دين وفطرت
آیا  دلائلی  در باره   نمازهای سنت که بعد و قبل  از نمازهای فرض ادا می شود در قران وجود دارد؟

آیا دلائلی در باره نمازهای سنت که بعد و قبل از نمازهای فرض ادا می شود در قران وجود دارد؟

 

در باره نمازهای سنت در احادیث و روایات دلایلی    فراوانی    وجود دارد. در احادیث صحیح وارد است که رسول خدا (ص) بعد از نمازهای فرض و قبلش   کلا   دوازده رکعت نماز سنت ادا کرده است که اینها عبارتند از دو رکعت نماز سنت قبل از نماز صبح و دو رکعت قبل و دو رکعت بعد از نماز ظهر ودو رکعت بعد از نمازهای مغرب و عشا.

در فقه اسلامی به این نمازها   " موکد" هم میگویند چون رسول گرامی ما آنها را مداوم   ادا کرده است. علاوه  بر این نمازهای غیر از اینها "غیر موکد" می نامند.  پیامبر گرامی بعضی وقتها اینها را ترک کرده است. ولی در باره نماز سنت قبل از نماز عشا روایاتی در دست ما نیست.

"فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا وَمِنْ آنَاءِ اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَى"

"پس بر آنچه می گویند صبر کن ، و پروردگارت را پیش از طلوع آفتاب و پیش از غروب آن توأم با ستایش او تسبیح کن ( نماز صبح و ظهر و عصر و یا اذکار دیگر بخوان ) ، و از ساعت های شب ( با خواندن نماز مغرب و عشا یا ذکرهای دیگر ) و در جوانب روز ( با نوافل و غیره ) او را تسبیح و تقدیس کن ، باشد که ( به شمول الطاف خدا ) خشنود شوی"(طه/130)

در این آیه شریف آشکارا اوقات نمازهای سنت اشاره می شود. در آیات مربوط به فرایض "نمازهایت را درست ادا کن" بکار برده می شود( مثلا در آیات هود 114 و اسراء 78 ) و لکن در این آیه کلمه " سبح" آمده است. در آیه   فوق  "لَعَلَّكَ تَرْضَى" اشاره می دهد که خدای تعالی در باره نمازهای غیر سنت سخن می گوید نه در باره فرایض .

  توجه کنیم به آیه 40 سوره مبارکه ق:

فَاصْبِرْ عَلي‏ ما يَقُولُونَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوبِ

"  در برابر آنچه آنها می گویند شکیبا باش ، و پیش از طلوع آفتاب و پیش از غروب تسبیح و حمد پروردگارت را بجا آور"

در این آیه شریفه کلمه "سبح"   ذکر   شده و فعل امر بودن این کلمه یکی از دلائلی است که این آیه در حق نماز فرض نازل شده است نه نمازهای سنت.

دلائل فوق اساس می دهد بگوییم که رسول الله (ص) نمازهای که ادا می کرد وفق دستورات قران کریم انجام کرده بود نه از قرار خودش.

یک مساله مهم را هم می خواهم بگویم که بعضی از مسلمانان فکر می کنند که  نمازهای سنت را برای رسول خدا (ص) ادا می نمایند و در این فکر هستند که این نمازها بخاطر رسول خداست. ولی این اشتباه بزرگی است و بلکه از گناهان کبیره هم  باشد. چون همه ما همه اعمال و عبادات خود را بخاطر رضایت خدای تعالی انجام می دهیم.  

 

نظریه

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید