دين وفطرت
حضرت یونس چرا در شکم ماهی بود؟

حضرت یونس چرا در شکم ماهی بود؟

 

حضرت يونس عليه السّلام چهل روز در شكم ماهي بود

و نظير اين مسأله را در داستان حضرت يونس عليه السّلام مشاهده مي‌كنيم.

در سوره انبياء آيه 87 و 88 مي‌فرمايد:

) وَ ذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى‏ فىِ الظُّلُمَتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنىّ‏ِ كُنتُ مِنَ الظَّلِمِين‏(

«و همنشين ماهي (حضرت يونس عليه السّلام) را بياد آور در وقتيكه با حالت خشم و غضب از قوم خود كناره گرفت، و چنين پنداشت كه اراده قاهره و مشيّت متقنه ما دامان او را نمي‌گيرد (و فقط اين قهر و غلبه مخصوص قوم و افراد شهر اوست؛ و ما او را در شكم ماهي قرار داديم). پس در ظلمات خداي را بخواند: كه هيچ معبودي و مؤثّري در عالم وجود جز ذات اقدس تو نيست! تو منزّهي از هر حمد و ثنا و سپاس ما، و از هر فكر و خيال و وهم و ادراك ما نسبت به ذات ذوالجلال خود (و ما ترا با افكار خود و نيّات ناقصه و عقل ضعيف و سعه وجودي محدود خود طلب مي‌كنيم، و تو بالاتر و برتر از وهم و خيال ما هستي) بدرستيكه من از زيان‌كارانم، و بر نفس خود با اين افكار و كردار ظالم مي‌باشم.

پس آنگاه ما او را بيامرزيديم و دعاي او را اجابت نموديم و او را از غم و كدورت و تألّم عالم اعتبار رها ساختيم و به عالم حقائق و واقعيّت توحيد وارد نموديم، و سرّ اين حقيقت را به او نمايانديم؛ و اين چنين مؤمنين را نجات و رستگاري مي‌بخشيم…»

در اين واقعه خداي متعال پرده از برخي از اسرار توحيد و كيفيّت نفوذ و تنزيل مشيّت خود در عالم كثرات را برمي‌دارد، و غيرت خود نسبت به اراده مطلقه و همساني و استواء جميع مخلوقاتش را در جهت ارتباط و انتساب به ذات ربوبي ابراز مي‌دارد؛ و عدم انحصار اراده ذات و مشيّت او را در قالبي خاصّ و طريقي مخصوص و شيوه‌اي محدود بيان مي‌كند. بلكه ذات اقدس حقّ فعّال ما يشاء‌ و حاكم ما يريد است،‌ و هيچ كس و هيچ تشخّصي نمي‌تواند او را در قالبي محدود كند، و توقّع شيوه‌اي بخصوص را از او داشته باشد. و اين نكته‌اي بود كه حضرت يونس عليه السّلام به آن نرسيده بود، و مطلب را بر اساس حدس و گمان خود نسبت به قوم و اهالي شهر خود تمام شده مي‌پنداشت، و مهر بطلان و نابودي و اضمحلال را بر پيشاني آنان نهاده بود. و اين چنين مي‌پنداشت: حال كه آنان از دستورات رسول خداي متعال سرپيچي نموده‌اند و او را مورد طعن و بي‌توجّهي قرار داده‌اند مستحقّ هرگونه عقاب و عذابي هستند،‌ و خداي متعال نيز چاره‌اي جز اطاعت درخواست و نفرين او ندارد، و بايد حتماً قوم او را مستوجب اشدّ عقوبات بنمايد، و هيچ راه ديگري جز اين راه براي خدا و براي قوم او و بندگانش وجود ندارد.

بنابراين خداي تعالي او را در ميان شكم ماهي قرار داد؛ و بنا بر بعضي از روايات حضرت يونس عليه السّلام چهل روز در شكم ماهي بود و به اين ذكر مبارك: ( لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنىّ‏ِ كُنتُ مِنَ الظَّلِمِين‏) مشغول بود و به بركت اين اربعين خداي متعال پرده از جلوي چشمان او برداشت و او را به يكي از اسرار توحيد و عالم تقديرات و اراده خود آگاه نمود.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید