دين وفطرت
من از مرگ می ترسم!

من از مرگ می ترسم!

 

سؤال: من از مرگ می ترسم، اما قبلا نمی ترسیدم. ترس از مرگ گناه است؟

جواب: انسان به این سبب از مرگ می ترسد:

  1. فکر می کند مرگ سخت و دردآور است؛
  2. با مردن مال و مقام خودرا از دست می دهد؛
  3. چون نمی داند چگونه می میرد و عاقبت گناهان وی چه می شود ؛

مرگ یک جریان سخت است. ترسیدن از آن معمولی است. اما ترسیدن از حادثه های بعد از مرگ به مسلمان مناسب نیست. در قرآن آمده است:

کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند و نماز را بر پا داشتند و زکات را پرداختند، اجرشان نزد پروردگارشان است، و نه ترسی بر آنهاست، و نه غمگین می‏ شوند. (بقره ۲۷۷).

کسانی که گفتند پروردگار ما الله است، سپس استقامت به خرج دادند نه ترسی برای آنهاست و نه غمی دارند. (احقاف ۱۳).

مردن سخت است. در حدیث آمده است که رسول الله صلی الله علیه و سلم قبل از مرگش به ام المؤمنین عایشه رضی الله عنها فرمودند: من آن زهری که خورده بودم الآن درد می کند و حس می کنم رگ های قلبم کنده می شود.

وقتی که پیامبر این طور درد می کشد معلوم می شود  مرگ سخت است. اما باید تلاش کنیم بعد از مرگ راحت باشیم.

“ای کسانی که ایمان آورده ‏اید! آنچنان که حق تقوی و پرهیزکاری است، از خدا بپرهیزید! و از دنیا نروید، مگر اینکه مسلمان باشید! (باید گوهر ایمان را تا پایان عمر حفظ کنید!)” (آل عمران ۱۰۲).

ابراهیم و یعقوب فرزندان خود را (در بازپسین لحظات عمر) به این آئین وصیت کردند (و هر کدام به فرزندان خویش گفتند) فرزندان من! خداوند این آئین پاک را برای شما برگزیده است و شما جز به آئین اسلام (تسلیم در برابر فرمان خدا) نمیرید. (بقره ۱۳۲).

دعای آخر باید این طوری باشد:

پروردگارا! بخش (عظیمی) از حکومت به من بخشیدی و مرا از علم تعبیر خوابها آگاه ساختی، توئی آفریننده آسمانها و زمین، و تو سرپرست من در دنیا و آخرت هستی، مرا مسلمان بمیران. و به صالحان ملحق فرما! (یوسف ۱۰۱).

تنها ایراد تو، به ما این است که ما به آیات پروردگار خویش – هنگامی که برای ما آمد – ایمان آورده‏ ایم، بار الها! پیمانه صبر (و استقامت) را تا آخر بر ما بریز و ما را مسلمان بمیران (و تا پایان عمر با اخلاص و ایمان بدار). (اعراف ۱۲۶).

برای نترسیدن از مرگ، قرآن را با تدبر بخوانید، معانی آن را بفهمید، از گناهان تان توبه کنید. خدا بخشنده است.

نظریه

  • ازمرگ ترس ندارم اما هرلخظه درانتظار مرگ هستم وازمرک فرارنیست

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید