دين وفطرت
دیدگاه اسلام در باره جن و شیاطین

دیدگاه اسلام در باره جن و شیاطین

 

سوال

آگر شیطان می تواند  مانند انسان ظاهر شود پس چرا این به جنها مربوط نمی شود؟

جواب

اولا باید توجه کنیم به تقدیمات قران کریم که کتاب مقدس ما به این مساله چطور مراجعه می نماید.  از آیه شریفه 112 سوره مبارکه انفال می خوانیم:

 وَ کَذلِکَ جَعَلْنا لِکُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحي‏ بَعْضُهُمْ إِلي‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ

و بدین گونه ( به مانند تو ) برای هر پیامبری دشمنانی از شیطانهای انس و جن قرار دادیم که برخی از آنها به برخی دیگر سخنان باطل آراسته و فریبنده را ( بر ضد آن پیامبر ) پیام سری می دادند تا ( دیگران را ) بفریبند و اگر خدا ( به اراده تکوینی ) می خواست چنین نمی کردند ، پس آنها و افترائشان را رها کن ( تا آن گاه که مأمور به نبرد شوی

نکته دیگر اینکه هر انسانی که تحت تصرف شیطان قرار می‌گیرد همان‌گونه که در آیه  گفته شود یا باید با اراده خود او باشد و یا با اراده انسان دیگری زیرا انسان مرتبه‌اش از کل مراتب عالم خلقت بالاتر است.

 انسان دو فطرت دارد، یکی شوق به سوی کمال از طریق شوق به موجودات متعالی حاصل می‌شود و دیگر نفرت از نقص است که با نفرت از شیطان موتور حرکت انسان به سمت کمال تسریع می‌شود.

شیطان را از اراده انسان بر او مسلط می‌شود، پس اگر می‌خواهیم راه نفوذ شیطان را ببندیم باید حساسیت‌های خود را تقویت کنیم و در مقابل حرام و حلال و حتی موارد شبهه‌ناک حساس باشیم تا اراده‌مان تقویت شود.

منظور از ظاهر شدن شیطان این نیست که از ماهیت حقیقی خود خارج می‌شود و تغییر ماهیت دهد،بلکه منظور آن است که در قوه حس و ادراک انسان به صورت‌های مختلفی محسوس می‌شود، بدون این که تبدل ماهیتی صورت گیرد.

اگر از منظر آیه‌های قرآنی و روایت‌های اسلامی به موضوع «جن» نگاه کنیم، جن موجودی است که وجود دارد و در قرآن نیز به وجود آن اشاره شده است و او انسان نیست. 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید