دين وفطرت
آیا این را می توانیم خدمت به اسلام نامید؟

آیا این را می توانیم خدمت به اسلام نامید؟

آیا این را می توانیم خدمت به اسلام نامید؟

برخی مسلمانان برای جلب توجه  به اسلام یک سری اعمال را انجام می دهند، تا افراد غیر دین را به سمت السلام سوق دهند.  این افراد با خلوص نیت می پندارند که خدمت بزرگی را به اسلام می کنند. اما آیا این ادعا صحیح است؟  آیا اسلام یک دینی است که برای  ثابت کردن خود باید از بیرون (و لو به دروغ)کمک بگیرد ؟

در یکی از آیات قرآن کریم چنین آمده است:

قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لاَ تَغْلُواْ فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَلاَ تَتَّبِعُواْ أَهْوَاء قَوْمٍ قَدْ ضَلُّواْ مِن قَبْلُ وَأَضَلُّواْ كَثِيرًا وَضَلُّواْ عَن سَوَاء السَّبِيلِ [1]

بگو اى اهل كتاب در دين خود بناحق زیاده روی نكنيد و از پى هوسهاى گروهى كه پيش از اين گمراه گشتند و بسيارى [از مردم] را گمراه كردند و [خود] از راه راست منحرف شدند نرويد

در آیه 171 سوره نسا هم از غلو کردن در دین نهی می شود. 

دکتر الخودری یک هنرمند مسلمان است که در دانشگاه المنصوری مصر به طبابت هم مشغول است. او در یکی از کارهای هنری خودش باغی را طراحی که در آن درخت های باغ به شکل "لا اله الا الله" بوده است. یک عده از مسلمانان ساده دل آن را حقیقی جلوه دادند و ادعا هم کردند که به خاطر رؤیت چنین باغی در آلمان افراد کثیری به دین اسلام گرویدند.

یک مثال دیگر: یکی از دختران امریکای به قرآن بی احترامی کرده و در اثر این کار زشت به یک خیولا ترسناک تبدیل شده است. عکس این دختر عجیب غریب در رسانه ها پخش شده بود. در اصل این یک فوتوشوپ بود.

مثال سوم:

ادعا: شکل لوله های هوا در شش انسان به صورت لا اله الا الله محمد رسول اله خوانده می شود. این عکس با دقت بسیار بالا توسط کامپیوتر گرفته شده است. اما در اصل عکس دیگری از کارهای هنری دکتر الخودری بود.

مثال چهارم:  ادعا: در صحرایی در عربستان, دانشمندان بقایای یک اسکلت عظیم انسان را کشف کرده اند. دانشمندان معتقدند که این انسان متعلق به قوم عاد بوده که در قرآن ذکر شده است. این کشف اثبات درستی قرآن کریم است.

اما واقعیت: این عکس برنده جایزه سوم مسابقه فوتوشاپ در یک وبسایت است. عکس اولیه متعلق به یک حفاری در آمریکا است که بعدا عکس اسکلت با نرم افزار به آن اضافه شده است.

حالا اگر هم قبول کنیم در نبیجه دیدن چنین چیزی کسی به اسلام رو بیاورد، آیا چنین  ایمان ارزشی خواهد داشت؟ از طرف دیگر و این مهمتر است، اگر بعد از مدتی آثارهنری بودن این همه مشاهدات معلوم شود، آیا صدمه به دین وارد نخواهد شد؟ پس باید مواظب باشیم و دین را بازیچه احساسات خود نکنیم. اسلام فی نفس ذاته بر پایه محکم بنا شده و به چنین "خدمات" نیازی ندارد.

 

 


[1]  مائده 77؛

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید