دين وفطرت
میوه ی ممنوعه!

میوه ی ممنوعه!

میوه ی ممنوعه

سوآل: من عاشق یک زن شده ام که همسر یک نفر دیگر است. از طرف دیگر من هم زن دارم. علاقه  و احساسات من نسبت به وی خیلی پاک است و من یک فرد نسبتا مذهبی هستم، لذا تا بتوانم سعی می کنم که این عشقم منجر به گناه نشود. اما از طرف دیگر نمی توانم بدون آن فرد باشم. چون خانه شان نزدیک منزل ماست، تقریبا هر روز می بینمش. آیا احساساتی که من نسبت به ایشان دارم گناه است؟ آخر من قصد بدی ندارم و حتی طرف از احساساتم نسبت به خودش بی خبر است. کنترل کردن احساسات دست خودم نیست!

جواب: جواب:

خداوند متعال چنین می فرماید:

لِّلَّهِ ما فِي السَّمَاواتِ وَمَا فِي الأَرْضِ وَإِن تُبْدُواْ مَا فِي أَنفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُم بِهِ اللّهُ فَيَغْفِرُ لِمَن يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَن يَشَاءُ وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ [1]

آنچه در آسمانها و زمين است، از آن خداست. و (از اين رو) اگر آنچه را در دل داريد، آشكار سازيد يا پنهان، خداوند شما را بر طبق آن، محاسبه مي‏كند. سپس هر كس را بخواهد (و شايستگي داشته باشد)، مي‏بخشد، و هر كس را بخواهد (و مستحق باشد)، مجازات مي‏كند. و خداوند به همه چيز قدرت دارد.

پیامبر(ص) چنین می فرمایند:

“در بدن یک تکه گوشت وجود دارد. اگر آن تکه گوشت خوب باشد تمام بدن خوب می شود، و اگر خراب شود تمام بدن خراب می شود. این قلب است.” (مسلم، مصقط  107)

نباید چیزی که درون قلبت است با چیزی که از قلبت می گذرد یکی باشد. چیزهایی که درون قلب است، ایمان، کفر، نفرت، کینه، دوستی، محبت، وچیزهایی که مسیر زندگی را تعیین می کند است. چیزهایی از دل می گذرد، وسوسه شیطان است. بعضی وقتها چیزهایی به ذهنتان خطور می کند و در شما مثلا این سوال را ایجاد می کند:  آیا من کافر هستم؟ این نشان دهندۀ آن است که در راه درستی هستید. چونکه شیطان هنگامی که تا قیامت از خدا وقت خواست چنین گفت:

قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ* ثُمَّ لآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ [2]

گفت: اكنون كه مرا گمراه ساختي من بر سر راه مستقيم تو براي آنها كمين مي‏كنم.* سپس از پيشرو و از پشت سر و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغ آنها مي‏روم و اكثر آنها را شكرگزار نخواهي يافت.

چون به شیطان این اجازه داده شده است، نمی توان جلوی وسوسۀ او را گرفت. حتی پیامبران هم نتوانستند از آن در امان باشند. خداوند چنین می فرماید:

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِيٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنسَخُ اللَّهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ [3]

ما هيچ رسول و پيامبري را پيش از تو نفرستاديم مگر اينكه هر گاه آرزو مي‏كرد (و طرحي براي پيش برد اهداف الهي خود مي‏ريخت) شيطان القائاتي در آن مي‏كرد، اما خداوند القائات شيطان را از ميان مي‏برد سپس آيات خود را استحكام مي‏بخشيد و خداوند عليم و حكيم است.

چون نمی شود از وسوسه شیطان جلو گیری کرد، در قبال احساساتمان  مسئولیتی نداریم. خداوند می فرماید:

لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ[4]

خداوند هيچ كس را، جز به اندازه توانايي اش، تكليف نمي‏كند. (انسان،) هر كار (نيكي) را انجام دهد، براي خود انجام داده، و هر كار (بدي) كند، به زيان خود كرده است. (مومنان مي‏گويند:) پروردگارا! اگر ما فراموش يا خطا كرديم، ما را مؤ اخذه مكن! پروردگارا! تكليف سنگيني بر ما قرار مده، آن چنان كه (به خاطر گناه و طغيان،) بر كساني كه پيش از ما بودند، قرار دادي! پروردگارا! آنچه طاقت تحمل آن را نداريم، بر ما مقرر مدار! و آثار گناه را از ما بشوي! ما را ببخش و در رحمت خود قرار ده! تو مولا و سرپرست مايي، پس ‍ ما را بر جمعيت كافران، پيروز گردان!

اما در باره حالتی که شما از دغدغه ای که دارید معلوم است که آدم خداترس و متقی هستید. به شما توصیه می کنیم که  در حد الامکان از آن زن دوری کنید که احساسات شما شعله ور نشود. چون هیچ تضمینی آن وجود ندارد که شما غریزه خود را محار کنید و مرتکب گناه نشوید. موفق باشید.



[1]  سوره بقره 2/284؛

[2]  اعراف 16 و 17؛

[3]  حج، 52؛

[4]  بقره 286؛

نظریه ها

  • سلام علیکم
    انسانی که از وسوسه ها خود را نباخته نشانه اش این است که می تواند به زندگی صحیح خود ادامه دهد ؟اگر شخصی نتواند به زندگی عادی خود برگردد یعنی به وسوسه های شیطان گوش کرده است؟

    • و علیکم السلام
      زندگی صحیح خود را ادامه دادن نه معنی آن نیست که وسوسه شیطان به او اثر نکرده، با این که نتیجه همین خواهد شد. فقط در یاد داشته باشیم که شیطان در راه صحیح می نشیتد لذا کسانی که در زیاد وسوسه می شوند در اعتقادات خود بدانند که در راه راست هستند. بر عکس کسانی که منحرف هستند همیشه مطمائین هستند که در هدایت هستند و متعصب می شوند.

  • سلام
    ظاهرا خود سوال بازدیدکننده سایت موجب می شود نسبت به وی یک ژست اعتقادی بگیریم. وی اگر فکر بدی نداشته باشد چه اشکال دارد هر روز ببیند باهم باشند و حتی در کنار هم همسایه خوبی باشند. آیا باید پرسید که من با مادرم یا مادر بزرگم را دوست دارم و چون مادرم شوهر دارد و مادر بزرگم شوهر دارد البته همسایه هستیم من باید دوری کنم؟ این فکر شیطانی است که همه چیز را محدود می کند. آقایان، خواهران، برادران عزیز، دینتان را با دست پر نگه داریم نگذارید دستتان شل شود و خالی شود در این صورت است که تن به گناه می دهید.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید