دين وفطرت
پرسش و پاسخ در باره نذر

پرسش و پاسخ در باره نذر

پرسش و پاسخ در باره نذر

سؤال1: من دو تا نذر کرده بودم. یکی در زمانی که هنوز بالغ نبودم و دیگری نذر یک ماه روزه گرفتن در صورت قبول شدن به فلان دانشگاه (و من دیگر بالغ بودم). آن خواسته من که هنوز بالغ نبوده نذر کرده بودم، برآورده شد. خواسته دوم من می شود گفت که نصف برآورده شد، چون من به دانشگاه دیگری (نه آن که می خواستم) قبول شدم. سؤال من این است که آیا باید نذرم را ادا کنم؟

جواب:  مثل بقیه عبادات شرط نذر هم بالغ بودن است، از آنجا که شما نذرتان را آن موقع که هنوز بالغ نبودید کردید، لذا لازم نیست به آن عمل کنید. نذر دوم هم اگر نذر مشروط به قبول شدن به دانشگاه معین باشد، و شما هم به دانشگاه مورد نظر قبول نشدید، بر گردن آن را ندارید.

سؤال 2: آیا از گوشتی که نذر کردیم، می توانیم خود مان هم  بخوریم؟

  جواب:  حیوانی را که به خاطر نذر ذبح کردید را باید به فقرا پخش کنید و خودتان از آن نخورید. نه فقط شما، بلکه افراد نزدیک (پدر و مادر، خواهرو برادر، همسر و فرزند… )هم نباید آن را بخورند. اگر بخورند باید به مقداری که خوردند به فقرا صدقه کنند.  مثلا گوشت را از شما بخرند، و شما آن پول را به مسمندان بدهید.

سؤال 3:  آیا می شود روزه گرفتن را نذر کرد؟ من نذر کرده بودم که 2 روز روزه بگیرم. نیازم برآورده شد. ایا حتما دو روز پیدر پی باید روزه بگیرم؟

جواب: از آنجا که روزه گرفتن هم یک نوع عبادت است، می شود روزه گرفتن را نذر کرد. اما این که شما دو روز روزه گرفتن را نذر کرده بودید، بعد از برآورده شدن نیاز آن را باید ادا کنید. منتهی پشت سر گرفتن دو روز روزه لازم نیست. می توانید با فاصله آن را به جا آورید.

نظریه ها

  • سلام
    آیا شیی راکه نذر کرده ایم میتوانیم استفاده کنیم و پولش را به نذر بدهیم؟و آیا میشود قبل از بر آمدن حاجت نذر را ادا کرد؟

    • و علیکم السلام
      بله، اگر قیمت آنرا بپردازید، می توانید از نذرتان استفاده کنید. نذر بعد از براورده شدن حاجت ادا می شود. اگر قبل از برآوردن حاجت نذر ادا کنید، این اصلا به عنوان نذر محسوب نمی شود، لذا امر واجب تو گردن می ماند.

  • سلام علیکم امیدوارم سلامت باشید
    خیلی ممنون که این امر را برای من بیان کردید.

  • سلام علیکم
    اکثرا در کارهای روزمره ام از اسراف کردن میترسم مثلا در استفاده از آب شستن ظروف یا باقیمانده غذاها گاهی مجبور میشویم آن را بخوریم و اذیت میشویم و… لطفا در مورد حدود اسراف برایمان بگویید.

    • و علیکم السلام
      انشا الله در باره اسراف هم صحبت خواهیم کرد. از توجه شما متشکریم

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید