حضرت ادریس علیه السلام‏
دین و فطرت// پیامبران در قرآن تاريخ انتشار: ۰۴ شهریور ۱۳۹۳ Tavsiye Et Yazdır

حضرت ادریس علیه السلام‏

مباحث مرتبط به انبیا الهی را دنبال می کنیم.  این بار در باره ی حضرت ادریس(ع) بحث خواهیم کرد.

در قرآن کریم نام این پیامبر صراحتا دو بار آمده است:

وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِدْرِیسَ إِنَّهُ کَانَ صِدِّیقًا نَّبِیًّا *وَرَفَعْنَاهُ مَکَانًا عَلِیًّا [۱]

و در این کتاب از ادریس یاد کن که او راستگویى پیامبر بود *

و [ما] او را به مقامى (و یا مکانی ) بلند ارتقا دادیم

 در آیه بالا اگر معنی "مکانا علیا" را  ارتفاع مکانی قبول کنیم (که بعید نیست) در آن حال اینجا اشاره به معراج ادریس (ع) وجود دارد.

در یک آیه دیگر چنین آمده است:

وَإِسْمَاعِیلَ وَإِدْرِیسَ وَذَا الْکِفْلِ ۖ کُلٌّ مِّنَ الصَّابِرِینَ * وَأَدْخَلْنَاهُمْ فِی رَحْمَتِنَا ۖ إِنَّهُم مِّنَ الصَّالِحِینَ [۲]

و اسماعیل و ادریس و ذا الکفل را (به یاد آور) که همه از صابران بودند. *و ما آنها را در رحمت خود داخل کردیم چرا که آنها از صالحان بودند

اما در باره ی خود واژه "ادریس" چندتا قول وجود دارد:

۱٫  ادریس از ماده "درس"  گرفته شد و علت نام گذاری به علت کثرت دانش، و یا برای ممارست آن حضرت در آموختن علم، یعنی تدریس (التفسیر الکبیر، ج ۲۶، ص ۱۶۱؛ روح ‏المعانى، مج ۱۳، ج ۲۳، ص ۲۰۳؛ المیزان، ج ۱۷، ص ۱۵۹…)

۲٫   عده از علما می گویند واژه "ادریس" از ماده "دروس" گرفته شده که معنی "مخفی شدن" "پنهان شدن" را دارد. علت نام گذاری آن به خاطر مخفی شدن حضرت ادریس بعد از مدت زمانی، می دانند (لسان العرب، ج ۴، ص ۳۲۹؛ مجم ع‏البیان، ج ۶، ص ۸۰۲).

۳٫  برخی معتقد هستند که واژه "ادریس" عربی نیست، بلکه عجمی است و غیر منصرف می باشد (لغت نامه، ج ۱، ص ۱۳۲۵؛ اعلام قرآن، ص ۱۰۰

اما نام ادریس در ادیان پیشین چه بوده است؟

بر اساس برخی  کتابهای تاریخی و کتاب های تفسیری می توان نتیجه گرفت که ادریس:

الف)؛ یا  همان «اخنوخ» یا خنوخ، و خنوع است که نزد اهل ‏کتاب، یکى از پیامبران پیش از نوح بوده و کتاب‏هاى فراوانى به او نسبت داده شده است.

ب)؛ و یا همان زرتشت است که او هم قبل از نوح (ع) بوده است.

خیلی  از مفسّران و مورّخان می گویند  که ادریس آموخته هایى را از «غوثاذیمون» که همان «شیث» پیامبر است، فرا گرفته بود (المیزان، ج ۱۴، ص ۷۱- ۷۲؛ اعلام قرآن، ص ۱۰۴؛ الملل و النحل، ج ۲، ص ۴)؛

اما برخى ادریس را نخستین پیامبر بعد از حضرت آدم (ع) می انند. آنها می گویند: ادریس مردم را از مخالفت با شریعت آدم علیه السلام نهى می کرد؛ ولى به جز تعداد اندکى، بیش تر مردم از دستورهاى وى سرپیچی کردند. (البدایه و النهایه، ج ۱، ص ۱۰۲؛ تاریخ طبرى، ج ۱، ص ۱۰۶؛ علل الشرایع، ج ۱، ص ۴۰- ۴۱).

 


[۱]  مریم ۵۶ و ۵۷؛

[۲]  انبیا ۸۵ و ۸۶؛

Facebook'ta PaylaşTwitter'da Paylaş

ابراز نظر  
نظر خود را درباره اين مطلب بيان کنيد *
 

شوهد 187 مرة/مرات