دين وفطرت
چه کسانی نائل رحمت الهی می شوند؟

چه کسانی نائل رحمت الهی می شوند؟

چه کسانی نائل رحمت الهی می شوند؟

رحمت الهی بی نهایت است که ما قادر نیستیم شکرش را به جا بیاوریم. اگر انصاف داشته باشیم می گوییم الحمد لله. اما گفتن این حمد هم منوط به رحمت خداوند است، چون اگر خودش مارا قادر نسازد، از گفتن آن هم عاجز هستیم. از این لحاظ هر کس وارد بهشت شود، از لطف و رحمت خداوند متعال است. اما از طرف دیگر برای وارد شدن به رحمت الهی باید سعی و تلاش کرد. سعی و تلاش در این که بیشتر عمل صالح انجام دهیم. اکثر ما فکر می کنیم که عمل صالح همان نماز خواندن، زکات دادن، روزه گرفتن … است این درست است، اما وقتی به آیه ذیل دقت کنیم، خواهیم دید که عمل صالح به این محدود نمی شود:

انَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ [1]

كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده و نماز بر پا داشته و زكات داده‏ اند، پاداش آنان نزد پروردگارشان براى آنان خواهد بود؛ و نه بيمى بر آنان است و نه اندوهگين مى ‏شوند.

نماز و زکات به خاطر اهتمام جداگانه ذکر شده است. اما نماز روزی 5 بار خوانده می شود و زکات هم سالی یک بارپرداخت می شود، پس عمل صالحی که گفته می شود، باید اعمالی باشد که عمر مان را پر کند. پس باید با عمل صالح زندگی مان را پر کنیم (و به نماز، روزه ، زکات بسنده نکنیم ) تا بیمی و اندوهی نداشته باشیم.

 



[1]  بقره 277؛

نظریه ها

  • عمل صالحی که قرار است زندگمان را پرکند واجب است یا مستحب؟آیا انسان همه واجباتی که وجود دارد را درزندگش انجام میدهد؟

    • سلام علیکم اعمال صالح هم واجبات و هم مستحبات را شامل می شود. برای پر کردن زندگی از اعمال صالح به مستحبات (مسائل اخلاقی و … ) باید نوجه کرد. انسان می تواند واجباتی را که بر ذمه دارد انجام دهد، اگر غیر از این بود این اعمال برایش واجب نمی شد.

  • آیا زندگی روزمره اگر بر اساس عقل و انصاف و اخلاص و فطرت باشد دارای اعمال صالح خواهد بود در حالیکه هیچ درس دینی نخوانده باشد و خیلی سر از مستحبات و دعا در نیاورد.یانه باید دنبال شناخت اعمال صالح برود؟

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید