دين وفطرت
امتهای گذشته و نماز

امتهای گذشته و نماز

در اخبار و روایات داریم که نماز برای امتهای قبلی هم بوده است الله تعالی منزلت و جایگاه نماز را نسبت به سایر اعمال برای پیامبران  گذشته بیان فرموده است و حکم وجوب این عبادت مهم برای آنها نیز وارد شده است .

از جمله آیاتی که وجود نماز را برای  گذشتگان ثابت می کنند عبارتند از :

در حکایت حضرت إسماعیل علیه الصلاه والسلام در قرآن آمده است : وَکَانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاهِ وَالزَّکَاهِ وَکَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِیًّا مریم:۵۵

ترجمه : و (او همواره) خانوده اش را به نماز و زکات فرمان می داد، و نزد پروردگارش پسندیده بود .

در باب حکایت حضرت مریم علیها السلام آمده است : یَا مَرْیَمُ اقْنُتِی لِرَبِّکِ وَاسْجُدِی وَارْکَعِی مَعَ الرَّاکِعِینَ آل عمران: ۴۳

ترجمه : ای مریم! فرمانبر پروردگار خود باش و سجده کن و با رکوع کنندگان رکوع کن .

 در باب حکایت عیسى علیه السلام آمده است: وَأَوْصَانِی بِالصَّلَاهِ وَالزَّکَاهِ مَا دُمْتُ حَیًّا مریم ۳۱

 ترجمه : و تا زنده ام مرا به نماز و زکات سفارش کرده است.

 در حکایت حضرت إبراهیم علیه السلام آمده است : رب اجعلنی مقیم الصلاه ومن ذریتیإبراهیم ۴۰

ترجمه : پروردگارا ! مرا بر پا دارنده ی نماز قرار بده ، و از فرزندانم (چنین فرما) ، پروردگارا ! و دعای مرا بپذیر!.

اما در مورد جزئیات نماز آنها بجز چند موردی ما اطلاعی نداریم از جمله اینکه برای آنها مانند نماز ما راست و چپ التفات کردن سر نماز ممنوع بوده است .

یک تفاوت نماز ما با نماز امتهای گذشته

نماز امت های انبیای پیشین در مکانی خاص بایستی خوانده می شد و آنها نمی توانستند در هر نقطه ی از زمین نماز گذراند اما برای این امت  محدودیت مکانی وجود ندارد و می توانند روی سنگ ، خاک ، گیاه  وفرش و در همه جای زمین نماز بخوانند . رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند : وجعلت لی الأرض مسجداً وطهوراً، فأیما رجل من أمتی أدرکته الصلاه، فلیصلِّ

ترجمه : برای من تمام زمین مسجد (جای برای نماز) و پاک قرار داده شده است ، پس هر مردی از امت من که ، نماز اورا فرا رسید پس نماز را همانچا بخواند.

منبع صحیحین بخاری و مسلم

تفاوت در قبله و برخی از ارکان نماز

ابتدا باید گفت که امت یهود روز شنبه را محترم می شمردند و آن را روز خاص میدانستند و مسیحیان روز یکشنبه را و الله تعالی برای این امت روز جمعه را تعیین نمود .

امت حضرت عیسی علیه السلام بسوی مشرق نماز می خواند و امت حضرت موسی علیه السلام بسوی بیت المقدس و الله تعالی برای این امت خانه کعبه را تعیین نمود .

در برخی از ارکان نماز اختلاف وجود داشت از جمله اینکه بعضی های شان در نماز فقط رکوع انجام میدادند اما سجده نمی کردند و بعضی دیگرفقط سجده می کردند رکوع انجام نمی دادند ، برخی دیگر سرنماز سخن می گفتند واین منعی برای آنها نداشت و برخی دیگر سرنماز می توانستند در صورت نیاز حرکت کنند ،  و الله مهربان روش کامل این عبادت را که بدون سخن گفتن، حرکت کردن سرنماز و همراه با رکوع و سجده  است به امت حضرت محمد مصطفی علیه السلام ارزانی داشت .

در کتب تاریخی آمده است که اصحاب می فرمودند: همانا ما جماعت پیامبران به عجله کردن در افطار مان و تاخیر در سحری خوردن مان و اینکه دست راست خودرا بر روی دست چپ خود در نماز قرار دهیم امر شده ایم .

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید