بارزترین تبعیض بین انبیا در عمل مسلمین
دین و فطرت// یک اشتباه دیگر در فهم قرآن کریم تاريخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۳ Tavsiye Et Yazdır

بارزترین تبعیض بین انبیا در عمل مسلمین

 

خداوند متعال در قرآن کریم به ما یاد می دهد که نباید بین انبیا تبعیض نماییم:

 

آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ[۱]

 

پیامبر (خدا) بدانچه از جانب پروردگارش بر او نازل شده است ایمان آورده است‏، و مؤمنان همگى به خدا و فرشتگان و کتابها و فرستادگانش ایمان آورده‏اند (و گفتند:) (میان هیچ یک از فرستادگانش فرق نمى‏گذاریم‏) و گفتند: (شنیدیم و گردن نهادیم‏، پروردگارا، آمرزش تو را (خواستاریم‏) و فرجام به سوى تو است‏.)

 

پس بین فرستادگان خداوند نباید تبعیضی باشد، آن آیه کریمه هم که می فرماید: تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ [۲]

 

برخى از آن پیامبران را بر برخى دیگر برترى بخشیدیم

 

گوینده خداوند است که می فرماید: ما برتری بخشیدیم. لذا این تفضیلی که بین انبیا هست، از زاویه خداوند دیده می شود. اما در آیه ۲۸۵ بقره گوینده مؤمنین هستند که می گویند:

 

"میان هیچ یک از فرستادگانش فرق نمى‏گذاریم‏"

 

و این از زاویه بندگی نشأت می گیرد.

 

در اصل از ناحیه خداوند منان برتری میان انبیا وجود دارد، اما وظیفه مؤمنین ایمان آوردن به همه انبیا بدون آن که تبعیض قایل شود.

اما در عمل مؤمنین به شدت تبعیض قایل هستند و بارز ترین نمونه آن صلوات فرستادن بعد از ذکر اسم پیامبر است. خود معنی صلی الله علیه و آله  باید مورد برسی قرار گرفته شود، که ابهاماتی در آن وجود دارد. توجه کرده باشید وقتی اسم پیامبر اسلام را می نویسیم (خود سایت دین و فطرت هم استثناء نیست)، تو پرانتز حتما حرف ص را (ص) به این شکل می نویسیم. و اگر این کار را نکنیم، خود را مرتکب شده به گناه بزرگ احساس می کنیم.  از زاویه قرآن کریم که فهمیدیم نباید بین فرستادگان خداوند تبعیض داشته باشیم. اما جالب است بدانیم، بر اساس قرآن کریم خطاب به فرستادگان خداوند باید چگونه باشد؟

خداوند به ما دستور می دهد که به پیامبر سلام بفرستیم:

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا [۱]

خدا و فرشتگانش پیامبررا یاری می نمایند، اى کسانى که ایمان آورده‏ اید او را یاری کنید و به او سلام بفرستید.

(برای مطالعه مطالب مرتبط با صلوات فرستادن و ترجمه آیه مذکور می توانید به  مقاله "سوال ما از شما بود" رجوع کنید)

در سوره صافات خداوند یک عده فرستادگانش را ذکر می کند، و می فرماید:

سَلَامٌ عَلَى نُوحٍ فِی الْعَالَمِینَ ﴿۷۹﴾*  سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِیمَ ﴿۱۰۹﴾* سَلَامٌ عَلَى مُوسَى وَهَارُونَ ﴿۱۲۰﴾* سَلَامٌ عَلَى إِلْ یَاسِینَ ﴿۱۳۰﴾*

به این شکل در باره انبیا زحماتی که کشیدند و تحسین آنان از طرف خداوند صحبت می شود و در انتهای سوره چنین آمده است:

سُبْحَانَ رَبِّکَ رَبِّ الْعِزَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ ﴿۱۸۰﴾     

وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِینَ ﴿۱۸۱﴾

دعای که خداوند به ما یاد می دهد به فرستادگانش بخوانیم، "سلام علیهم" می باشد. پس، وقتی که اسم هر کدام از انبیا را ذکر کرده باشیم، مستحب است بگوییم "علیه السلام". و این هیچگونه تصغیر شأن پیامبر اسلام نیست، بر عکس دعایی هست که قرآن به ما یاد داده است. باید بتوانیم به راحتی بگوییم محمد علیه السلام، همان طوری که می گوییم ابراهیم علیه السلام و یا عیسی علیه السلام. و برای اختصار در نوشتار می توانیم بنویسیم محمد (ع). هرچند خود ما هم عادت نداریم چنین بنویسیم، ولی تا حالا چند تا سنت غلط را شکستیم، این یکی اشتباه را هم باید از بین ببریم و آنچه باید انجام شود را ترویج دهیم.

 

 

 

 

[۱]  بقره ۲۸۵؛

[۲]  بقره ۲۵۳؛

 

 


[۱]  احزاب ۵۶؛

 

 

 

Facebook'ta PaylaşTwitter'da Paylaş


 ملاحظات

  1. در مورد پیامبر اکرم (ص) گویا دستور خاص به احترام ویژه داریم یکی از مستندات قرآنی آن آیه ۵۶ سوره احزاب است: إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا ،

    در تفسیر مجمع البیان از تفاسیر معتبر شیعه از عبدالله بن مسعود در ذیل این آیه شریفه آمده است که گفت: هان اى بندگان خدا! هرگاه به پیامبرش درود فرستادید، درودى شایسته و نیکو نثارش سازید؛ چرا که نیک مى‏دانید که این درود شما به حضور آن حضرت رسانده مى‏شود؛
    گفتند: به ما بیاموز که چگونه درود و صلوات بر او نثار کنیم؟
    او گفت: دو دست خود را نیایشگرانه به بارگاه خدا بردارید و بگویید:
    اللّهم اجعل صلواتک و رحمتک و برکاتک على سیّد المرسلین و امام المتّقین و خاتم النّبیین محمد عبدک و رسولک امام الدّین و قائدالخیر و رسول الرحمه.
    اللّهم البعثه مقاماً محموداً یغبط به الالون والاحرون؛ اللهم صل على محمد و آل محمد، کما صلیت على ابراهیم و آل ابراهیم انک حمید مجید.(۲۰۲)
    بارخدایا، درود و سلام و رحمت و مهر و لطف و برکاتت را بر سالار فرستاده‏شدگان، پیشواى پرواپیشگان و پایان‏بخش پیام‏آورانت محمد(ص)، آن بنده برگزیده، پیامبر گرانمایه، پیشواى دین حق، راهنماى هر نیکى و شایستگى و رسول رحمت و بخشایش قرار ده! خداوندا! او را بر مقام و موقعیت والا و پرشکوهى برانگیز که پیشینان و پسینیان بر عظمت او در بارگاه تو حسرت خورند.
    بارخدایا! بر محمد و خاندانش درود فرست، همان گونه که بر ابراهیم و خاندانش درود فرستادى، چرا که تویى که در خور ستایش و بزرگى هستى.

    • karshenas dedi ki:

      با عرض سلام

       از توجه شما متشکریم. به حول الهی در هفته آینده یک ویدیو پخش خواهیم کرد که در آن پاسخ به این نظر و همچنین پاسخ سوال ما از شما – که مرتبط با صلوات فرستادن دارد را شامل می شود

  2. محمد dedi ki:

    ببخشید چرا پاسخ ندادید و سوال رو حذف کردید ؟ بالاخره تکلیف ما چیست آیا در تحیات صلوات بفرستیم یا نه؟ لطفا توضیح دهید ؟

  3. محمد dedi ki:

    مطرح کردم
    در تحیات چطور بر پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم بفرستیم ؟

    • karshenas dedi ki:

      با عرض سلام

      در نماز همان صلوات را که معمولا می فرستیم الهم صلی علی محمد و آل محمد را می فرستیم 

      در باره معنی آن بعدا خواهیم نوشت به حول الله

  4. محمد dedi ki:

    سلام
    ببخشید قرار بود یک ویدیو رو پخش کنید کی پخش می کنید ؟
    با تشکر

  5. احمد dedi ki:

    با سلام نا خودتان با استدلال گفتید که صلوات نباید بفرستیم پس چگونه در پاسخ مخاطبتان می گویید که در نماز صلوات می فرستیم؟ این یا فرق گذاشتن بین رسل منافات ندارد؟

    مورد دیگر اینکه خدا گفته بین رسل فرق نگذارید. در آیه دیگر گفته بین انبیا فرق نگذارید.
    با توجه به تفاوت رسول و نبی آیا می توان بین رسول و نبی فرق گذاشت؟
    چون ظاهرا اشاره ای در اینمورد نشده در قران.

    با تشکر.

    • کارشناس علوم قرآن و مسائل مطالعات زنان dedi ki:

      با سلام
      . بله، بین رسول و نبی فرق وجوددارد.این که نباید بین انبیا و رسل فرق قایل شویم، دلیل بر آن نیست که هر دو واژه به عین مهنی می باشد
      در سوره احزاب در باره خاتم النبی بحث شده است نه خاتم الرسول
      این دلیل بر وجود فرق بین این دو واژه می باشد

ابراز نظر  
نظر خود را درباره اين مطلب بيان کنيد *
 

شوهد 265 مرة/مرات