دين وفطرت
رفتن مسجد در حالت حیض

رفتن مسجد در حالت حیض

سوال: اگر زن در ایام عادت ماهانه نمی تواند وارد مسجد شود، چه طور حضرت مریم در معبد زندگی کرده و الگو برای زنان است؟

جواب: درست فرمودید، عادت ماهانه نمی تواندن مانع از ورود به مسجد باشد.  ام المومنین عایشه و دیگر همسران پیامبر در یک اتاق که یک در آن به مسجد باز می شد، زندگی می کردند.  بنابراین آنها در حالت حیض و یا جنوب هم وارد مسجد می شدند.  حتی برای رفتن به دستشویی  نیز از آنجا عبور می کردند.  و در حالت حیض و یا جنوب خانه نشین نشده خود را در اتاق حبس نمی کردند..

امروزه هنگامی که به مساجد می رویم می بینیم که برخی از خواهران در خارج از مسجد در جلوی درب ایستاده اند و منتظر همراه خود هستند.  وقتی از آنها می پرسی که چرا داخل نمی روی؟  جواب می دهند که عذر شرعی دارند.

 البته به مسجد رفتن شرط طهارت را ندارد، به این خاطر می توان در این ایام وارد مسجد شد. در قران کریم در باره زنان محیض آیه ای وجود دارد که می فرماید:

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ

از تو در باره عادت ماهانه [زنان] مى ‏پرسند بگو آن رنجى است پس هنگام عادت ماهانه از [آميزش با] زنان كناره گيرى كنيد و به آنان نزديك نشويد تا پاك شوند پس چون پاك شدند از همان جا كه خدا به شما فرمان داده است با آنان آميزش كنيد خداوند توبه‏ كاران و پاكيزگان را دوست مى دارد ) بقره 222)

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید