دين وفطرت
آیا حق الناس بخشیده می شود؟

آیا حق الناس بخشیده می شود؟

آیا حق الناس بخشیده می شود؟

خداوند متعال در قرآن چنین فرموده است که از گناهان فقط شرک را نمی بخشد و در این باره چنین می فرماید: خداوند (هرگز) شرك را نمي‏ بخشد! و پایينتر از آن را براي هر كس بخواهد (و شايسته بداند) مي بخشد، و آن كس كه براي خدا، شريكي قرار دهد، گناه بزرگي مرتكب شده است. (سوره نساء 4/48)

خداوند متعال در این آیه به طور واضح بیان کرده که گناه هرکسی را که بخواهد می بخشد. وکسانی هم که بخشیده نمی شوند به اندازه گناهی که انجام داده اند مجازات می شوند.

تجاوز کردن به حق کسی حق الناس است و از گناهان بزرگ محسوب می شود. خداوند همان طور که بیان کرده تمام گناهان هر که را که بخواهد می بخشد، پس در نتیجه حق الناس را هم می بخشد. از طرفی هم خداوند حق شخص مظلوم واقع شده را هم ضایع نکرده و او را راضی می کند. از طرفی هم جواب این سوال که فردی که خدا او را بخشیده ولی آن فرد حق کسی را ضایع کرده باشد، چه خواهد شد را با این حدیث پاسخ می دهیم.

هر که حق کسی را خورده باشد، باید بلافاصله از آن شخص حلالیت بخواهد. چون در روز قیامت نه دینار و نه درهم کارساز است. در این صورت کسی که حق خورده باشد ثواب ها و خوبی هایش به آن شخص که حقش خورده شده، منتقل می شود. اگر حق خورده  ثوابی نداشته باشد، گناهان فردی که حقش خورده شده به او منتقل می شود.

به طور کلی وظیفه ی هر مسلمان است که حق کسی را ضایع نکند. اگر مرتکب چنین گناهی شد، باید استغفار کرده و حلالیت بطلبد. باید سعی کرد که جزء افرادی باشیم که در قیامت مورد بخشش الهی قرار می گیرند.

نظریه ها

    • و علیکم السلام
      بله، اگر گناه بخشیده شود، مجازات نخواهد شد

    • وعلیکم السلام
      بله، معنی بخشش گناه همین است.

  • اگه کسی حق منو بخوره، تو قیامتم گناه من بره پای اون طرف وخداوند هم در نهایت گناهان اون بنده رو ببخشه آیا توجیهی حق خوری نیس؟

    • با عرض سلام

      اولا باید بگوییم که اگر کسی حق دیگری را بخورد، گناه او را تقبل نخواهد کرد. چرا که خداوند می فرماید:

       ولا تزر وزیر آتا وزرا اخری

      پس در این حال آن چیزی که شما حقا قبول نکردید، پیش نمی آید.  

  • اگر دانش آموزی در مدرسه حق بقیه دانش آموزان را خورده باشد و از کارش پشیمان باشد و بخواهد که خداوند اورا ببخشد باید چه کاری انجام دهد؟

    • اگر امکان طلبیدن حلالیت از دوستان دیگر امکان چذیر نباشد، باید توبه کند و چاره جز این دیده نمی شود/ اما اگر امکانش هست می تواند به استاد در تجدید نظر در نمرات پیشنهاد کند. بستگی به شرایطی که فرار گرفته باید برای جبران اشتباه سعی کند

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید