دين وفطرت
راه خلاص شدن از وسوسه شیطان

راه خلاص شدن از وسوسه شیطان

راه خلاص شدن از وسوسه شیطان

سؤال: من خیلی وقت از وسوسه نمی توانم خلاص شوم. مثلا وقتی راجع به چیزی مذهبی فکر می کنم سریع تو ذهنم می آید که “این دیگر کفر است، و دارم از دین خارج می شوم”. و به فکر ترک دنیا و دور شدن از همه می افتم. لطفا راه کار دور شدن از وسوسه و راه مقابله با آن را یاد دهید.

جواب: اولا باید خوب بدانید که این وسوسه ها از طرف شیطان نشأت می گیرد. در قرآن کریم چنین آمده است:

قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَاْ خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ*قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَن تَتَكَبَّرَ فِيهَا فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ *قَالَ أَنظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ*قَالَ إِنَّكَ مِنَ المُنظَرِينَ*قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ*ثُمَّ لآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ [1]

(خداوند به او) فرمود: چه چيز تو را مانع شد كه سجده كني در آن هنگام كه به تو فرمان دادم ؟ گفت: من از او بهترم، مرا از آتش آفريده‏اي و او را از خاك! * گفت: از آن (مقام و مرتبه‏ات) فرودآي! تو حق نداري در آن (مقام و رتبه) تكبر بورزي بيرون رو كه تو از افراد پست و كوچكي!* (شيطان) گفت: مرا تا روز رستاخيز مهلت ده (و زنده بگذار)* فرمود: تو از مهلت داده شدگاني!* گفت: اكنون كه مرا گمراه ساختي من بر سر راه مستقيم تو براي آنها كمين مي‏كنم.* سپس از پيشرو و از پشت سر و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغ آنها مي‏روم و اكثر آنها را شكرگزار نخواهي يافت.

دوم: چون شیطان فقط به کسانی که در راه درست هستند وسوسه می کند، درست بودن راهی که شما هستید را نشان می دهد. اما این که چه باید کرد را از قرآن کریم می آموزیم که می فرماید:

وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ*إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ* [2]

و هر گاه وسوسهاي از شيطان به تو رسد به خدا پناه بر، كه او شنونده و دانا است*پرهيزكاران هنگامي كه گرفتار وسوسه‏هاي شيطان شوند به ياد (خدا و پاداش و كيفر او) مي‏افتند و (در پرتو ياد او راه حق را مي‏بينند و) بينا مي‏گردند.

از آیاتی که بالا ذکر کردیم، شیطان وسوسه می کند، اما نباید تسلیم آن شوید. و الا انسانی که دچار وسواس شود، در عباداتش اشتباه می کند و کلا از عبادت لذت نمی برد. بعضا به خاطر وسواس تعادل عقلش را هم از دست می دهد. لذا شما خودتان را اذیت نکنید و به خود آسیب نرسانید. برای درمان زیاد ” اعوذ بالله من الشیطان الرجیم” را بخوانید.

سوره های فلق، ناس و اخلاص را با تدبّر بخوانید.

 

 



[1]  اعراف 12-17؛

[2]  اعراق، 200-201؛

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید