دين وفطرت
بدن فرعون غرق شده کجاست؟

بدن فرعون غرق شده کجاست؟

بدن فرعون غرق شده کجاست؟

در آيات قرآن اسم فرعوني که در زمان حضرت موسي بر مصر فرمانروايي مي کرده یافت نمی شود. هويت فرعون مذکور که از مظاهر ظلم و ستم،طغيان به خداوند بوده  مبهم مانده است. در باره او نه تنها قرآن، بلکه تورات و انجيل به سادگي "فرعون" خطاب کرده اند. اين امر موجب شد تا  ساليان سال مسلمانان و همچنین اهل کتاب  در پي يافتن هويت اين فرعون باشند.

در قرآن و تورات و انجيل داستان زندگي موسي، از بزرگ شدنش در خانواده سلطنتي مصر تا برگزيده شدنش به پیامبری که  در سرزمين مقدس طوي بوده و  نشان دادن او معجزات در برابر فرعون تقریبا مثل هم آمده است. مهمترين اختلافی که روايت موسي در قرآن با آن دو کتاب ديگر دارد،  در سرنوشت فرعون پس از تعقيب موسي و بني اسراييل است. در تورات و انجیل،   سرنوشت فرعون واضح بيان نشده است در حاليکه در قرآن کریم جنین آمده است:

وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْيًا وَعَدْوًا حَتَّى إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنتُ أَنَّهُ لا إِلِهَ إِلاَّ الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَاْ مِنَ الْمُسْلِمِينَ*آلآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ *آلآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنتَ مِنَ الْمُفْسِدِين [1]

و فرزندان اسرائيل را از دريا گذرانديم پس فرعون و سپاهيانش از روى ستم و تجاوز آنان را دنبال كردند تا وقتى كه در شرف غرق شدن قرار گرفت گفت ايمان آوردم كه هيچ معبودى جز آنكه فرزندان اسرائيل به او گرويده‏اند نيست و من از تسليم‏شدگانم *اكنون در حالى كه پيش از اين نافرمانى مى‏كردى و از تباهكاران بودى * پس امروز تو را با زره [زرين] خودت به بلندى [ساحل] مى‏افكنيم تا براى كسانى كه از پى تو مى‏آيند عبرتى باشد و بى‏گمان بسيارى از مردم از نشانه‏هاى ما غافلند

 

۱۷:۱۰۳

در آیه دیگر خداوند می فرماید:

فَأَرَادَ أَن يَسْتَفِزَّهُم مِّنَ الأَرْضِ فَأَغْرَقْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ جَمِيعًا [2]

پس [فرعون] تصميم گرفت كه آنان را از سرزمين [مصر] بركند پس او و هر كه را با وى بود همه را غرق كرديم

بنابر آيات بالا  نه تنها فرعون غرق شد، بلکه بدنش هم براي عبرت بقيه بر ساحل افکنده شد. اين عامل انگیزه آور محرکي بوده است که مسلمانان در پي يافتن موميايي فرعوني باشند که عامل مرگش غرق شدن باشد. اما هيچ کدام از اين تلاشها به نتيجه قابل قبولي نرسيده است. بعضا برخی ار مسلمانان با خیال این که دارند به اسلام خدمتم می کنند، حرف از يافتن چنين موميايي بر اساس مدارک سست علمي مي زنند. بدون شک  اين ادعاها با شکست مواجه شده اند.

از طرفي چون دانشمندان مسيحي و يهودي به دنبال فرعوني هستند که او غرق نشده باشد، تلاشهايشان نبیجه نداشت.  

فيلم مستند از داستان زندگي حضرت موسي با همکاري جيمز کمرون به نام Exodus Decoded ساخته و پخش شده است. اين فيلم که دارای آخرين دستاوردهاي دانشمندان مسيحي و يهودي در اين زمينه باشد، با ديدي نو به اين قضيه نگاه مي کند. در اينجا ليستي از فراعنه مختلف که ممکن است فرعون داستان حضرت موسي باشند (با اشکالات به آن)  آورده شده است:

·       Ramses II۱۲۷۹ BC to ۱۲۱۳ BC:

به باور اکثريت محققين

اشکال: در سن ۹۰ سالگي به احتمال زياد بر اثز کهولت فوت کرده است

 

·       Ahmose I ۱۵۵۰ BC to ۱۵۲۵ BC:

به باور Exodus Decoded

 اشکال: لقب فرعون به پادشاهان بعد از او خطاب شده است و با قطعيت نمي توان گفت که موميايي موجود متعلق به Ahmose باشد

 

·       Merneptah ۱۲۱۳ BC to ۱۲۰۳ BC:

به باور بعضي مسلمانان پس از انتشار تحقيقات Dr. Maurice Bucaille

 اشکال: نظرات Maurice Bucaille در جوامع علمي قابل قبول نبوده است

خلاصه جستجو براي يافتن فرعون غرق شده هنوز هم ادامه دارد تا زماني که مدرکي قطعي يافت شود.

 


[1]  یونس 90-92،

[2]  اسرا 103؛

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید