دين وفطرت
آیا کسانی که به علت بيماری در ماه رمضان روزه نمی گیرند باید فطریه بپردازند؟

آیا کسانی که به علت بيماری در ماه رمضان روزه نمی گیرند باید فطریه بپردازند؟

عرض کردید افرادی که روزه دار هستند  باید فطریه بپردازند. پس آیا کسانی که به علت بيماری  در ماه رمضان روزه نمی گیرند باید فطریه ماه مبارک را بپردازند؟

روزه ماه رمضان بر تمام کسانی که به حد بلوغ رسيده و ساير شرايط تکليف را دارند، واجب است. بیماران و مسافران نیز از ماه مبارک رمضان مسئولند.  یعنی روزه به آنها هم واجب است، ولی به آنها رخصت داده شده است.   یعنی تکليف روزه از عهده کساني که به علت پيری يا بيماری و مانند آن روزه گرفتن برای آنان مشقت و يا ضرر داشته باشد، برداشته شده است.

در اين ميان اگر بیمار با گرفتن روزه دچار مشقت نشود، روزه گرفتنش بهتر است ، در این باره خدای متعال می فرماید: وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ  ( و اگر بدانيد روزه گرفتن براى شما بهتر است) (بقره 184)

در قران کریم  به افرادی که از این تکلیف در ماه رمضان مستثنا شده اند، اشاره شده است. چون : لاَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا  ) خداوند هيچ كس را جز به قدر توانايى‏ اش تكليف نمى ‏كند (بقره 286)

ولی آنطور که اشاره کردیم کساني که به علت پیری یا بیماری قدرت گرفتن روزه ندارند و و به سبب روزه گرفتن بیماری اش شدت یابد  آنان از روزه گرفتن مرخصند ولی باید فطریه بدهند. چون در پرداخت فطریه تفاوتی بین انسان روزه دار  و ناتوان ندارد. 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید