دين وفطرت
پروفسور عبد العزیز بایندر جواب می دهد (زیارت قبور)

پروفسور عبد العزیز بایندر جواب می دهد (زیارت قبور)

پروفسور عبد العزیز بایندر جواب می دهد (زیارت قبور)

سوال : زیارت قبر مردگان را چگونه باید انجام داد؟

جواب : پیامبرصلی الله علیه وسلم در مورد زیارت قبر مردگان چنین می فرماید: به زیارت قبرها بروید، مرگ را به  شما یادآوری می کند. (ابن ماجه سنن، جنایز، 47).

زیارت قبر و مقبره هابا اصل اسلام و توحید مغایر است. از نظر اعتقادی هم باید از رفتارهای مضر دوری کرد. به همین سبب دین اسلام در مورد زیارت قبور محدوده ای تعیین کرده. در زیارت قبور باید از این اعمال اجتناب کرد:

  •  به مرده ای که در قبر است، ارزش و اعتبار مافوق بشری دادن و باور این که این فرد (مرده در قبر) از بندگان محبوب نزد خداست و خدا خواسته او را رد نمی کند؛ و این فرد را بین خود و خدا واسطه قرار دادن.
  •  اینگونه زیارت هارا  از واجبات دین تلقی کردن.
  •  پارچه و قفل بستن، شمع روشن کردن.
  •  نذر کردن به نام فرد مرده در قبر.
  •  قربانی بریدن.
  •  خرما و آب نبات برای آنها پخش کردن و از آنها کمک خواستن.
  •  با صدای بلند سر قبر گریه و زاری کردن.
  •  بوسیدن سنگها و آهنهایی که در کنار قبر است و بغل کردن آنها و گریه کردن.

این کارها را نمی توان با اصل توحید در اسلام ربط داد. از فرد مرده مدد خواستن شرک است؛ وشرک تنها گناهی است که خدوند آن را نمی بخشد.

خداوند چنین می فرماید: خداوند شرك به او را نمي‏ آمرزد (ولي) كمتر از آن را براي هر كس بخواهد (و شايسته بيند) مي‏ آمرزد و هر كس براي خدا شريكي قائل شود در گمراهي دوري افتاده است. (سوره نساء 5/116)

کسی که به زیارت قبور می رود باید به یاد بیاورد که این دنیا محل گذر است و یک روز او هم خواهد مرد.

باید سر قبر چنین دعا کرد: سلام بر ساکنان خوابگاه مومنین، انشاءالله ما هم به شما خواهیم پیوست. خداوند مردگان و زندگان من و شما را مورد مغفرت خود قرار دهد. از خدا برای خودمان و برای شما عافیت می طلبیم. پروردگارا، اینان را رحمت کن و ببخش. آنها را از عذاب جهنم محفوظ بدار و آنها را به بهشت ببر.

نظریه ها

  • سلام

    1-پیامبرحبیب خدابوده یانه؟

    2-وقتی به زیارت قبرپیامبرمیرویم ایشان به مااشراف دارندیانه؟

    3-اگرمن خواسته ای داشته باشم ازحضرت رسول بخواهم که واسطه بین من وخداشود تاآن خواسته ام راخدا به برکت ومقام حضرت رسول برآورده کند،ایا این کارشرک است؟!!!

    4-اگربگوییدشرک است چراحضرت یعقوب وقتی فرزندانش ازاو خواستند طلب استغفاربرایشان کند ایشان به فرزندانش نفرمود این کارشرک است ومن انجام نمیدهم بلکه گفت بزودی طلب استغفارخواهم کرد!!!!

    پس اگرمنصفانه قضاوت کنید این کارشرک نیست.

    • و علیکم السلام

      1. پیامبر ما و کلا انبیا الهی حبیب خدا هستند

      2. جز آنچه مرا بدان فرمان دادى [چيزى] به آنان نگفتم [گفته‏ام] كه خدا پروردگار من و پروردگار خود را عبادت كنيد و تا وقتى در ميانشان بودم بر آنان گواه بودم پس چون روح مرا گرفتى تو خود بر آنان نگهبان بودى و تو بر هر چيز گواه مائده 117

      3. واسطه دادن کسی در ارتباط با خدا شرک است

      4. استغفار حضرت یعقوب برای فرزندانش مثل دعا کردن ما برای یک دیگر است. ما هم دعا می کنیم مثل الهم اغفرلی ولوالدی و اللمؤمنین یوم یقوم الحساب

      ،حظرت یعقوب زنده بود و فرزندانش از خودش طلب دعا کردند ، نه از قبرش لذا شرک نبوده است. 

       

  • باسلام
    شما در جمله آخر جواب خودتان را دادید بیان کردید از قبرش ما در این دنیای فانی جسم که متعلق به این دنیا هست را رها کرده و به سمت خالق خویش رهسپار میشویم همانا از خداییم و به سوی او بازمیگردیم
    پس منظور روح طرف که خود طرف هست نه جسم فانی یا قبری خاکی و سنگی
    شما از هر موجودی(فرشته، جن و…) که مومن و فرمانبر خدا بوده و در نزد خدا جایگاه و آبرویی دارد میتوانید درخواست کنید که واسطه شود که او قربی نزد خدا دارد خداوند حاجت و دعای شما را بدهد اگر مصلحت خدا در مورد بنده اش چنین است مگر اینکه خود به جایگاه و آبرویی در نزد خدا رسیده باشید که خود مستقیما از خدای متعال درخواست کنید منتهی خداوند متعال جواب بندگان گنهکارش را هم میدهد چه با واسطه چه بی واسطه ولی توفیق اینکه خدای متعال با سختی و آسانی بندگانش را امتحان می کند و این دنیا تنها امتحان و محل گذر است و بس و حال بنده ای از گرفتاری یا مریضی عزیزانش در مشقت است و میخواهد خدای متعال کار را بر او آسان گرداند و در این زمان خداوند متعال شنوا و داناست ولی مسئله امتحان اوست پس خدا از دلهای بندگانش آگاه است و صلاح بداند که این بنده فعلا در امتحان بماند مگر با دعا کننده و شفیعی که خدا معین کرده که در روز قیامت هم چنین است آن کس را که خدا بخواهد شفاعتش را قبول میکند پس به موجودات مومن خدا متوسل میشود تاآنها واسطه و شفیع بنده گنهکارش شوند مثلا پیامبر خدا. و خرما و حلوا و… پخش کردن نذر برای فاتحه یا صلواتی نثار آن مرحومی که دستش دیگر از این دنیا کوتاه است میشود تا بندگان دیگر مومن و غیر مومن یادآوری شود برای فرد وفات یافته و دعای خیری برای آن مرحوم فرستاده شود.
    و صد البته بوسیدن در و زنجیر و آهن و… کار بسیار ناشایستی است اما در صورتیکه نیت طرف عبادت یا پرستش باشد شرک است اینکه شما به خانه ی کعبه هم سجده میکنید پس مشرکید در اصل نیت شما خدای یگانه و واحد به نام الله جل جلاله است نه هیچ چیز دیگر.

    و خداوند همه ی ما را به راه راست هدایت گرداند تا فرصت عبادت او را داشته باشیم.

  • باسلام
    شما در جمله آخر جواب خودتان را داديد بيان کرديد از قبرش ما در اين دنياي فاني جسم که متعلق به اين دنيا هست را رها کرده و به سمت خالق خويش رهسپار ميشويم همانا از خداييم و به سوي او بازميگرديم
    پس منظور روح طرف که خود طرف هست نه جسم فاني يا قبري خاکي و سنگي
    شما از هر موجودي(فرشته، جن و…) که مومن و فرمانبر خدا بوده و در نزد خدا جايگاه و آبرويي دارد ميتوانيد درخواست کنيد که واسطه شود که او قربي نزد خدا دارد خداوند حاجت و دعاي شما را بدهد اگر مصلحت خدا در مورد بنده اش چنين است مگر اينکه خود به جايگاه و آبرويي در نزد خدا رسيده باشيد که خود مستقيما از خداي متعال درخواست کنيد منتهي خداوند متعال جواب بندگان گنهکارش را هم ميدهد چه با واسطه چه بي واسطه ولي توفيق اينکه خداي متعال با سختي و آساني بندگانش را امتحان مي کند و اين دنيا تنها امتحان و محل گذر است و بس و حال بنده اي از گرفتاري يا مريضي عزيزانش در مشقت است و ميخواهد خداي متعال کار را بر او آسان گرداند و در اين زمان خداوند متعال شنوا و داناست ولي مسئله امتحان اوست پس خدا از دلهاي بندگانش آگاه است و صلاح بداند که اين بنده فعلا در امتحان بماند مگر با دعا کننده و شفيعي که خدا معين کرده که در روز قيامت هم چنين است آن کس را که خدا بخواهد شفاعتش را قبول ميکند پس به موجودات مومن خدا متوسل ميشود تاآنها واسطه و شفيع بنده گنهکارش شوند مثلا پيامبر خدا. و خرما و حلوا و… پخش کردن نذر براي فاتحه يا صلواتي نثار آن مرحومي که دستش ديگر از اين دنيا کوتاه است ميشود تا بندگان ديگر مومن و غير مومن يادآوري شود براي فرد وفات يافته و دعاي خيري براي آن مرحوم فرستاده شود.
    و صد البته بوسيدن در و زنجير و آهن و… کار بسيار ناشايستي است اما در صورتيکه نيت طرف عبادت يا پرستش باشد شرک است اينکه شما به خانه ي کعبه هم سجده ميکنيد پس مشرکيد در اصل نيت شما خداي يگانه و واحد به نام الله جل جلاله است نه هيچ چيز ديگر.

    و خداوند همه ي ما را به راه راست هدايت گرداند تا فرصت عبادت او را داشته باشيم.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید