دين وفطرت
کفاره چیست؟

کفاره چیست؟

کفاره چیست؟

سؤال: کفاره چیست؟ لطفا راجع به کفاره قسم توضیح دهید.

جواب: در صورتی که برخی از تحریمهای معین شده را اخلال شده باشد، باید مجازات آن را به جا اورد که آن می تواند به شکل مالی باشد، و همچنین می تواند به صورت روزه گرفتن هم باشد. در پرداخت مالی روش های متعددی وجود دارد. از جمله: آزاد کردن اسیر، سیر کردن ویا پوشانیدن فقیر.

و اما کفاره قسم، بعد از اینکه قسم شکسته شده باید کفاره آن را پرداخت که در باره آن در قرآن چنین آمده است:

لاَ يُؤَاخِذُكُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الأَيْمَانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ ذَلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُواْ أَيْمَانَكُمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ [1]

خداوند شما را به خاطر سوگندهاي بيهوده (و خالي از اراده) مواخذه نمي‏كند ولي در برابر سوگندهائي كه (از روي اراده) محكم كرده‏ايد مواخذه مي‏كند، كفاره اين گونه قسمها اطعام ده نفر مستمند، از غذاهاي معمولي است كه به خانواده خود مي‏دهيد، يا لباس پوشانيدن بر آن ده نفر و يا آزاد كردن يك برده، و كسي كه هيچكدام از اينها را نبايد سه روز روزه ميگيرد، اين كفاره سوگندهاي شماست به هنگامي كه سوگند ياد مي‏كنيد (و مخالفت مينمائيد) و سوگندهاي خود را حفظ كنيد و نشكنيد، اين چنين خداوند آيات خود را براي شما بيان مي‏كند تا شكر او را بجا آوريد.

همان گونه که از آیه مشخص است، باید به قسم صادق ماند. در این مورد آیات دیگری هم وجود دارد از جمله نحل/91-95 هم می توان مثال زد. اما برخی اوقات هم مجبور به قسم شکنی می شویم و یا دستور داده می شود، و برخی اوقات هم به قسم خورده شده عمل نمی کنیم. در این موارد وقتی قسم شکنی می کنیم باید حتما کفاره بدهیم. در این مورد پیامبر(ص)  چنین می فرماید:

اگر در موضوعی قسم خوردی ولی بعدا متوجه شدی که راه دیگر خیر تو است قسمت را بشکن، وکفاره اش را بده و به سما کاری که به خیر تو است برو. (بخاری، ایمان1)، (مسلم، أیمان،11)



[1]  سوره مائده 5/89

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید