دين وفطرت
پیامبر نمی تواند در کلام خدا تغییر و تحولی ایجاد کند

پیامبر نمی تواند در کلام خدا تغییر و تحولی ایجاد کند

 

معلوم است که قران نه تنها از نظر فصاحت بلکه  نظر محتواو علومي كه آن زمان دور از دسترس انسان ها بود، قوانين و مقرراتي كه ضامن سعادت و نجات بشريت است ،خالي از هر گونه تناقض و پراكنده گويي است با توجه به اين كه معلومات انسان محدود است مخصوصاً با توجه به اين كه پيامبر اسلام (ص) در محيطی پرورش يافته بود كه از همان علم و دانش محدود بشري آن زمان نيز درآن محيط خبري نبود، آيا وجود اين همه محتواي متنوع در زمينه هاي مختلف توحيدي ، اخلاقي ، اجتماعي ،سياسي و نظامي دليل بر اين نيست كه كلمات قرآن از مغز انسان تراوش نكرده بلكه از ناحيهء خداوند است .بي گمان چنين است .

ولی بعضیها ادعا می کنند که قران وحی نیست و محصول وحی است. یعنی با سخنان و افکار پیامبر (ص)  بیان شده است. ولی قران کریم این ادعا را نهی و انکار کرده است.

در کلام خداوند پیامبر هرگز نمیواند تغییر و تحولی ایجاد کند:

وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنا بَعْضَ الْأَقاوِیلِ . لَأَخَذْنا مِنْهُ بِالْیَمِینِ. ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتِینَ " اگر او سخنى دروغ بر ما مى بست.  ما او را با قدرت مى گرفتیم.   سپس رگ قلبش را قطع مى کردیم. " (حاقه: 44-46)


فَما مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ عَنْهُ حاجِزِینَ  "و هیچ کس از شما نمى توانست از (مجازات)او مانع شود"

(حاقه – 477)

وَتَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ صِدْقًا وَعَدْلًا ۚ لَا مُبَدِّلَ لِکَلِمَاتِهِ ۚ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ   
 "و کلام پروردگار تو، با صدق و عدل، به حدّ تمام رسید؛ هیچ کس نمی‌تواند کلمات او را دگرگون سازد؛ و او شنونده داناست" (الأنعام – 115)

وَاتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنْ کِتَابِ رَبِّکَ ۖ لَا مُبَدِّلَ لِکَلِمَاتِهِ وَلَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَدًا   
 "آنچه را از کتاب پروردگارت به تو وحی شده تلاوت کن! هیچ چیز سخنان او را دگرگون نمی‌سازد؛ و هرگز پناهگاهی جز او نمی‌یابی!"  (کهف 27)

مَا یُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَیَّ وَمَا أَنَا بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ   "سخن من تغییر ناپذیر است، و من هرگز به بندگان ستم نخواهم کرد" (ق 29)

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید