دين وفطرت
آیا  خدای تعالی مخلوقات را برای جهنم آفریده است؟

آیا خدای تعالی مخلوقات را برای جهنم آفریده است؟

 

سوال:

در آیه مبارکه 179 سوره اعراف می خوانیم:

و حقّا که ما بسیاری از جن و انس را ( گویی ) برای دوزخ آفریده ایم ، زیرا که دل ها دارند ولی ( حقایق را ) بدان نمی فهمند ، و چشم ها دارند ولی بدان ( به عبرت ) نمی نگرند و گوش ها دارند ولی بدان ( معارف حقّه را ) نمی شنوند آنها مانند چهارپایانند بلکه گمراه ترند ( زیرا با داشتن استعداد رشد و تکامل ، به راه باطل می روند ) و آنها همان غافلانند.

آیا پس خدای تعالی مخلوقات را برای جهنم آفریده است؟

پاسخ:

متاسفانه بسیاری از آیات از طرف بعضی ها  درست  فهم نکرده و باین سبب گمراه شدند. اول به این آیه در زبان عربی توجه فرمایید:

وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ

 

و حقّا که ما بسیاری از جن و انس را ( گویی ) برای دوزخ آفریده ایم (انتشار کرده ایم) ، زیرا که دل ها دارند ولی ( حقایق را ) بدان نمی فهمند ، و چشم ها دارند ولی بدان ( به عبرت ) نمی نگرند و گوش ها دارند ولی بدان ( معارف حقّه را ) نمی شنوند آنها مانند چهارپایانند بلکه گمراه ترند ( زیرا با داشتن استعداد رشد و تکامل ، به راه باطل می روند ) و آنها همان غافلانند

درآیه مذکور کلمه "ذرا" ذکر شده که معنی کاشتن و زیاد کردن می دهد. زراعت نیز از این باب است. به این آیه هم توجه فرمایید که کلمه :ذرا" به چه معنی استفاده شده است.

جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا ۖ يَذْرَؤُكُمْ فِيهِ

همو که پدیدآورنده ( ابتدایی و بی سابقه ) آسمان ها و زمین است برای شما از جنس خودتان ( نه از فرشتگان و اجنّه ) همسرانی قرار داده ، و از چهارپایان ( نیز ) جفت ها ( ی نر و ماده آفریده ) و شما را در این ( تدبیر ازدواج ) زیادتی و انتشار می بخشد. هیچ چیز مانند او نیست ، و اوست شنوا و بینا.

آیدین ملایم

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید