دين وفطرت
معنای اسم ریّان

معنای اسم ریّان

معنی اسم ریّان

سؤال: ما ان شاء الله صاحب دختر خواهیم شد که برای او اسم ریّان را انتخاب کردیم. می خواهم بدانم که معنای آن چیست؟ آیا جائز است این اسم را بر دخترمان بگذاریم؟

جواب: بله، ریّان اسم خوبی است و می توان آن را هم بر دختر هم بر پسر گذاشت. ریّان –  به معنای سیراب شده است که یکی از درهای بهشت به نام “ریّان” است. طبق حدیث از پیامبر (ص) از این در روز قیامت روزه داران وارد بهشت می شوند.

والِدُ بْنُ مَخْلَدٍ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ بِلَالٍ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو حَازِمٍ عَنْ سَهْلٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ فِي الْجَنَّةِ بَابًا يُقَالُ لَهُ الرَّيَّانُ يَدْخُلُ مِنْهُ الصَّائِمُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا يَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَيْرُهُمْ يُقَالُ أَيْنَ الصَّائِمُونَ فَيَقُومُونَ لَا يَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَيْرُهُمْ فَإِذَا دَخَلُوا أُغْلِقَ فَلَمْ يَدْخُلْ مِنْهُ أَحَدٌ [1]

از سهل (رض) و او از پیامبر (ص) نقل می کند:

در بهشت دری به نام ریّان هست که از آن در روز قیامت روزه داران وارد می شوند. و غیر از روزه داران کسی از این در وارد بهشت نمی شود. گفته می شود: کجا هستند روزه داران؟ و وقتی هم روزه داران وارد بهشت شده اند، این در بسته می شود، تا کسی دیگر از آن وارد نشود.

 


[1]  البخاري: 2/29) ح(1896)، و(مسلم: 2/808) ح(1152

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید