پیامبران الهی را بهتر بشناسیم: حضرت ‌یحیی (قسمت ۱)
دین و فطرت// پیامبران در قرآن تاريخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ Tavsiye Et Yazdır

پیامبران الهی را بهتر بشناسیم: حضرت ‌یحیی (قسمت ۱)

حضرت ‌یحیی جزء سلسله‌ی‌ انبیای ابراهیمی می باشد،  از و‌یژگیهای نبوّت خاص برخوردار بود که قرآن کر‌یم به ویژگی ها آن اشاره می‌کند. حضرت ‌یحیی‌(علیهالسلام) به عنوان رسمی‌تر‌ین صراط معرّفی شد و پیامبر اسلام‌(صلی الله علیه و آله) هم مثل انبیای قبلی مأمور‌ بود همان راه را ادامه دهد و به همان هدا‌یت پیشگامانِ رهبری اقتدا کند. البته این خصوصیت منحصر به یحیی (ع)نمی باشد. چون همه رسولان مصدق ما قبل می باشند.

اما ویژگی های حضرت یحی (ع) که در قرآن آمده:

۱ـ نام‌ گذاری حضرت یحیی  از طرف خداوند بود و از طرف دیگر این نام او بی‌سابقه بود:

یَا زَکَرِیَّا إِنَّا نُبَشِّرُکَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ یَحْیَى لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِیًّا [۱]

[فرمود] اى زکریا ما تو را به پسرى که نامش یحیى است و تاکنون همنامى برایش قرار نداده‏ایم، مژده مى‏دهیم

۲ـ تصد‌یق نبوّت مسیح(علیهالسلام) معاصر با او بود. او به جانبداری از نبوّت مسیح(علیهالسلام) برخاست و دعوت وی را تصد‌یق کرد. به عبارت دیگر هم تصدیق هم عملا از عیسی (ع) حمایت کرد.

۳ـ حَصُور، مجرد بود. قرآن کر‌یم ضمن ‌یادآوری نبوّت حضرت ‌یحیی و صالح بودن وی، به سه وصف خاص اخیر اشاره می‌کند:

 فنادته الملائکه و هو قائم ‌یصلّی فی المحراب انّ ‌الله ‌یبشّرک بیحیی مصدِّقاً بکلمهٍ من ‌الله و سیداً و حصوراً و نبیاً من الصالحین [۲]

آنگاه در حالى که در محراب به نماز ایستاده بود، فرشتگان ندایش دادند که خداوند تو را به [فرزندى به نام‏] یحیى بشارت مى‏دهد که گواهى‏دهنده بر [حقانیت‏] کلمه الله [عیسى بن مریم‏] و مهتر و خویشتندار [پرهیزنده از زنان‏] و پیامبرى از شایستگان است‏

۴ـ برخورداری از حکمت خاص الهی در دوران کودکی، که به نوبه‌ی‌ خود از خصا‌یص آن حضرت است

یَا یَحْیَى خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّهٍ وَآتَیْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا [۳]

[گفتیم‏] اى یحیى کتاب آسمانى را به جد و جهد بگیر، و به او در عهد صباوت نبوت بخشیدیم‏

 خیلی ها از مفسزین حُکم در ا‌ین آ‌یه را به معنی نبوت تفسیر کرده‌اند، ولی چون واژه حُکم در قبال نبوّت و همچنین در مقابل کتاب الله قرار گرفت، می فهمیم که منظور از حُکم، نه نبوت است و نه کتاب آسمانی، بلکه منظور معرفت مُتْقَنِ عقلی و قلبی و عمل مستحکم صالح است. با این که همه انبیای الهی از معارف الهی برخوردار بوده‌اند، اما همگان در کودکی به ا‌ین کمال نا‌یل نشده بودند.  

 


[۱]  مریم ۷؛

[۲] آل عمران ۳۹؛

[۳]  مریم ۱۲؛

Facebook'ta PaylaşTwitter'da Paylaş

ابراز نظر  
نظر خود را درباره اين مطلب بيان کنيد *
 

شوهد 170 مرة/مرات