دين وفطرت
آیا با غسل می توان نماز را اقامه نمود؟

آیا با غسل می توان نماز را اقامه نمود؟

آیا بعد از غسل کردن گرفتن وضو برای نماز واجب است؟ آیا با همان غسل می توان نماز را اقامه نمود؟ آیه در باره وضو و غسل این است:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

اى كسانى كه ايمان آورده‏­ايد چون به نماز برخيزيد صورت و دستهايتان را تا آرنج بشوييد و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پيشين مسح كنيد و اگر جنب‏ايد غسل نماييد و اگر بيمار يا در سفر بوديد يا يكى از شما از قضاى حاجت آمد يا با زنان نزديكى كرده‏ ايد و آبى نيافتيد پس با خاك پاك تيمم كنيد و از آن به صورت و دستهايتان بكشيد خدا نمى‏ خواهد بر شما تنگ بگيرد ليكن مى‏ خواهد شما را پاك و نعمتش را بر شما تمام گرداند باشد كه سپاس [او] بداريد.

 طبق این آیه آنان که جنب اند برای نماز خواندن باید غسل کنند. و اگر بعد از غسل ارتکاب عملی که مبطل وضو است نباشد لازم نیست وضو بگیرد چون غسل کفایت از وضو می کند و با آن می توان هر عبادت و عملی که نیاز به وضو دارد را انجام داد.

 از عائشه (رض) روایت است: رسول لله (ص) غسل کرده دو رکعت نماز می خواند و من هرگز ندیدم که او بعد از غسل وضو بگیرد. (ابو داوود، طهارت 98)

 و در جای دیگر می فرماید: رسول الله (ص) بعد از غسل وضو نگرفته بود (ترمیزی طهارت 79، نسائئ طهارت 160، ابن ماجه زهارت 96، احمد بن حنبل 6.68:192)

با روایت کردن این حدیثها امام ترمیزی : "فتوای اصحاب و علمائی از تابعین این است که بعد از غسل وضو گرفتن لازم نیست" از عبد الله بن عمر روایت است که از رسو الله (ص) در باره وضوی بعد از غسل سوال کردند و آن حضرت در جوابش فرمود: کدام وضو بهتر از غسل است؟ (حاکم مستدرک، حدیث 103 (548)

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید