دين وفطرت
دست دادن مرد و زن

دست دادن مرد و زن

دست دادن مرد و زن

مرجع اصلی برای پاسخ دادن به چنین پرسشهایی قرآن و بعد سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم است. اگر قرار باشد کاری را حرام بدانیم  باید هر دو منبع یا یکی از منابع آن را حرام بخوانند.

خداوند در قرآن چنین می فرماید:

وَلاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَى إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاء سَبِيلًا [1]

و به زنا نزديك مشويد چرا كه آن همواره زشت و بد راهى است.

در این آیه آشکارا زنا منع شده و همچنین از کارهایی که انسان را به این راه سوق می دهد نیز منع کرده است.

دست دادن یک تماس بدنی محسوب می شود و از دیدگاه اسلام آن سه حکم دارد: مباح، سنت و حرام .

دست دادن زن با زن و مرد با مرد از دیدگاه هیچ یک از علما و مذاهب اسلامی مشکلی ندارد و حتی سنت پیامبر (ص) نیز می باشد. پیامبر (ص) در این باره چنین می فرماید:هنگامی که دو مسلمان با یکدیگر روبرو شدند و مصافحه (دست دادند) قبل از اینکه از یکدیگر جدا شوند خداوند آنها را می بخشد.(امة القرا22/252)

وهمچنین پیامبر (ص) دست دادن را عامل از بین بردن برخی احساسات بد،  چون کینه و دشمنی می داند.

دست دادن زنان و مردانی که به همدیگر محرم هستند، مشروع و جایزاست وجزء سنتهای پیامبر (ص) می باشد.

مردان و زنانی که بین آنها محرمیت وجود ندارد، مردان جوان با زنان کهنسال وپیر، وزنان جوان با مردان کهنسال دست دادن شان  مباح است. وهمچنین افراد مسنی که میل جنسی نداشته باشد،  نیز مباح است.

واما مردان و زنانی که بین آنها محرمیت وجود ندارد، دست دادن آنها بنا به نیت آنها به دو دسته  تقسیم می شود:

افرادی که با نیت لذت جنسی دست می دهند،  این قطعا حرام است. پیامبر (ص) چنین می فرماید: وبدون شک خداوند انسان را با میل جنسی خلق کرده واین میل آنها را در بر می گیرد؛ زنای چشم در نگاه ،زنای گوش در شنیدن ،زنای زبان در کلام، زنای دست در لمس کردن، زنای پاها در راه رفتن وزنای دهان در بوسیدن است، نفس انسان می طلبد و آلت تناسلی فعل زنا را انجام می دهد و یا نمی دهد.

در این حدیث پیامبر (ص) به نیت اشاره می کند، یعنی دست دادن وحتی نگاه کردن هم اگر به نیت لذت جنسی باشد، قطعا حرام است. و این نوع دست دادن  در قرآن جزء فحشا(کارهای زشت) ارزیابی می شود.

افرادی که بدون نیت لذت جنسی دست می دهند، هم به دو دسته تقسیم میشوند:

الف)؛ برخی علما بر این باورند که،  حتی اگر بدون نیت لذت جنسی هم انجام شود حرام است، چون باعث تلذذ جنسی می شود. در این باره  پیامبر (ص) را الگو نشان می دهند که در بیعت با مردان دست می دادند، ولی در بیعت با زنان کلامی وبا صحبت انجام می دادند. عمیه بنت رقیه از بیعتش با پیامبر (ص) چنین نقل می کند: با گروهی از زنان برای بیعت نزد پیامبر (ص) رفتیم و گفتیم دست خود را بدهید تا با شما بیعت کنیم و در جواب پیامبر (ص) چنین فرمودند: من با تک تک زن ها نمی توانم دست داده و بیعت کنم حرفی که به یک زن گویم گویا به صد زن گفته ام و حرفی که به صد زن گویم گویا به یک زن گفته ام.

و همچنین ام المؤمنین عایشه رضی الله عنها هم می گوید،  که ایشان در هنگام بیعت با زنان دست نمی دادند.

اما اینها دلیلی برای حرام بودن دست دادن نیست مثلا پیامبر صلی الله علیه و سلم می فرمایند:

من با تفریح و تفریح با من چه رابطه ای می تواند داشته باشد؟!

 واز طرفی هم پیامبر صلی الله علیه و سلم در اعیاد و جشنهای عروسی شرکت می کردند ویا هیچگاه کلره ای (نوعی مارمولاک) که به ایشان تعارف می شد نمی خوردند ولی خوردن آن را منع نکردند. برای مثال، ایشان در بیعت با همسر ابوسفیان (هند) دست داده و بیعت کردند ویا عمربن خطاب رضی الله عنه که پیامبر صلی الله علیه و سلم ایشان را وکیل کرده بود تا با مردم بیعت کند، در حضور پیامبر با زنها دست داده و بیعت می کرد.

پیامبر صلی الله علیه و سلم علاوه بر بیعت کلامی و دست دادن، راههای دیگری را هم برای بیعت انجام داده است. از جمله  از روی پارچه دست دادن ویا هر دونفر دستهایشان

را بر داخل یک کاسه آب می بردند و اینگونه بیعت می کردند. بعد از زمان پیامبر صلی الله علیه و سلم علاوه بر بیعت شفاهی،بیعت کتبی هم انجام گرفت.

ب) برخی از علما هم دست دادن را بدون نیت لذت جنسی حلال و جایز می دانند و حتی وضوء را هم باطل نمی کند. ولی به طور کلی چون ممکن است سبب حرام و گناه کردن شود تا آنجایی که مجبور به این کار نباشیم باید از آن اجتناب کنیم .در فرهنگ برخی کشورها از نظر سیاسی و اجتماعی دست دادن خیلی مهم بوده در صورت دست ندادن بی احترامی و بی ادبی تلقی می شود. در این شرایط هم تا مجبور نباشیم باید از دست دادن با نامحرم اجتناب کنیم.

نظریه ها

  • سلام
    سوالم این است اگر دست دادن با نامحرم اشکال دارد چرا پیامبر این کار راکرد اما اگر درهرکاری نیت ها محاسبه می شود پس چرا علما اینقدر سخت میگیرند و واینکه کدام یک از علما دست دادن زن ومرد نامحرم را بدون دستکش یاحائل حلال می داند اگر نیت لذت جنسی نباشدالبته..

    • سلام
      بدون قصد تلذذ دست دادن حرام نیست، اما کدام از علما آن را می گویند خبر نداریم. فقط این حقیقت را می دانیم که تا قرن هشتم در خیلی از مسایل دیدگاه های علما اسلام بازتر بوده است و حتی حجاب را طور دیگری مطرح می کرند.

  • تشکر..میشود منبع یا سرنخی برای مطالعه احکام ان دسته از علمای قرن 8 معرفی کنید که مد نظرتان است؟
    ایا بنظرشما این تغییر دیدگاه علمای امروزی بخاطر افزایش ظرفیت انسان امروزی نسبت به قبل است یا در اصل دین و احکام تغییراتی ایجاد شده وعلما برداشت مختلفی دارند..

  • ببخشید یک مورد هم به موارد قبلی اضافه کنید ..سندی که اثبات کند روایت دست دادن پیغمبر (بدون دستکش یاهرچیز دیگری) وعمر به ترتیب با زن ابوسفیان و زنان دیگری که عمر درحضور پیامبر با انها با نیت بیعت دست داده است..اگر این روایت درست باشد و سنت پیغمبر و قرآن را الگو قرار دهیم پس بیشتر به نیت توجه میشود و با توجه به سنت پیغمبر اشکالی در این کار (دست دادن مرد و زن نامحرم)نمیبینم

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید