در باره حکمت امر به انفاق در قرآن کریم
دین و فطرت// اقتصاد اسلامی// پرسش و پاسخ تاريخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ Tavsiye Et Yazdır

در بسیاری  از آیات قرآن کریم امر به انفاق میکند معنی وحکمت این امر به انفاق چه میباشد میشه در ین باره معلومات ارایه فرمایید ؟

خسیسی وبخل  در فطرت انسان موجود میباشد.  ممکن هست به همین سبب در  قرآن کریم به خزینه مال تر غیب نشده بالعکس به انفاق آن امر شده

در زبان عربی برای تونل (النفق) میگویند . انفاق: معنی اش چیزی را از تو نل تیر  کردن هست. رگها مانند تونل هست وخون در رگ ها چطور گردش میکرده باشد مال وسروت هم به سبب نفقه ویا انفاق  در تداول خواهیم بود

انفاق: خرج کردن ویا به مصرف رساندن را گویند . انفاق در راه الله:  برای فقرا ومساکین به خاطر رضای خدا ج .ج.  مجانا وبدون توقع هیج منفعتی دادن مال هست . فلهذا  توضیع مال بدون توقع هیچ گونه منفعت تاثیرش خیلی زیاد خواهیم بود   خداوند جل جلاله این تاثیر را چنین بیان میکند.

مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّهٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَهٍ مِائَهُ حَبَّهٍ ۗ وَاللَّهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ

مثَل آنان که مال خود را در راه خدا انفاق مى‌کنند، مثَل دانه‌اى است که هفت خوشه برآورد و در هر خوشه‌اى صد دانه باشد. خدا پاداش هر که را که بخواهد، چند برابر مى‌کند. خدا گشایش‌دهنده و داناست. سوره بقره آیه۲۶۱)

آیه کریمه نشان میدهد که انفاق در راه الله تاثیر چند گانه دارد به طور مثال شخص توانا برای یک شخص نادار کمک مالی بکند اون نادار مال کمک شده  را فورا به  مصرف خواهیم رساند مثلا از کدام فروشگاه  بدهکار باشد فورا اونرا پرداخت میکند. صاحب فروشگاه نیز این پول را به عمده فروش پرداخت میکند وعمده فروش نیز این پول را به کارگرانش توضیع میکند وکار گر نیز این پول را به خاطر نیاز های خویش به مصرف خواهیم رساند خلاصه  این زنجیر دراز شده خواهیم رفت بنا بر این اگر یک در هم  داده شود این یک در هم به یک مدت نه چندان دور جای   هفت صد درهم را حتی بیشتر از آن را  خواهیم گرفت  ودر اطراف خود  یک حرکت را به بار خواهیم آورد نتیجه این ممکن هست  به صاحب نفقه نیزبرسد  به خاطریکه ممکن هست  صاحب نفقه یا عمده فروش ویا کار فرما ویا صاحب فروشگاه باشد فلهذا کسی نفقه میکند با عث میشود که پول در بازار چرخش بکند بسبب این اعمال خیرش ثواب فراوانی را نایل خواهیم شد

خسیسی ویا بخیلی , کا ر نا پسند یده هست. کسی غنی اما خسیس  باشد مقداری اندکی پولش را به مصرف رسانده  ما بقی ثروتش از دست خسیسی شان در  خزینه بدون گردش در بازار استاد خواهیم شد  محصولاتی که برای دیگران ارائه نشده باشد ضایع خواهیم شد کسیکه مطابق عقل سلیم حرکت بکند خسیسی را مذموم دانسته مال هایش را  از راه نفقه ویا زکات ویا به یک طریق دیگر به خرج میرساند یعنی  در جاییکه مال هایش را زخیره نموده از تداول باز دارد اون رابه بازار عرضه نموده باعث گردش مالش در بازار خواهیم شد ودر نتیجه این کار پسندیده شان مقام ومنزلت شان در نزد پرور دگارش وهم در نزد مردم با لا خواهیم رفت اگر عکس این شود یعنی افراد غنی مال هایش را زخیره نموده اون را به مصرف نرساند انفاق نکند بازار فلج خواهیم شد به خاطریکه پول,  سبب گردش مال وخدمت هست از همین رو ستون اصلی اقتصاد هست حوایج به واسطه آن رفع میگردد پول مانند خون در رگ هست دایما باید در گردش باشد انفاق نمودن به مساکین ما نند رگیست که به قلب خون پمپاژ میکند  اگر این چنین نشود اقتصاد کشور فلج خواهیم شد خداوند ج.ج. درین باره در سوره بقره آیه ۱۴ الی ۱۶ چنین میفرماید

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ وَأَوْلَادِکُمْ عَدُوًّا لَکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ ۚ وَإِنْ تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ۱۴إِنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَأَوْلَادُکُمْ فِتْنَهٌ ۚ وَاللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ۱۵فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِیعُوا وَأَنْفِقُوا خَیْرًا لِأَنْفُسِکُمْ ۗ وَمَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ۱۶إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا یُضَاعِفْهُ لَکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ۚ وَاللَّهُ شَکُورٌ حَلِیمٌ

اى کسانى که ایمان آورده اید، قطعاً برخى از همسران و فرزندان شما دشمن شما هستند و مى خواهند شما را از پاى بندى به ایمان و کارهاى شایسته بازدارند؛ از آنان برحذر باشید. و اگر از خطایشان درگذرید و بدون هیچ سرزنشى از آنان چشم پوشى کنید و آنان را ببخشایید، خدا شما را مى آمرزد و از رحمت خود برخوردار مى سازد، چرا که خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.

۱۴جز این نیست که اموال و فرزندان شما وسیله آزمایش شما هستند، (پس مبادا آنها شما را به خود مشغول کنند و از طاعت خدا بازدارند) که پاداش بزرگ تنها نزد خداست.۱۵

پس تا مى توانید از خدا پروا کنید و سخنش را بشنوید و او را فرمان برید و از اموالتان انفاق کرده و خیرى براى خود پیش فرستید. و هر کس از بخل و آز نفس خود مصون بماند و از بخشش اموال خود به دیگران دلتنگ نشود، آنانند سعادتمندان.۱۶

ونیز در جای دیگر سوره بقره در باره نفقه از آیه ۶۳ الی ۶۸ میفرماید

الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ لَا یُتْبِعُونَ مَا أَنْفَقُوا مَنًّا وَلَا أَذًى ۙ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ۲۶۲

کسانى که اموال خود را در راه خدا انفاق مى کنند، سپس در پى انفاق خود نه کمترین منّتى مى گذارند و نه اندک آزارى مى رسانند، پاداش خود را نزد پروردگارشان خواهند داشت، و نه ترسى آنان را فرو مى گیرد و نه اندوهگین مى شوند

قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَمَغْفِرَهٌ خَیْرٌ مِنْ صَدَقَهٍ یَتْبَعُهَا أَذًى ۗ وَاللَّهُ غَنِیٌّ حَلِیمٌ  با تهیدستان سخنى نیکو گفتن و از خطاى آنان درگذشتن، بهتر از صدقه اى است که آزارى در پى آن باشد. وخداوند بى نیاز است ، و بردبار است  ۲۶۳

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ کَالَّذِی یُنْفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ۖ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَیْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْدًا ۖ لَا یَقْدِرُونَ عَلَىٰ شَیْءٍ مِمَّا کَسَبُوا ۗ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ۲۶۴

اى کسانى که ایمان آورده اید، صدقه هاى خود را با منّت نهادن و آزار رساندن تباه نکنید، همچون کسى که مال خود را براى نشان دادن به مردم، انفاق مى کند و خدا را در فراخوانى به انفاق باور نمى کند و به سراى آخرت که روز پاداش و جزاست ایمان ندارد. پس حکایت او همچون حکایت صخره اى است صاف که بر آن خاکى بوده و بارانى تند به آن رسیده و خاک را شسته و آن را به صورت سنگى صاف برجاى گذاشته است. آرى همان گونه که کشاورز از این خاک و باران محصولى به دست نمى آورد، ریاکاران نیز نمى توانند به اندکى از آنچه فراهم کرده اند دست بیابند، و خداوند مردم کفرپیشه را هدایت نمى کند.۲۶۴

وَمَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِیتًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ کَمَثَلِ جَنَّهٍ بِرَبْوَهٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُکُلَهَا ضِعْفَیْنِ فَإِنْ لَمْ یُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ۲۶۵أَیَوَدُّ أَحَدُکُمْ أَنْ تَکُونَ لَهُ جَنَّهٌ مِنْ نَخِیلٍ وَأَعْنَابٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ لَهُ فِیهَا مِنْ کُلِّ الثَّمَرَاتِ وَأَصَابَهُ الْکِبَرُ وَلَهُ ذُرِّیَّهٌ ضُعَفَاءُ فَأَصَابَهَا إِعْصَارٌ فِیهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ ۗ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ۲۶۶یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ ۖ وَلَا تَیَمَّمُوا الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بِآخِذِیهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا فِیهِ ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ۲۶۷الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشَاءِ ۖ وَاللَّهُ یَعِدُکُمْ مَغْفِرَهً مِنْهُ وَفَضْلًا ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ۲۶۸

و مَثَل کسانى که اموال خود را بدون منّت و ریا و تنها براى دستیابى به خشنودى خدا انفاق مى کنند و در خلوص نیّت، خود را چنان که باید پایدار مى دارند، همچون مَثَل بوستانى در زمینى حاصلخیز است که باران فراوانى به آن رسیده و محصولش را دو چندان داده و اگر باران فراوان هم بر آن نبارد دست کم اندک بارانى به آن مى رسد و بار و برى مى دهد. و خدا به آنچه انجام مى دهید بیناست.۲۶۵آیا یکى از شما دوست دارد که او را بوستانى آکنده از درختان خرما و انگور باشد و از زیر درختان آن جویبارها روان و در آن باغ از هر نوع میوه اى داشته باشد، آن گاه پیرى به سراغش بیاید در حالى که فرزندانى ناتوان دارد و گردبادى همراه با آتش به بوستانش برسد و بوستان یکسره بسوزد؟ این مَثَل کسى است که انفاق کند، سپس منّت نهد یا آزارى برساند. بدین سان خدا آیات و نشانه ها را براى شما بیان مى کند، باشد که بیندیشید.۲۶۶اى کسانى که ایمان آورده اید، از چیزهاى مرغوبى که به دست آورده اید و از آنچه از زمین براى شما برآورده ایم انفاق کنید، و مبادا در پى نامرغوب آن بروید که آن را انفاق کنید، در صورتى که [ اگر به خودتان مى دادند] آن را نمى گرفتید، مگر این که از عوض آن مى کاستید. بدانید که خدا بى نیاز و ستوده است، پس چنان که شایسته اوست فرمانش را اطاعت کنید.۲۶۷این شیطان است که وقتى مى خواهید از اموال مرغوب خود انفاق کنید شما را به تهیدستى تهدید مى کند و به بخل که خصلتى زشت است فرمان مى دهد و خداست که شما را به آمرزش و فضل خود وعده مى دهد، و خدا را بخششى گسترده و فضلى بى پایان است و مى داند چه کسى درخورِ بخشش است.۲۶۸

Facebook'ta PaylaşTwitter'da Paylaş

ابراز نظر  
نظر خود را درباره اين مطلب بيان کنيد *
 

شوهد 401 مرة/مرات