دين وفطرت
باز هم در باره عصمت انبیا

باز هم در باره عصمت انبیا

باز هم در باره عصمت انبیا

من عصمت رو در مطلبی با آیاتی که خداوند به پیامبران خود نسبت میداد بررسی کردم. خوشحال میشوم نظر شما را هم بدانم:

حضرت ادم علیه سلام:

وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لاتَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظّالِمينَ (002 | البقرة – 35)و گفتيم: «اى آدم! تو با همسرت در بهشت سكونت كن; و از (نعمتهاى) آن، از هرجا مى خواهيد، در كمال فراوانى بخوريد; (ولى) نزديك اين درخت نشويد; كه از ستمكاران خواهيد شد.»

ظلم یکی از گناهان بزرگ هست که در قرآن هرچه از ظلم جستجو کنید هرگز به معنای ترک اولی نبوده بلکه عقاب های شدیدی برای ان در نظر گرفته شده.که خداوند در آیه بالا فرموده که به ان درخت نزدیک نشوید وگرنه از دسته ظالمین هستید.

که انها هم طبق آیات قران از فرمان خداوند سرپیچی کرده اند.

فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطانُ عَنْها فَأَخْرَجَهُما مِمّا كانا فيهِ وَ قُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَ لَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتاعٌ إِلى حينٍ (002 | البقرة – 36)پس شيطان موجب لغزش آنها از بهشت شد; و آنان را از آنچه در آن بودند، بيرون كرد. و (دراين هنگام به آنها) گفتيم: «(همگى از مقام خويش) فرود آييد! در حالى كه دشمن يكديگر خواهيد بود. و براى شما در زمين، تا مدّت معيّنى محل اقامت و وسيله بهره بردارى خواهد بود.»

 

از جمله آیات ظلم و عقاب انها:

وَ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّكُمْ مِنْ أَرْضِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا فَأَوْحَى إِلَيْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِكَنَّ الظَّالِمِينَ (014 | ابراهيم – 13)(ولى) كافران به پيامبران خود گفتند: «ما به يقين شما را از سرزمين خود بيرون خواهيم كرد، مگر اين كه به آيين ما بازگرديد.» در اين هنگام، پروردگارشان به آنها وحى فرستاد كه: «ما ستمكاران را هلاك مى كنيم.

وَ لَمّا جاءَتْ رُسُلُنا إِبْراهِيمَ بِالْبُشْرى قالُوا إِنّا مُهْلِكُوا أَهْلِ هذِهِ الْقَرْيَةِ إِنَّ أَهْلَها كانُوا ظالِمِينَ (029 | عنكبوت – 31)و هنگامى كه فرستادگان ما بشارت (تولد فرزند) را براى ابراهيم آوردند، گفتند: «ما اهل اين شهر و آبادى (قوم لوط) را هلاك خواهيم كرد، چرا كه اهل آن ستمكارند.»

و ده ها آیه متعدد درباره ظلم که میتوانید در آیات قران جستجو کنید و ببینید.

واژه عصی یا عصیان:

نمونه آیه کسی که عصیان بورزد:

قُلْ إِنِّي أَخافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذابَ يَوْمٍ عَظيمٍ (006 | انعام – 15)بگو: «من (نيز) اگرنافرمانى پروردگارم كنم، از مجازات روزى بزرگ [= قيامت]مى ترسم.

و بلائی که سر بنی اسرائیل امد:

وَ جاوَزْنا بِبَني إِسْرائيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَ جُنُودُهُ بَغْياً وَ عَدْواً حَتّى إِذا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا الَّذي آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائيلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمينَ (010 | يونس – 90)(سرانجام) بنى اسرائيل را از دريا [= رود عظيم نيل ]عبور داديم; و فرعون و لشكريانش از سرِ ظلم و تجاوز، به دنبال آنها رفتند; تا زمانى كه غرقاب دامن او را گرفت، گفت: «ايمان آوردم كه هيچ معبودى، جز كسى كه بنى اسرائيل به او ايمان آورده اند، وجود ندارد; و من از مسلمين هستم.

آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدينَ (010 | يونس – 91)(امّا به او خطاب شد:) الآن؟! در حالى كه قبلاً نافرمانى كردى، و از مفسدان بودى!

يا أَبَتِ لا تَعْبُدِ الشَّيْطانَ إِنَّ الشَّيْطانَ كانَ لِلرَّحْمانِ عَصِيّاً (019 | مريم – 44)اى پدر! شيطان را پرستش مكن، كه شيطان نسبت به خداوند رحمان،نافرمان بود.

نسبت دادن عصیان به آدم و حوا:

فَأَكَلا مِنْها فَبَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَ عَصى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى (020 | طه – 121)سرانجام هر دو از آن خوردند، (و لباس بهشتى آنها فرو ريخت،) و عورتشان آشكار گشت و از برگهاى (درختان) بهشتى براى پوشاندن خود جامه دوختند. (آرى) آدم پروردگارش را نافرمانى كرد، و (از پاداش او و ماندن در بهشت) محروم شد.

میگویند ترک اولی کرده است!!!!! آیا آدم کاری بدتر از نافرمانی خداوند که خوردن میوه از ان درخت بود میتوانست کند؟

حضرت موسی علیه سلام:

واژه ظلم که در بالا توضیح داده ایم نسبت به حضرت موسی علیه السلام:

قالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (028 | قصص – 16)(سپس) عرضه داشت: «پروردگارا! من به خويشتن ستم كردم; مرا بيامرز.» خداوند او را آمرزيد، كه او آمرزنده مهربان است.

حضرت ابراهیم علیه السلام و واژه خطاء:

 

وَ الَّذِي أَطْمَعُ أَنْ يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ (026 | شعراء – 82)و كسى كه اميد دارم خطايم را در روز جزا بيامرزد.

خطا در قران چگونه بیان شده؟

بَلى مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطيئَتُهُ فَأُولئِكَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ (002 | البقرة – 81)آرى، كسانى كه مرتكب گناه شوند، و آثار گناه، سراسر وجودشان را بپوشاند، آنها اهل آتشند; و جاودانه در آن خواهند بود.

مِمّا خَطِيئاتِهِمْ أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا ناراً فَلَمْ يَجِدُوا لَهُمْ مِنْ دُونِ اللهِ أَنْصاراً (071 | نوح – 25)(آرى، سرانجام) همگى بخاطر گناهانشان غرق شدند و در آتش دوزخ وارد گشتند، و جز خدا ياورانى براى خود نيافتند.

و آیات متعدد دیگر.

و سر انجام نبی اکرم محمد صلوات الله علیه:

بررسی واژه ذنب در قران کریم:

غافِرِ الذَّنْبِ وَ قابِلِ التَّوْبِ شَدِيدِ الْعِقابِ ذِي الطَّوْلِ لا إِلهَ إِلّا هُوَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ (040 | غافر – 3)خداوندى كه آمرزنده گناه، پذيرنده توبه، داراى مجازات سخت، و صاحب نعمت فراوان است; هيچ معبودى جز او نيست; و بازگشت (همه شما) به سوى اوست.

فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ فَسُحْقاً لِأَصْحابِ السَّعِيرِ (067 | ملك – 11)اين جاست كه به گناه خود اعتراف مى كنند; دور باشند دوزخيان (از رحمت خدا)!

 

فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوها فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوّاها (091 | شمس – 14)ولى آنها او را تكذيب و ناقه را پى كردند (و به هلاكت رساندند); از اين رو پروردگارشان آنها (و سرزمينشان) را بخاطر گناهشان درهم كوبيد و با خاك يكسان كرد.

 

كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَّبُوا بِآياتِنا فَأَخَذَهُمُ اللهُ بِذُنُوبِهِمْ وَ اللهُ شَديدُ الْعِقابِ (003 | آل عمران – 11)آنان در انكار و تحريف حقايق،) همچون روش فرعونيان و كسانى است كه پيش از آنها بودند; آيات ما را تكذيب كردند، و خداوند آنها را به (كيفر) گناهانشان گرفت; و خداوند، سخت كيفر است.

أَ لَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ مَكَّنّاهُمْ فِي الْأَرْضِ ما لَمْ نُمَكِّنْ لَكُمْ وَ أَرْسَلْنَا السَّماءَ عَلَيْهِمْ مِدْراراً وَ جَعَلْنَا الْأَنْهارَ تَجْري مِنْ تَحْتِهِمْ فَأَهْلَكْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَ أَنْشَأْنا مِنْ بَعْدِهِمْ قَرْناً آخَرينَ (006 | انعام – 6)آيا نديدند چه بسيار از اقوام (بى ايمان) پيشين را هلاك كرديم؟! اقوامى كه (از شما نيرومندتر بودند; و) امكاناتى به آنها داده بوديم كه به شما نداديم; بارانهاى پى درپى براى آنها فرستاديم; و از ميان زمينهاى آنها، نهرها جارى ساختيم;(اما هنگامى كه سركشى و طغيان كردند،) آنان را به سبب گناهانشان نابود كرديم;و اقوام ديگرى بعد از آنان پديد آورديم.

و بسیار آیات متعدد دیگر

اما واژه ذنب که به پیامبر نسبت داده شده:

فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ بِالْعَشِيِّ وَ الْإِبْكارِ (040 | غافر – 55)پس (اى پيامبر!) صبر و شكيبايى پيشه كن كه وعده خدا حق است، و براى گناه خود استغفار كن، و هر صبح و شام تسبيح و حمد پروردگارت را به جا آور.

فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا اللهُ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ اللهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَ مَثْواكُمْ (047 | محمد – 19)پس بدان كه معبودى جز «خداوند يگانه» نيست; و براى گناه خود و مردان و زنان با ايمان آمرزش بخواه. و خداوند گذرگاه و قرارگاه شما را مى داند.

علی  [email protected].

 

نظریه ها

  • به نظر شما که با آوردن این مطلب میخواهی بگویی پیامبران هم ظلم وگناه می کنند،پس چه فرقی بین ما باآنها میباشد؟پیامبران چه مزیتی برمادارند؟

    • بسم الله الرحمن الرحیم.

      سلام.

      خیر ما هرگز چنین قصدی را نداریم بلکه ما هیچ فرقی بین پیامبران خدا قائل نیستیم به مقاله زیر رجوع کنید:

      http://www.dinwefetrat.com/?p=1534

      بیان این مقاله باعث میشود که ما بدانیم که آنچه خداوند برای ما در نظر گرفته را قبول داشته باشیم و هرگز مخالف حکم خداوند متعال حکم صادر نکنیم.مثلاً بعضی از مذاهب به عصمت اعتقاد دارند در حالی که به کتاب خداوند ایمان دارند.

      اما آنچه که گفته شد باعث میشود که بندگان خداوند به رحمت خداوند امیدوار باشند و مایوس نشوند چراکه خداوند نبست به همه بندگانش اعم از پیامبران و مردم مهربان و بخشنده است.و ما نباید نا امید از این باشیم که بخواهیم از پیامبران خداوند الگو بگیریم.و مانند آنها زندگی کنیم

    • بسم الله الرحمن الرحیم.

      سلام.

      بعضی ها میگویند پیامبران در طول عمر خود هیچ خطا و اشتباهی مرتکب نمیشوند و ما با انها مخلافیم زیرا آیات قرآن کلام آنها را رد میکند:

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ ۖ تَبْتَغِي مَرْضَاتَ أَزْوَاجِكَ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (66 | التحريم – 1)
      ای پیامبر! چرا چیزی را که خدا بر تو حلال کرده بخاطر جلب رضایت همسرانت بر خود حرام می‌کنی؟! و خداوند آمرزنده و رحیم است

  • سلام

    شما اعتقاددارید پیامبرخطا واشتباه می کندپس به این سوال من جواب بدهید:

    من می گویم که خدااین مطلب رانگفته بلکه پیامبر اشتباهی این مطلب راازقول خدا بیان کرده است

    مثلا حواسش نبوده وسخن خدارا درست وکامل نشنیده است

    • بسم الله الرحمن الرحیم.

      سلام.
      در کلام خداوند پیامبر هرگز نمیواند تغییر و تحولی ایجاد کند:

      وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنا بَعْضَ الْأَقاوِيلِ (069 | حاقه – 44)و اگر او سخنى دروغ بر ما مى بست،
      لَأَخَذْنا مِنْهُ بِالْيَمِينِ (069 | حاقه – 45)ما او را با قدرت مى گرفتيم،
      ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتِينَ (069 | حاقه – 46)سپس رگ قلبش را قطع مى كرديم،
      فَما مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ عَنْهُ حاجِزِينَ (069 | حاقه – 47)و هيچ كس از شما نمى توانست از (مجازات)او مانع شود.

       

       

      وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَعَدْلًا ۚ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ ۚ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (6 | الأنعام – 115)
      و کلام پروردگار تو، با صدق و عدل، به حدّ تمام رسید؛ هیچ کس نمی‌تواند کلمات او را دگرگون سازد؛ و او شنونده داناست.

      وَاتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنْ كِتَابِ رَبِّكَ ۖ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ وَلَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَدًا (18 | الكهف – 27)
      آنچه را از کتاب پروردگارت به تو وحی شده تلاوت کن! هیچ چیز سخنان او را دگرگون نمی‌سازد؛ و هرگز پناهگاهی جز او نمی‌یابی!

      مَا يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ وَمَا أَنَا بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ (50 | ق – 29)
      سخن من تغییر ناپذیر است، و من هرگز به بندگان ستم نخواهم کرد!»

  • سلام

    ازاین که آیات فراوانی  را برای تایید مطلب خودتان آوردید ممنونم انشاءالله نورقرآن به دلهای همه مابتابد ومارابه هدایت برساند

    سوال دیگری دارم:

    همه فرق اسلامی نمازصبح رادورکعت نمازظهرراچهاررکعت و…می خوانند آیادرقرآن آمده که چند رکعت بخوانند یا پیامبر گفته وچنین می خوانده؟

    • با عرض سلام

      اگر نماز خواندن فقط در اسلام تشریع شده بود، حتما در قرآن با جزئیات بیشتر مطرح می شد

      اما نماز را امت های گذشته هم می خواندند و چیزی متداول بوده. مثلا جون در نحوه وضو گرفتن دیگرگونی به وجود آمده در قرآن به آن مفصل پرداخته شده است. 

      آنچه که در بحث عصمت مطرح کردیم منافاتی با آن ندارد که باید از پیامبر اطاعت کرد. 

      ما با این که اصرار کنیم نبی از هر گونه گناه معصوم بوده، مخالفیم.  چون آیات صریح بر این که پیامبر مرتکب گناه  شده دلالت دارند  وجود دارد

  • سلام

    آیا درقرآن آیاتی که صریح درعصمت کامل وهمه جانبه پیامبر است وجودندارد؟مگرقرآن نمیگوید «ماینطق عن الهوی »

    شماچرا فقط آیات گناه پیامبران رابه قول خودتان ،میبینید؟این آیات را هم ببینید بعد باهم جمع کنید ببینید چه حاصل میشود.

    درضمن به قول شما اگرپیامبر فقط درتلقی وحی عصمت داشته باشد شمابه چه اعتمادی نمازصبح را دو رکعت میخوانید؟

    شایدپیامبرخطا کرده باشد.

    • و علیکم السلام

      نماز خواندن از دیر زمان   بوده و مختص اسلام نیست. به خاطر همین دلیل جز ئیات آن در قرآن مطرح نشد. افراد متدین نماز می  خواندند. چون برخی تغییرات در وضوء رخ داده بود قرآن کریم در باره آن مفصل بیان کرده است. در باره نماز امت های پیشین در قرآن چنین آمده است:

      وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاء وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ [1]

      در حالي كه به آنها دستوري داده نشده بود جز اينكه خدا را پرستش ‍ كنند با كمال اخلاص، و از شرك به توحيد باز گردند، نماز را برپا دارند، و زكات را ادا كنند، و اين است آئين مستقيم و صحيح و پايدار.

      ما معتقد هستییم که همه ادیان نماز در همین شکلی که ما می خوانیم (با رکوع، سجده، قیام…) بوده و حتی این که نماز یومیه 5 گانه است، مشترک می باشند.

       


      [1]  بینه 5؛

  • سلام

    اینکه گفتیددرادیان دیگرنمازبوده درست است ولی اینکه میگویید به همین کیفیت نمازمابوده درست نیست.مثلانمازمابه زبان عربی خوانده میشوددرحالی که ادیان قبلی  زبانشان عربی نبوده وبه زبان خودشان نماز می خواندند پس ماازپیغمبرآموختیم دررکوع چه بگوییم درسجده درتشهد درسلام و…چه بگوییم واین هاهم درقرآن ذکرنشده یعنی درقرآن آیه ای نداریم که بگویید این ذکررکوع است این ذکر سجده است و…

    پس اگربه قول شماپیامبر فقط درتلقی وحی معصوم باشد احتمال دارد که دراین موارد هم اشتباه کرده باشد پس شمابه چه اطمینانی اینگونه نماز میخوانید ؟!

    پس چاره ای ندارید جزاینکه مثل مامعتقد شوید که پیامبردر همه زمینه هامعصوم است

    • سلام آقای کریمی آنچه از آیه وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ (53 | النجم – 3) آوردید در ایه بعدی اشاره به وحی میکند نه کلام معمولی پیامبر اکرم ص.

       إِنْ هُوَ إِلّا وَحْىٌ يُوحى (053 | نجم – 4)آنچه مى گويد چيزى جز وحى (الهى) كه بر او القا شده نيست.

      اما رسول اکرم ص در امور زندگی خود غیر از وحی دچار اشتباه می شوند:

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ ۖ تَبْتَغِي مَرْضَاتَ أَزْوَاجِكَ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (66 | التحريم – 1)
      ای پیامبر! چرا چیزی را که خدا بر تو حلال کرده بخاطر جلب رضایت همسرانت بر خود حرام می‌کنی؟! و خداوند آمرزنده و رحیم است.

       

  • با سلام
    ببخشید آیه تطهیر بر عصمت اءمه یا امامان دلالت می کند یا خیر ؟ لطفا توضیح لازم بفرماید؟
    با تشکر

    • وعلیکم السلام

      نه؛ آیه دلالت بر تطهیر ندارد و این جا بحث در آن نیست که آیا منظور از آن ازواج نبی هستند یا ائمه 

       “در فهم این آیه باید و ما همیشه تأکید بر آن داریم، همه آیات را باید با کنار چیدن آیه مرتبط بررسی کرد. خداوند می فرماید “یرید و با اراده کردن خداوند چیزی محقق نمی شود، چون باید “کن”هم باشد. مثلا خداوند می فرماید:

      یرید الله لکم یسر خداوند برای شما آسانی را می خواهد/ اما آیا در زندگی مان هیچ سختی نداریم

      یا جای دیگر می فرماید” خداوند می خواهد شما بر حرج نیافتید آما آیا ما در زندگی روزمره به حرج نمی افتیم؟

      پس، نمی توانیم آیه را دلیل بر عصمت بیاوریم. از طرف دیگر وقتی که خود پیامبر معصوم از گناه نباشد، مگر می شود که اهل بیت او معصوم باشد

      ؟

       

  • سلام الله علیکم
    ببخشید می توان از آیه زیر چنین برداشتی کرد ؟!!!

    إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا
    همانا نماز (فریضه ای است که) در اوقات معینی بر مؤمنان واجب (و نوشته) شده است.-سوره النساء آیه 103

    إِنَّ:دو حرف است مراد نماز صبح است.
    صَّلَاةَ:چهار حرف است مراد نماز ظهر است.
    كَانَتْ: چهار حرف است مراد نماز عصر است.
    عَلَى: سه حرف است مراد نماز مغرب است.
    مُؤْمِنَ : چهار حرف است مراد نماز عشاء است.
    كِتَابًا مَوْقُوتًا:یازده حرف است مراد نماز شب است.

    لطفا در این باره توضیح دهید.
    اجرکم عند الله

    • و علیکم السلام

      خیلی جالب بود این نتایج که شما از طریق محاسبه به دست آوردید. اما آن را نمی توان به عنوان حجت قبول کرد. و حتی می توانیم بگوییم که این طور برداشتها در دین خطرناک هم هستند. فردا یکس دیگر پیدا می شود و می گوید مثلا نماز ظهر دو رکعت نافله دارد، چون صلاة که در آیه آمده معرفه است، یعنی ال دارد که نشان دهنده تعداد رکعات نماز نافله می باشد …

      لذا توصیه نمی کنیم برداشتهای شبیه را از آیه قرآن داشته باشید

      در راه حق موفق باشید.

       

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید