دين وفطرت
بدون حجاب می شود نماز خواند!

بدون حجاب می شود نماز خواند!

بدون حجاب می شود نماز خواند!

در باره پوشش زن حین نماز خواندن اکثر آراء  بر آن است که حجاب کامل داشته باشد. دلیلشان هم آیه 31 سوره اعراف و تعداد احادیث است. قرآن  می فرماید:

يَا بَنِي آدَمَ خُذُواْ زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ

اما برداشت مفهوم و ترجمه آن (ترجمه فولادوند)از این آیه چنین است که به نظر ما صحیح نمی باشد:

اى فرزندان آدم جامه خود را در هر نمازى برگيريد و بخوريد و بياشاميد و[لى] زياده‏روى مكنيد كه او اسرافكاران را دوست نمى‏دارد

 اما ترجمه مکارم شیرازی صحیح به نظر می رسد که چنین است:

اي فرزندان آدم! زينت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود برداريد و بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد كه خداوند مسرفان را دوست نمي‏دارد.

  اما بابت این که "عند کل مسجد" هر دو احتمال هم می تواند باشد: هم به معنی اسم مکان – مسجد و هم به معنی اسم مصدر که نماز است.

وقتی خداوند می فرماید "حین نماز (یا در مساجد) زینت کنید"، چرا باید زنی که هیچ نامحرم پیشش نباشد، حتما حجاب داشته باشد؟

اگر بگویید که این همه احادیث داریم که به این امر شده است، می گوییم: احادیث هر چه تعدادش کم نباشد، باید با آیات قرآن سنجیده شود!

مسأله پوشش زن در نماز شبیه آن مسأله "جائز نبودن لمس قرآن بدون وضوء" است که یک مانع بین بنده خدا و کلام خداوند است. در مسأله نماز خواندن هم همین طور است. چون نماز طبق آیه " وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي " است. شرط نماز هم در قرآن آمده که – طهارت است.

البته اگر زن جلوی نامحرم نماز بخواند، باید حجاب داشته باشد، و وقتی هم تنها باشد، نباید طوری شود  که بی اعتنایی محسوب بشود. مثلا نباید برهنه باشد.  و این شرط مختص زن و یا مرد نیست، متعلق بر هر دو جنس است.

 

نظریه ها

  • سلام علیکم
    چرا خداوند این دو مساله که زینت را برگیرید و اسراف نکنید را کنار هم آورده؟آیا ارتباطی بین این دو موضوع است؟

    • و علیکم السلام
      چون مردم فکر می کنند، عبادت کردن در پی خود ترک دنیا را دارد، آیه می گوید : بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید. در ادامه هم آمده است که اصلا چه کسی زینت (حلال خدا را ) حرام کرده است؟

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید