دين وفطرت
قران برای ما کافی نیست؟

قران برای ما کافی نیست؟

سوال:

آیا در دوران پیامبر از صحابه گرامی اشخاصی بوده است که بگویند : قران برای ما کافی نیست؟ کسانی که این جوری می گویند کافر می باشند؟

جواب

آنان که این جور فکر می کنند " من با اسلام و با قران موافق نیستم" می گویند.

در باره آنان خدای تعالی در آیه 51 سوره عنکبوت می فرماید:

«آيا همين اندازه براى آنها كافى نيست كه ما اين كتاب آسمانى را بر تو نازل كرديم كه پيوسته بر آنها تلاوت مى‏شود» (أَ وَ لَمْ يَكْفِهِمْ أَنَّا أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ يُتْلى‏ عَلَيْهِمْ).
آنها تقاضاى معجزات جسمانى مى‏كنند، در حالى كه قرآن برترين معجزه معنوى است. معجزه‏اى جاويدان، كه شب و روز آياتش بر آنها خوانده مى‏شود.

و در آیه دیگر می فرماید:

ان احکم بینهم بما انزل الله ولا تتبع اهواء هم و احذرهم ان یفتنوک عن بعض ما انزل الله الیک فان تولوا فاعلم انما یرید الله ان یصیبهم ببعض ذنوبهم و ان کثیرا من الناس لفاسقون ):(و اینکه بین مسلمانان بر طبق آنچه خدانازل کرده حکم کن و از هوا و هوس آنان پیروی مکن و بترس از آنان که مبادا تورا نسبت به بعضی از احکامی که نازل شده غافل و دچار فتنه سازند و اگر از تواعراض می کنند، بدان که علتش آنست که خدا می خواهد، اثر بعضی از گناهان قبلی آنها را به ایشان برساند و همانا بسیاری از مردم فاسقند)،در این آیه در ادامه آیه قبلی دستور می دهد که پیامبر بر طبق آنچه خدا نازل فرموده حکم کند و ازپیروی هوا و هوسهای مردم بر حذر باشد و برای مردم بیان کند که اگر از این دستور سرپیچی کنند این اعراض ، خود از فسق آنان ناشی می شود و کاشف ازاضلال الهی است . چون خدای متعال جز فاسقان کسی را گمراه نمی کند (وما یضل به الا الفاسقین )(19). و نیز به پیامبرامر می کند که از فتنه آنان بر حذر باشد و اگر چنین دستوری داده ، بااینکه پیامبر به عصمت الهی معصوم است ،برای این بوده که عصمت ، اختیار رااز شخص معصوم سلب نمی کند، به طوری که دیگر نتواند راه خطا برود و درنتیجه نشود به او تکلیف کرد، چون عصمت از سنخ ملکات علمی است وتأثیری در قوای عامله ندارد، و در ادامه چنانچه ذکرش رفت می فرماید:علت اعراض آنها گناهان قبلی و فسق آنهاست و مردم نمی توانند خدای تعالی را درملکش به ستوه آورده و عاجز سازند ،بلکه خدا بر کار خود مسلط و غالب است و هموست که این اعراض کنندگان را به جرم فسقشان گمراه کرده و چون اکثرمردم فاسق و گنه کارند، لذا گمراه می شوند

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید