دين وفطرت
نظام بانکداری اسلامی

نظام بانکداری اسلامی

نظام بانکداری اسلامی

جمع کردن پس انداز ها و پول قرض دادن با بهره را سیستم وام می گویند.

اغلب بانکها با این سیستم کار می کنند.

و همچنین می توان پول را به عنوان سرمایه مشترک جمع کرد، وبا آن تجارت کرد؛ برای انجام این امر مضاربه (مشارکت) ،هم اشتراک مادی لازم است وهم اشتراک کاری. طرفی که کار را بر عهده می گیرد "مضارب" و طرفی که سرمایه را به عهده می گیرد "رب المال" صاحب مال نامیده می شود.

وقتی از سیستم مضاربه (مشارکت) در بانک داری استفاده شود بانکهای بدون بهره بوجود خواهد آمد. در ابتدا به جاهایی که اینگونه، فعالیتهای مالی را انجام می دادند موسسه مالی بدون بهره می گفتند  وبعدا به آن "بانک مشارکت" می گفتند. این بانکها غیر از امور بانکی، تجارت هم انجام می دادند.

کلا بانکهای مضاربه ای از راه شریک شدن فعالیتهای خود را انجام می دهند.

بین صاحبان پول(سرمایه) وبانک مشارکت، مضاربه (شرکت) یعنی رابطه سرمایه وکار بوجود می آید، که به معنی شریک بودن در سود و زیان است.

بانک اشتراک پولهایی را که از مشتریان جمع کرده ، در سرمایه گذاری تجاری استفاده می کند و در نتیجه مشتریان در سود وزیان آنها شریک هستند.  ضرر کردن در این معاملات تجاری به این معناست که سود خود را نمی گیرند ولی اصل پولی که به اشتراک گذاشته اند محفوظ است.

مضاربه روشی است که از زمانهای قدیم اجرا می شود، ولی در آن زمان تنها کسانی که پول زیادی برای سرمایه گذاری داشتند، این کار را می کردند. با تأسیس بانکهای اشتراک کسانی که سرمایه و پس انداز اندکی هم دارند، می توانند در سرمایه گذاری تجاری این بانکها شریک شوند. همچنین بانکهای اشتراک هم با جمع آوری پول مشتریان سرمایه کاری خود را افزایش می دهند.

بانکهای اشتراک وام نمی دهند، چون بر قوانین اسلامی برپا شده است، و  سودی که از راه وام دادن گرفته شود حرام است. وهمچنین مانند موسسه خیریه هم نیستند، قرض الحسنه هم نمی دهند.

تنها راه جمع کردن سرمایه بدون بهره، شریک کردن سرمایه در کار است. واین تنها راهی است که بدون دخالت صاحب پول در کار، سود جایز از پول خود را دریافت می کند.

 

نظریه ها

  • سلام علیکم. بنظر شما کدام بانک ما الان به اسلامی بودن اهمیت میدهد و ما میتوانیم با خیال آسوده از خدماتش استفاده کنیم؟

    • با سلام. متأسفانه ما اطلاع کامل در این زمینه نداریم. بر هر حال پرس جو از خود بانک (آیا وام می دهد یا نه، نحوه مشارکتش چه طور است… ) تا حدی می شود راجع به اطلاع کسب کرد. ما فقط آن که بانک اسلامی چگونه باید باشد را توضیح داده ایم.

  • در بانکی سپرده بقصد سرمایه گذاری کرده ام که بگفته خود بانک سپرده را طبق عقود شرعی(مضاربه و مشارکت و …) بکار میگیرد و ماهانه علی الحساب سود ثابت میدهد(خودشان گفته اند و من شرطی نکردم) و در انتهای سال پس از محاسبه سود سالانه .مابه التفاوت سود قطعی و علی الحساب را میدهد البته در صورت وجود تفاوت .آیا این کار ربا است؟

    • اگر از قبل صد در صد معل.م نباشد که آخر سال یک مبلغی معینی خواهید پرفت، اشکالی ندارد

  • سلام نظر شما در مورد خمس که در سوره انفال اومده چیست؟ایا واجبه؟غنیمت منظور چیه؟

    • و علیکم السلام
      خمس پرداخت یک پنجم غنیمت جنگیست. برای درست فهمیدن آن باید به قرینه نگاه کرد

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید