دين وفطرت
مسلمانان باید جذاب باشند!

مسلمانان باید جذاب باشند!

مسلمانان باید جذاب باشند!

سؤال: با عرض سلام

چند روز پیش با یکی از روحانیان منطقه ما بحث کردیم. من از وضع مسلمانان جهان شاکی بودم و در اثنای حرفم گفته بودم که باید مسلمانان جذاب باشند، مخصوصا مبلغین اسلام. به آقای روحانی این حرف بنده، نمی دانم چرا، برخورده و گقت: هدف ما بیان حقیقت است، این که برخی ظاهر ما  را نپسندند، مهم نیست. آیا مگر بنده حرف بدی زدم؟

جواب: و علیکم السلام

شما درست گفتید، اما شاید لحن صحیحی نداشته اید و یا مطلب خود را نتوانستید خوب برسانید، آن آقا ناراحت شده. و الا روحانی نباید این قدر زود تحت تأثیر قرار بگیرد. یکی از مشکلات امروز ما مسلمانان این است که برای دیگران نه فقط جذاب نیستیم، بلکه یک دافعه هم داریم. عملکرد مسلمانان جاهل به اسم اسلام وجه اسلام را بد کرده است. ترور و عملیات انتحاری که هیچ ربطی با اسلام ندارد، به عنوان دستور دین اسلام تلقی شده است.  از طرف دیگر آن دسته ازمسلمانان که با این که این طوراعمال زشت و زننده مرتکب نشده اند، عنصر جذاب بودن را مهم نمی شمارند. و این هم یک اشتباه است. وقتی به ما دستور "کونوا دعوة للناس  بغیر السنتکم " داده می شود، و معنی اش است "مردم را با رفتار نیک، نه با زبان، دعوت کنید" آمده باشد، یعنی باید با رفتار خود طرف را جذب خود کنیم.

مهمترین دستوالعمل آن چیزی است که می فرماید: ایمان و عمل صالح، محبت دیگران را به شما جذب می کند چرا که انسانها فطرتاً به سمت خوبی و پاکی گرایش دارند حتی اگر شما را نشناسند و شما به آنان محبت نکرده باشید ، خداوند محبت شما را در قلب آنان قرار می دهد و محبوب آنان می کند و محبوب دلها می شوید.

إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا [1]

کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‌اند به زودی [خدای] رحمان برای آنان محبتی [در دلها] قرار می‌دهد.

محبت داروی شفا بخش قلب های شکسته و روان های ناتوان است. رشته زرینی است که افراد اجتماع با آن به یکدیگر پیوسته می شوند .

وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ [2]

نیکی با بدی یکسان نیست [بدی را] آنچه خود بهتر است دفع کن آنگاه کسی که میان تو و میان او دشمنی است گویی دوستی یکدل می‌گردد.

قرآن می فرماید که با دشمنانت آنچنان رفتار کن تا آنان را به دوستان گرم و صمیمی تبدیل کنی.

خلاصه، دوست عزیز، شما درست می فرمایید، بشاش، خنده رو و مهربان بودن از دستورات اسلام و نباید آنرا نادیده گرفت.

 

 

 


[1]  مریم 96؛

 

 

[2]  فصلت 34

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید