دين وفطرت
آیا صدقه عمر را طولانی می کند؟

آیا صدقه عمر را طولانی می کند؟

آیا صدقه عمر را طولانی می کند؟

سوال: لطفا راجع به حدیثی که می گوید صدقه عمر را طولانی می کند، توضیح دهید.

جواب: خداوند در سوره نوح چنین می فرماید:

إِنَّا أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ أَنْ أَنذِرْ قَوْمَكَ مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ*

قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي لَكُمْ نَذِيرٌ مُّبِينٌ*أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاتَّقُوهُ وَأَطِيعُونِ*يَغْفِرْ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرْكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذَا جَاء لَا يُؤَخَّرُ لَوْ كُنتُمْ تَعْلَمُونَ [1]

ما نوح را به سوي قومش فرستاديم، و گفتيم: قوم خود را انذار كن پيش از آنكه عذاب دردناك به سراغشان آيد.* گفت: اي قوم! من براي شما بيم دهنده آشكاري هستم.* كه خدا را پرستش كنيد، و از مخالفت او بپرهيزيد، و مرا اطاعت نمائيد.* گر چنين كنيد خدا گناهانتان را مي‏آمرزد، و تا زمان معيني شما را عمر مي‏دهد، اما هنگامي كه اجل الهي فرا رسد تاخيري نخواهد داشت اگر مي‏دانستيد.

اجل مسمی، طول عمری است که از طرف خداوند برای انسان مقدر شده است. همان طور که در سوره نوح مطرح شده، خداوند قوم نوح را قبل عذاب هشدار داده و آگاه می کند. چون به راه راست باز نگشتند عذاب الهی بر آنها نازل شد و قبل از اجلی که خداوند قبلا برای آنها مقدر کرده بود، از جانب خداوند عمر آنها پایان یافت. از این آیه و آیات مشابه آن متوجه می شویم که اگر از فرمان خداوند سرپیچی کنیم، خداوند اجل را کوتاه می کند.

و اما اگر انسان از فرمانای الهی اطاعت کند و همیشه برای رضای او کار کند به اندازه اجل مسمی ای که برایش مقدر شده زندگی می کند.

پیامبر فرموده اند که: “صدقه دفع بلا می کند.” کسی که صدقه می دهد در اصل کار پسندیده ای انجام داده و اگر در کارهای دیگر هم رضای خدا را در نظر داشته و از کارهایی که خداوند حرام خوانده دوری کند، به اندازه اجل مسمی که خداوند بر او مقدر کرده زندگی خواهد کرد.

حدیث “صدقه عمر را طولانی می کند.” را نیز باید همین گونه ارزیابی کرد. چون در نزد خداوند عمل پسندیده ای است، کارهای ناشایست عمر را کوتاه می کند و با اجتناب از آن می شود  به اندازه اجل مسمی زندگی کرد.



[1]  سوره نوح 71/1-4؛

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید