرید بهتر است برای شما. یعنی ترک روزه در مسافرت یک رخصت است، نه یک ممنوعیتی که برخی علما فکر می کنند. پس با خیال آسوده به سفر تان بروید.



[1]  بقره 184؛

نظریه ها

  • بسیار عالی است.من شنیده بودم که جمله آخر فقط برای بیان فواید روزه است اما احساس میکنم این تفسیر بسیار بهتر است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید