دين وفطرت
مسأله حجاب زنان

مسأله حجاب زنان

مسأله حجاب زنان

باید به این نکته توجه کرد  که پوشش دینی زنان منحصر به  آیین اسلامی نیست، بلکه مشترک بین ادیان سماوی می باشد. خود واژه حجاب و مشتقّات آن، هفت بار در قرآن کریم تکرار شده و در تمام موارد، به معنای پرده و مانع است.

در آیات متعدد قرآن، حجاب به عنوان حدود الهی مطرح شده است، لذا  کسی که این مسأله را رد کند ( نه این که اصلش را قبول کرده ، اما رعایت نمی کند)، در حقیقت آیه  قرآن را رد کرده محسوب می شود. اما دلایل وجوب حجاب در قرآن کریم:

1 ـ (قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ ؛ به مردان مؤمن بگو: چشمانشان را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند و کانون عفت خویش را حفاظت نمایند. این عمل برای آن‌ها پاکیزه‌تر است. تحقیقاً خداوند به آنچه انجام می‌دهید، آگاه است. )[نور ، آیه 30

زن نباید زینت خود را ظاهر سازد، مگر در دو مورد: یک استثنا در مورد خود زینت است، یعنی مگر بعضی از زینت‌ها و به تعبیر قرآن، زینت ظاهر، و استثنای دوم در مورد افراد است; یعنی مگر برای بعضی از طبقات که غیر شوهر او هستند; مانند پدر پسر، برادرزادگان، خواهرزادگان، فرزندان شوهر و چند طبقه دیگر.چشم چرانی و نگاه به نامحرمان از آفات مهم ایمان است و غالباً مردان گرفتار آن هستند و زنان نیز هم به آن تشویق می‌شوند.

در ادامه آیه، خداوند چنین می‌فرماید: (وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ ّ… ;[نور، آیه 31.] به زنان با ایمان بگو: چشم‌های خود را از نگاه به اجنبی فرو پوشند و دامن خویش را (از آلودگی) پاک نگه دارند و زینت و جمال خود را جز آنچه که به طور طبیعی نمایان است، از نامحرمان بپوشانند. و مقنعه و روسری خویش را بر روی سینه‌ها افکنند و زینت و مواضع زیبایی‌ها را جز برای شوهران خود نمایان نسازند و…. )

2 ـ (یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ [جلباب، پیراهن یا جامه گشاد شبیه چادر و عبای عربی را گویند; المنجد، ماده جلباب.] ذَلِكَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ ;[احزاب (33) آیه 59.] ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زن‌های مؤمنان بگو که چادر خویش را بر خود فرو پوشند. این کم‌ترین چیزی است تا به عفت شناخته شوند و از تعرض و آزار افراد هوسران محفوظ بمانند. )

دامن زدن به شهوات، آتشی است که نوعاً خانم ها  در آن خواهند سوخت و یا موجب  پایین آمدن  شخصیت می شود. در شأن نزول آیات سوره نور چنین آمده است: ابن مرویه از حضرت علی رضی الله عنه بازگو می‌سازد: (جوانی از انصار در مسیر راه، با زنی روبرو گردید که مقنعه خود را پشت گوش‌هایش انداخته و قسمتی از گردن و سینه‌های خود را نمایان ساخته بود. همین طور که با چشمانش زینت‌ها و گام‌هایش را بدرقه می‌کرد، ناگهان صورتش به استخوان بر آمده از دیوار اصابت کرد و خون جاری شد. جوان سوگند یاد کرد با همین وضع خدمت رسول خدا شرفیاب شده، موضوع را بازگو نماید. تا چشم پیامبر به جوان افتاد، متأثر شد و فرمود: این پاداش گناه توست، و بی درنگ این آیه نازل گردید.)[الدر المنثور، ج 5، ص 40.]

قرآن در آیه 30 سوره نور، مردان را از چشم چرانی منع می‌کند و در آیه 31، زنان را از نگاه کردن شهوانی و عدم رعایت حجاب کامل بر حذر می‌دارد، با این کار  می‌خواهد هم زنان را از بهره کشی شهوانی مردان باز دارد و هم آنان را از نشان دادن زینت های داخلی  مانع شود تا در نتیجه آن، هوس رانی، تجدد طلبی و نوخواهی در نهاد مردها زنده نشود  و سرنوشت خود را به بلا نیندازند.

اسلام، طرفدار خانه نشینی زنان نیست، اسلام می‌خواهد زن در حضور مردهای اجنبی، بدن خود را بپوشاند بدون آن که مجبور باشد از اجتماع کناره گیری کند. رعایت پوشش اسلامی در قالب خود آثار و نتایج مهمی از لحاظ فردی و اجتماعی در بر دارد. اما باید این را هم بگویم که صِرف با پوشاندن خود حق حجاب ادا نمی شود. باید توجه کرد که حجاب امروزه از شعائر اسلامی است، و رفتار نادرست دقیقا به سُمعه دین اسلام لطمه وارد می کند. یک لطمه از دست خود مسلمانان! پس باید از لحاظ اخلاقی به این مسأله نگاه کرد. بانوان محجب کاری نکنند که ننگ اسلام شود.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید