دين وفطرت
چرا خدا ما را امتحان می کند؟

چرا خدا ما را امتحان می کند؟

“چرا خداوند انسان را امتحان می نماید و به دوزخ می برد؟”

این را باید بدانیم که علت وارد شدن انسان به جهنم اعمال او و سببکارش خود انسان است نه خداوند متعال. خدای متعال انسان را خلق نکرده است تا گناه کند و به جهنم رود

لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ

در آنچه [خدا] انجام مى‏ دهد چون و چرا راه ندارد ولی آنان سؤال خواهند شد. (انبیاء 23)

چون خلقت الهی اهداف دارد و یکی از اهداف خلقت، آزمایش بندگان است.

علاوه براین امتحان الهی قانون زندگی است که خدای متعال جهان آفرینش را اینچنین خلق کرده است. زيرا جهان آفرينش، جهان آزمون است. قرآن در اين مورد مى فرمايد:

الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُور

همانكه مرگ و زندگى را پديد آورد تا شما را بيازمايد كه كدامتان نيكوكارتريد و اوست ارجمند آمرزنده (ملک 1-2)

 البته یکی از  انگیزه آزمایش الهی  هدف آشكار ساختن صفات خوب و بدى است كه به انسان شخصيت مى بخشد و خوب را از بد جدا می سازد.

بهترين وسيله براى شناساندن افراد خوب از بد و مؤمن از منافق، آزمايش هاى الهى است. در غير همه انسانها در یک صف قرار گرفته  از يكديگر تمييز داده نمى شوند. و نیز می فرماید:

لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَيَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلَى بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيعًا فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ

تا خدا ناپاك را از پاك جدا كند و ناپاكها را روى يكديگر نهد و همه را متراكم كند آنگاه در جهنم قرار دهد اينان همان زيانكارانند  (انفال 37)

در نهایت به این نکته هم توجه داشته باشید که خدای متعال در این امتحانات  بنده خود را فراموش نمی کند و  برای بدست آوردن نتایج خوب به او خوب و بد را نشان می دهد،  و با ارسال کردن کتاب و انبیاء به او  کمک می نماید.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید