دين وفطرت
در قران کریم آداب غذا خوردن ذکر شده است؟

در قران کریم آداب غذا خوردن ذکر شده است؟

می گویند که خدای متعال بسیاری از قواعد زندگی انسان را در قران کریم بیان کرده است. پس در کتاب مقدس آداب غذا خوردن ذکر شده است؟ اگر هست در کدام آیات اشاره شده است؟

قبل از پاسخ به سوال شما می خواهم به حضورتان عرض کنم که ما یعنی “وقف سلیمانیه” حالا در این راه بررسی و کوشش می کنیم  که به انسانها حقایق قران و دین حقیقی را همان طوری كه از پروردگار بر رسول خدا (ص) نازل شده است ابلاغ کنیم  و خالی از خرافات یاد دهیم، چون مایه‌ی تاسف است که مسلمانان امروز از دین حقیقی جدا شده اند و آن دینی که زندگی می کنند از اسلام خدای متعال  خیلی دور است و آنان از حقایق بی خبر هستند.

علاوه بر این آنها نمی دانند که راه نجات ما مسلمانان بازگشت به قران است. آری،  بدون شک قوانین و دستورات خدای متعال مایه زندگی انسان است و به او واجب است که  بصورت متعلم زندگی و معیشت خود را با پازل های قرانی سامان دهد و بقول خدای متعال از “مفلحین” شود.  در این موارد خدای متعال می فرماید:

“ای مردم، از سوی پروردگارتان موعظه و اندرزی برای شما آمد، کلامی و قرآنی که مایه شفای بیماری دل ها و روان ها است و چیزی که مایه هدایت و راهنمایی است و رحمت برای مومنان است.

ای پیامبر به مردم بگو به فضل پروردگار و به رحمت بی پایان او و این کتاب بزرگ آسمانی که جامع همه نعمت ها است باید خشنود بشوند نه به ثروت اندوزی و پست و مقام دنیا و فزونی قوم و قبیله” (سوره یونس آیات 58-57)

اگر انسان به آثار خدا توجه  کرده آن را مانند مایه در زندگی انتخاب نماید، دستوراتش خوانده  و در معانیش تفکر کند و نتیجه بگیرد ، بی شک بعد از مدتی حیات و زندگی او  سرشار از نور، روشنایی، طراوت و زیبایی خواهد شد.

 اگر به آیات قرانی  نظری بیفکنیم، خواهیم دید که قرآن، بهترین شیوه‌ها را برای زندگی دنیایی همراه با سعادت به انسان‌ها نشان داده است.

اما پاسخ به سوال شما می توان گفت که البته  آیات بسیاری وجود دارند که در آنها به  بعضی از آداب خوردن اشاره شده است که در اینجا برخی آز همان آیات را بخدمت شما تقدیم می کنیم:

“کُلُوا واشْرَبُوا ولا تُسْرِفُوا إنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفینَ”  و (از نعمت‌‌هاى الهى) بخورید و بیاشامید، ولى اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمی‌دارد. (اعراف، 31)

کُلُوا مِنْ ثَمَرِه إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ یَوْمَ حَصادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفینَ

 از میوه آن، به هنگامى که به ثمر می‌نشیند، بخورید! و حقّ آن‌‌را به هنگام برداشت، بپردازید! و اسراف نکنید، که خداوند مسرفان را دوست ندارد! (انعام، 141)

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلاَّ أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ إِلى‏ طَعامٍ غَیْرَ ناظِرینَ إِناهُ وَ لکِنْ إِذا دُعیتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا ..

اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید، به خانه‌‏هاى پیامبر داخل نشوید، مگر شما را به خوردن طعامى فراخوانند، بی‌آن‌که منتظر بنشینید تا طعام حاضر شود. اگر شما را فراخواندند داخل شوید و چون طعام خوردید پراکنده گردید.( احزاب، 53)

وَظَلَّلْنَا عَلَيْكُمُ الْغَمَامَ وَأَنْزَلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ

و بر شما ابر را سايه‏ گستر كرديم و بر شما گزانگبين و بلدرچين فرو فرستاديم [و گفتيم] از خوراكيهاى پاكيزه‏ اى كه به شما روزى داده‏ ايم بخوريد و[لى آنان] بر ما ستم نكردند بلكه بر خويشتن ستم روا مى‏ داشتند ) بقره 57)

يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ

از تو مى ‏پرسند چه چيزى براى آنان حلال شده است بگو چيزهاى پاكيزه براى شما حلال گرديده و [نيز صيد] حيوانات شكارگر كه شما بعنوان مربيان سگهاى شكارى از آنچه خدايتان آموخته به آنها تعليم داده‏ ايد [براى شما حلال شده است] پس از آنچه آنها براى شما گرفته و نگاه داشته‏ اند بخوريد و نام خدا را بر آن ببريد و پرواى خدا بداريد كه خدا زودشمار است. امروز چيزهاى پاكيزه براى شما حلال شده و طعام كسانى كه اهل كتابند براى شما حلال و طعام شما براى آنان حلال است و [بر شما حلال است ازدواج با] زنان پاكدامن از مسلمان و زنان پاكدامن از كسانى كه پيش از شما كتاب [آسمانى] به آنان داده شده به شرط آنكه مهرهايشان را به ايشان بدهيد در حالى كه خود پاكدامن باشيد نه زناكار و نه آنكه زنان را در پنهانى دوست‏ خود بگيريد و هر كس در ايمان خود شك كند قطعا عملش تباه شده و در آخرت از زيانكاران است (مائده 4-5)

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید