دين وفطرت
قمه زنی و سینه زنی در اسلام چه حکمی دارد؟

قمه زنی و سینه زنی در اسلام چه حکمی دارد؟

من در ایران زندگی می کنم. هر سال در ماه مبارک محرم ده روز در مساجد و در حسینیه های شهر ما نوحه سرایی، قمه زنی و سینه زنی  انجام مى‏گیرد. آیا این اعمال در اسلام چه حکمی دارد؟

پاسخ:

سپاسگزاریم که به مساله  مهمی اشاره کردید.

 معلوم است که در تمام جامعه تشیع نه تنها در ایران از جمله در عراق و آذربایجان و در کشورهای متعدد – هر سال در ماه محرم بقصد عزاداری حسین بن علی مجالس برگزار مى‏شود.

متاسفانه  برخی از علمای اهل تشیع نیز به آن به عنوان عملى مجاز، مستحب و يا جز آن نگاه مى‏كنند. چون خوب می دانید که ایران در طول تاریخ –بجز در موارد معدود- کشوری است که همواره می خواست عقیده تشیع را در تمام جهان تبلیغ بکند و عزاداری بر حضرت حسین یک واسطه برای تبلیغات بوده است.  اما مردم قدرت آن را دارند که حق را از باطل تشخیص دهند.

یکی از اعمال زشت و غیر انسانی، عمل فجیع قمه زنی است. قمه زنی مراسمی است که در بعضی شهرستان ها و بلاد شیعی و توسط برخی از عزاداران حسین بن علی اجرا می شود.

ناگفته پیداست که در دین ما آزار نفس و اذیت کردن بدن در این سینه زنی ها و زنجیرزنی ها ( که با آن زنجیرهای نکره بر پشت سر یا به سر و صورت می کوبند ) و قفل بندی و قمه زنی ها حرام است. این اعمال زشت ضد قوانین خدای متعال و دستورات قران کریم می باشد و سبب اینچنین  زشتی ها دوری آنها از قران کریم است.  از رسانه ها می بینیم که آنان بعنوان عزاداری حسین بن علی  پابرهنه  از کشورهای مختلف به شهر کربلا بقصد زیارت مقابر شهدای کربلا می روند و به بدنشان اذیت می دهند و گمان می کنند که این زشتی ها به ثواب تبدیل می‌شود . البته خیلی بعید است که عقلانیت بشر این مظاهر را مرتبط با شعور انسانی بداند و بپذیرد.

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید