چرا استمناء مکروه است؟
دین و فطرت// پرسش و پاسخ تاريخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ Tavsiye Et Yazdır

نظر جناب عالی در باره  استمناء چیست؟

«استمناء» (خود ارضایی) یعنی این که انسان با خودش کاری کند که از او منی بیرون بیاید و دارای انواعی است؛ مثل بازی کردن با دست، گوش کردن به سخن و صدای زن نامحرم، رد و بدل کردن حرف های عاشقانه، در خیال آوردن و فکر کردن به مسائل شهوت انگیز؛ از نظر اسلام اگر کسی با اختیار یکی از این اعمال را به قصد خروج منی انجام دهد و منجر به خروج منی بشود، مکروه است.

 در روایات و آیات هرآنچه بر آدمی ضرر بسیار داشته باشد ممنوع خوهد بود. با بررسی های به عمل آمده پزشکان وروانشناسان  به این نتیجه رسیده اند که انجام  خودارضایی پی در پی برای جسم آدمی خطرناک خواهد بود وجامعه و خانواده را دوچار بی نظمی در تولید نسل خواهد کرد. لذا نمی توان در این مسئله حکم به میاه  داد بلکه به حکم شرع و متخصصان وپزشکان این عمل مکروه می باشد. چون نظر پزشکان می توان به ضررهای ناشی از استمنا توجه کرد که پزشکان آنها را بر شمرده اند که در نتیجه ی استمنا انسان دچار ضعف بدن و غریزه ی جنسی، ضعف اعصاب و نیروی فکری می گردد. چه بسا که بر اثر عمل استمنا انسان از نظر توان مقاربت با همسر خویش دچار مشکلاتی می شود؛ زیرا وقتی که فردی خود را از این طریق ارضا کند، علاقه ی خود را به همسرش از دست می دهد.

در کتابهای فقهی می خوانیم که بعضی فقها  آیات ۵ تا ۷ سوره ی مؤمنون را بر حرمت استمنا دلیل می آورند

“وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ . إِلا عَلَی أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ . فَمَنِ ابْتَغَی وَرَاءَ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْعَادُونَ “

(مؤمنان پیروز و رستگار ) کسانی هستند که عورت خود را حفظ می کنند .  مگر از همسران یا کنیزان خود ، که در این صورت جای ملامت ایشان نیست . اشخاصی که غیر از  این (دو راه زناشویی) را دنبال کنند متجاوز (از حدود شرعی)  به شمار می آیند (و زناکار می باشند.)

ولی این ایات در باره زناکاری است که خدا آشکارا آن را حرام فرموده است.

البته خودارضایی کار ناپسند است و شکی در آن نیست. فقط برای حرام شماردن آن دلیل قطعی نداریم. حرمت یا حلیت باید مطابق ادله محکم ودقیق باشد

 از طرف دیگر وقتی یک حکم را می گوییم در اصل حلال یا حرام بودن را قصد داریم. به عبارت دیگر یک چیز حلال برای فرد برای کسی دیگر می تواند حرام باشد. مثلا برای مریضی که خوردن چربی ضرر داشته باشد، آن حرام است. ولی معنی حرام بودن چربی برای آن فرد، این نیست که بگوییم “چربی مطلقا حرام است”. در مسأله خود ارضایی هم همین طور. برای کسی که همسر دارد و راه ارضای غریضه جنسی دارد، خودارضایی حرام است. اما برای کسی که واقعا در تنگناست و خطر مرتکب شدن به زنا دارد، این قضیه فرق می کند. یعنی از دو امر بد بدترش ترک می شود، و کاری که شرش کمتر است حلیت پیدا می کند

.

 

Facebook'ta PaylaşTwitter'da Paylaş

ابراز نظر  
نظر خود را درباره اين مطلب بيان کنيد *
 

شوهد 359 مرة/مرات