دين وفطرت
توبه کردن

توبه کردن

توبه کردن

سؤال: سلام علیکم. از شما این سؤال را دارم: من بعضا مرتکب یک گناه می شوم،  بعد توبه می کنم و سعی می کنم دیگر مرتکب آن نشوم. اما متأسفانه بعد از مرور زمان دو باره همان گناه را انجام می دهم.  یکی از آشنایانم گفت که اگر مطمئن نباشی که دو باره مرتکب آن گناه نمی شوی، توبه ات اصلا قبول نمی شود، چون از شروط توبه است. آیا واقعا باید مطمئن شد که دیگر این کار را نخواهم کرد؟ ولی من تردد دارم، پس توبه نکنم؟

جواب: وعلیکم السلام.

در توبه کردن شرط این نیست که مطمئن باشد این کار دیگر تکرار نشود. چون احتمال مرتکب شدن دو باره به آن وجود دارد و کسی نمی تواند مطمئن باشد که در امان از آن است. شرط توبه پشیمانی از کردار خود و تصمیم برای اجتناب از آن است. اگر دوباره مرتکب گناه شدید دو باره توبه کنید. اما باید از ته دل پشیمان شوید که گناه را انجام داده اید. آیات قرآن راجع به توبه زیاد است که برخی از آن را می آوریم:

  • وَأَنِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنِّيَ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ [1]

و اينكه از پروردگارتان آمرزش بخواهيد سپس به درگاه او توبه كنيد [تا اينكه] شما را با بهره ‏مندى نيكويى تا زمانى معين بهره‏ مند سازد و به هر شايسته نعمتى از كرم خود عطا كند و اگر رويگردان شويد من از عذاب روزى بزرگ بر شما بيمناكم.

  • ·       إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوَءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِن قَرِيبٍ فَأُوْلَئِكَ يَتُوبُ اللّهُ عَلَيْهِمْ وَكَانَ اللّهُ عَلِيمًا حَكِيمً [2]

توبه نزد خداوند تنها براى كسانى است كه از روى نادانى مرتكب گناه مى ‏شوند سپس به زودى توبه مى‏ كنند اينانند كه خدا توبه ‏شان را مى‏ پذيرد و خداوند داناى حكيم است.

  • ·       إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا مِن بَعْدِ ذَلِكَ وَأَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ [3]

مگر كسانى كه بعد از آن [بهتان] توبه كرده و به صلاح آمده باشند كه خدا البته آمرزنده مهربان است.

  • ·       ثُمَّ يَتُوبُ اللّهُ مِن بَعْدِ ذَلِكَ عَلَى مَن يَشَاءُ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ [4]

سپس خدا بعد از اين [واقعه] توبه هر كسی  لائق است را  مى ‏پذيرد و خدا آمرزنده مهربان است.

  • ·       فَمَن تَابَ مِن بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ [5]

س هر كه بعد از ستم ‏كردنش توبه كند و به صلاح آيد خدا توبه او را مى‏ پذيرد كه خدا آمرزنده مهربان است.



[1]  هود 3؛

[2]  نسا 17؛

[3]  نور 5؛

[4]  توبه 27؛

[5]  مائده 39؛

نظریه ها

  • من میخواهم این ها را همین طور که استدلال کرده اید بپذیرم و در واقع احساس میکنم که عاقلانه هستند اما در میان اقوام من افرادی هستندکه درس دین خوانده اند. و من دانشگاهی هستم که میگویند که به این راحتی نمیشود که در مورد احکام قضاوت کرد و در این حکم نظر ایشان مخالف است . من نمیدانم چه کار کنم و کدام را قبول کنم.

    • سلام علیکم
      1. ملاک در تشخیص دادن بین حق و باطل در اسلام قرآن است.
      2. مهم این نیست که چه کسی گفته، بلکه مهم این است که چه گفته ؛
      3. الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ
      به سخن گوش فرامى‏دهند و بهترين آن را پيروى مى‏كنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید