دين وفطرت
تلاوت آیات قران مجید  به شخص مرده چه فائیده ای دارد؟ آيا خواندن قرآن سر قبر مردگان براي آنها اثري هم از نظر

تلاوت آیات قران مجید به شخص مرده چه فائیده ای دارد؟ آيا خواندن قرآن سر قبر مردگان براي آنها اثري هم از نظر

سوال:
تلاوت آیات قران مجید به شخص مرده چه فائیده ای دارد؟ آيا خواندن قرآن سر قبر مردگان براي آنها اثري هم از نظر ثواب دارد يا خير ؟ آيا آيه‌اي در قرآن كريم در باره جواز توسل به مردگان وجود دارد؟
جواب:
اصلا فائده ندارد. چون قران برای زندگان نازل شده است نه برای مردگان. می بینیم که متاسفانه قران مجید به یک کتاب تبدیل شده است که از زندگی مسلمانان جدا شده و فقط در زیارات قبور خوانده می شود.
خدای تعالی در سوره فرقان از زبان پیامبر اکرم(ص) به این موضوع اشاره می نماید:
” پروردگارا قوم من ، این قرآن را متروک نهادند” (فرقان 30)
این سخن از جمله سخنانی است که پیامبر در روز قیامت به پروردگار خود، برسبیل گلایه و شکایت عرض می کند و مراد از قوم آن جناب عموم امت اوست ، البته به اعتبار عاصیان و گنه کاران امت ، به هر جهت پیامبر ص عرضه می دارد:پروردگارا این قوم من قرآن را متروک و مهجور نهادند و به احکام و شرایع آن عمل نکردند و آن را به عنوان روش زندگی اختیار ننمودند.
الان تلاوت کردن قران در مجالس تازییه و در زیارات اهل قبور میان مسلمانان بنوع عادت شده است. در حالیکه کتاب مقدس برای تلاوت کردن در روزهای معین نازل نشده است. در یک آیه از قران اینچنین می فرماید:
“تا افرادی را که زنده اند بیم دهد ( و بر کافران اتمام حجّت شود ) و فرمان عذاب بر آنان مسلّم گردد (یس 70)
خدای ما قران را بما برای فهمیدن و به دستورهایش عمل کردن نازل فرموده و حیات ما باید طبق قران باشد و قران در همه جا باید رهبرمان شود.
“اين است كتابى كه در حقانيت آن هيچ ترديدى نيست و مايه هدايت تقواپيشگان است ” (بقره 2)
تلاوت قران بطور منتظم فهم انسان را باز می کند و شفا می دهد.
“آنچه را در خانه های شما از آیات خداوند و حکمت و دانش خوانده می شود یاد کنید خداوند لطیف و خبیر است” (احزاب 34)
باید فراموش نکنیم که قران کتابی است که ما را به خدا نزدیک می نماید به این سبب باید همگی از قران چنگ زنیم و پراکنده نشویم. شخص عاقل قران را خیلی خوب می فهمد و احکامش را احیا می کند. احیا کردن احکام قران یک نوع زیبایی و وظیفه مومن می باشد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید