مباحثه با شما در باره کفاره
دین و فطرت// مقالات شما تاريخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۲ Tavsiye Et Yazdır

مباحثه با شما در باره  کفاره

سلام.

ممنون از اینکه پاسخ داده اید.

لطفاً به آیاتی که داده ام دقت کنید و روی حکمش تدبر و تامل کنید.

من آیات را با دقت بررسی کرده ام.حتی حکم های متفاوت را هم خداوند آورده و عین هم بوده اند.تا جایی که بنده متوجه شده ام اگر بتوان عین همان چیز را پرداخت کرد باید عین همان را داد وگرنه باید کار دیگری انجام داد و ما در کفاره ها باید ببینیم میتوانیم عین همان چیز را بدهیم یا نه؟

در حکم زیر آیه در مورد قصاص است:

خوب گوش بدید لطفا. ابتدا باید ببینیم که قرآن کفاره را چگونه بیان میکند:

وَکَتَبْنَا عَلَیْهِمْ فِیهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَیْنَ بِالْعَیْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ کَفَّارَهٌ لَهُ ۚ وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ (۵ | المائده – 45)

و بر آنها [= بنی اسرائیل‌] در آن [= تورات‌]، مقرر داشتیم که جان در مقابل جان، و چشم در مقابل چشم، و بینی در برابر بینی، و گوش در مقابل گوش، و دندان در برابر دندان می‌باشد؛ و هر زخمی، قصاص دارد؛ و اگر کسی آن را ببخشد (و از قصاص، صرف‌نظر کند)، کفاره (گناهان) او محسوب می‌شود؛ و هر کس به احکامی که خدا نازل کرده حکم نکند، ستمگر است.

 

دقت کنید کفاره ای که میتوان پرداخت کرد عین ان وجود دارد مثلاً اگر چشم کسی را کور کرده ایم باید چشم بدهیم.این در مورد کفاره های قصاص بود.

حال به این کفاره هم دقت کنید تا متوجه قیاس بنده شوید:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّیْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ ۚ وَمَنْ قَتَلَهُ مِنْکُمْ مُتَعَمِّدًا فَجَزَاءٌ مِثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ یَحْکُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْکُمْ هَدْیًا بَالِغَ الْکَعْبَهِ أَوْ کَفَّارَهٌ طَعَامُ مَسَاکِینَ أَوْ عَدْلُ ذَٰلِکَ صِیَامًا لِیَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ ۗ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ ۚ وَمَنْ عَادَ فَیَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ ۗ وَاللَّهُ عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ (۵ | المائده – 95)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! در حال احرام، شکار نکنید، و هر کس از شما عمداً آن را به قتل برساند، باید کفاره‌ای معادل آن از چهارپایان بدهد؛ کفاره‌ای که دو نفر عادل از شما، معادل بودن آن را تصدیق کنند؛ و به صورت قربانی به (حریم) کعبه برسد؛ یا (به جای قربانی،) اطعام مستمندان کند؛ یا معادل آن، روزه بگیرد، تا کیفر کار خود را بچشد. خداوند گذشته را عفو کرده، ولی هر کس تکرار کند، خدا از او انتقام می‌گیرد؛ و خداوند، توانا و صاحب انتقام است

.دقت کنید: این دو آیه کفاره قصاص و کفاره کشتن یک چهار پا در حال احرام با هم تفاوت دارد با این حال خداوند کفاره آنها را عین هم قرار داده و گفته است باید عین آن را بدهید و اگر عین آن وجود نداشت آنگاه سراغ روزه گرفتن و اطعام به مستمند و آزاد کردن برده بروید.

فقط همین دو ایه و آیه قسم واژه کفاره صراحتاً در آن تعریف شده(یعنی سه آیه که دوتا حکم متشابه دارند و یکی که معادل آن وجود ندارد حکمش متفاوت است).حال اگر ما نام یک روز روزه عمد خوردن را کفاره روزه بگذارم باید ببینیم آیا معادل ان وجود دارد.مثلاً کفاره کور کردن چشم معادل آن چشم است ولی کفاره قسم خوردن معادل آن وجود ندارد فلذا خداوند پرداخت کفاره ای که معادل ان وجود ندارد را طور دیگری بیان میکند(مثل اطعام فقیر یا مستند).همچنین اگر کفاره ای که معادل آن وجود دارد را نتوان معادل و عین همان پرداخت کرد هم باز مانند کفاره قسم که معادل آن وجود ندارد حساب میکنیم که معادل ان روزه گرفتن و اطعام فقیر و آزاد کردن برده می باشد. و آیات زیادی در این باره وجود دارد.مثلاً کشتن یک مومن به صورت غیر عمد و ….

حال آیا معادل کفاره خوردن روزه عمد وجود ندارد؟بله وجود دارد و آن هم گرفتن آن روزه در یک روز دیگر است.همانطور که اگر نماز را به صورت عمد نخوانی باید معادل ان قضایش را بخوانی.اما ددقت داشته باشید نماز اول وقت کجا و نماز قضا کجا؟روزه سر وقت کجا و روزه قضا کجا؟

ممنون میشوم که نظر خود را بیان کنید.

علی

[email protected]

 

با عرض سلام دوست گرامی

توجه و لطف شما در جستن حقیقت قابل تحسین است. واقعا برای ما خوشایند است که کاربران نظر خود را بیان کنند. اما آنچه که متعلق به سؤال شما:

آیه ۱۰۳ سوره نسا صراحتا می گوید که برای عبادت نماز وقت معینی هست.

فَإِذَا قَضَیْتُمُ الصَّلاَهَ فَاذْکُرُواْ اللّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِکُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِیمُواْ الصَّلاَهَ إِنَّ الصَّلاَهَ کَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتَابًا مَّوْقُوتًا

و چون نماز را به جاى آوردید خدا را [در همه حال] ایستاده و نشسته و بر پهلوآرمیده یاد کنید پس چون آسوده‏خاطر شدید نماز را [به طور کامل] به پا دارید زیرا نماز بر مؤمنان در اوقات معین مقرر شده است

یعنی به موقع نماز خوانده شود، حتی اگر شرایط فراهم نبود در حال راه رفتن، نشستن، خوابیدن …. اما باید به موقع باشد.

 به لینک http://www.dinwefetrat.com/?p=1817  هم رجوع کنید.

اما در باره روزه خداوند می فرماید:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَن کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّهَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ [۱]

ماه رمضان [همان ماه] است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است [کتابى ] که مردم را راهبر و [متضمن] دلایل آشکار هدایت و [میزان] تشخیص حق از باطل است پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید آن را روزه بدارد و کسى که بیمار یا در سفر است [باید به شماره آن] تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد] خدا براى شما آسانى مى‏خواهد و براى شما دشوارى نمى‏خواهد تا شماره [مقرر] را تکمیل کنید و خدا را به پاس آنکه رهنمونیتان کرده است به بزرگى بستایید و باشد که شکرگزارى کنید

یعنی کسانی که در ماه مبارک رمضان در سفر یا مریض بودن، می توانند روزه را ترک کنند. اما  باید آن تعداد روزها در وقت دیگر روزه بگیرند.

ولی کسانی دیگر مثل کسی که عمدا روزه را ترک کرده باشد هر چند چندین برابر روزه در ایام دیگر بگیرد، نمی تواند جبران فرصت از دست داده را جبران کند پس راهی جزء توبه کردن ندارد. البته این به آن معنی نیست که روزه گرفتن برایش منع شده باشد. نه، می تواند بگیرد، اما نمی توانیم بگوییم که این کفاره آن روزه های ترک شده اش است.

وقتی آیات به صراحت در باره این مسائل بیان شده باشد، چه لزومی به استخراح احکام مرتبط از آیات دیگر است؟!

لذا به آن نبیجه که شما رسیدید قیاس گفتیم.

موفق باشید!

 


[۱]  بقره ۱۸۵

Facebook'ta PaylaşTwitter'da Paylaş


 ملاحظات

  1. علی dedi ki:

    بسم الله الرحمن الرحیم.

    سلام.

    ممنون از وقتی که گذاشتید و پاسخی که داده اید.

    دلیل شما بسیار عالی و قاتع کننده بود.

    چند تا سوال.

    پس چیزی به عنوان قضا در عبادات وجود ندارد(اگر به صورت عمد ادا نشوند)؟

ابراز نظر  
نظر خود را درباره اين مطلب بيان کنيد *
 

شوهد 214 مرة/مرات