دين وفطرت
امانتداری

امانتداری

یکی از اقسام و مظاهر راستگویی و صداقت، امانتداری است؛ امانتداری از فضیلت‌های بسیار باارزش است و پایه‌ی بسیار نیرومندی برای جامعه‌ای پیشرفته و سالم به‌شمار می‌آید و باعث جلب خیر و برکت برای همه است.

به همین خاطر است که ‌می‌بینیم اسلام اهمیت فراوانی به آن داده و آن را جزو صفات مؤمنان بشمار ‌می‌آورد‌.

خداوند ‌می‌فرماید:

وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ (مٶمنون /۸)

"و آن‌ها که امانت‌ها و عهد خود را رعایت می‌کنند".

امانت مسئولیت بسیار مهمی ‌است که تنها انسان آن را پذیرفت و به حمل آن همت گماشته و توانایی تحمل و ادای آن را داشته است‌.

همانطور که خدای تعالی ‌می‌فرماید :

إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا (احزاب/۷۲)

"ما امانت را بر آسمآن‌ها و زمین و کوه‌ها عرضه داشتیم، آن‌ها از حمل آن سر برتافتند و از آن هراسیدند؛ امّا انسان آن را بر دوش کشید؛ او بسیار ظالم و جاهل بود، (چون قدر ‌این مقام عظیم را نشناخت و به خود ستم کرد)"

در ‌این‌جا خداوند از انسان به‌عنوان موجودی نادان و ستمکار ‌یاد ‌می‌کند آنگاه که ‌می‌فرماید : "ٲنه کان ظلوما جهولا‌"

علما اختلاف نظر دارند که آیا ‌این ویژگی‌ها، مخصوص کافران است ‌یا به همه‌ی انسان‌ها تعلق ‌می‌گیرد؟

برخی گفته‌اند :انسان به‌مقتضای طبیعت و سرشت خویش دارای‌ این دو ویژگی است، اماخدای متعال بر انسان مٶمن منت نهاده و او را از نعمت هدایت برخوردار کرده است لذا مٶمنان از ‌این ویژگی‌ها، مستثنی هستند، لذا کسی که امانت الهی را ادا ‌می‌کند، نادان و ستمکار نیست‌.

 خداوند متعال در قرآن به ادای امانت دستور فرموده‌اند :

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا(النساء/58)

"خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانش بدهید! و هنگا‌می‌که میان مردم داوری می‌کنید، به عدالت داوری کنید! خداوند، ‌اندرزهای خوبی به شما می‌دهد! خداوند، شنوا و بیناست"

پس ادای امانت و باز پس دادن آن امر و دستور خداوند والا مقام است و لازمه آن ‌این است که انسان، از امانتی که به او سپرده ‌می‌شود به‌خوبی مراقبت و نگهداری نماید و در حفظ آن کوتاهی نکند.

ادای امانت ‌یکی از نشانه‌های ‌ایمان است و ثمرات و فواید زیادی در پی داشته و پناه برخدا عدم رعایت امانت داری آثار خطرناکی به دنبال دارد‌.

 

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید