دين وفطرت
سبب کشته شدن نوجوان به دست خضر چیست؟

سبب کشته شدن نوجوان به دست خضر چیست؟

سبب کشته شدن نوجوان به دست خضر چیست؟

اولا باید به این مطلب توجه کنیم که در قران کریم نام خضر صریحا ذکر نشده است و از رفیق یا استاد حضرت موسی تنها به عناوینی که بیانگر مقام عبودیت و علم و دانش خاص اوست یاد شده است.

در آیه 65 سوره کهف می خوانیم:

«فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَیْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً

” (در آن جا) بنده‏ اى از بندگان ما را یافتند كه رحمت از سوى خود به او داده، و علم فراوانى از نزد خود به او آموخته بودیم.”

با رجوع به قرآن معلوم می‏شود که  خضر انسان نبوده بلکه فرشته ای بود که از جانب خدای متعال برای امتحان حضرت موسی ارسال شده است. و او با شکل انسان با حضرت موسی ملاقات می کند. لیکن وظیفه فرشته خود را نیز ادامه می دهد. در روایات آمده است که  گفته شده وقتی حضرت موسی بر او سلام کرد، در جواب گفت: و علیک السلام ای پیامبر بنی اسرائیل. موسی از او سؤال کرد که از کجا می‏دانی من کیستم؟ چه کسی به تو خبر داده که من پیامبرم؟ خضر در جواب موسی گفت: آن کسی که تو را نزد من راهنمایی نموده ‏است”

از جمله همان نوجوان را هم برای اینکه عجلش می رسد با امر خدا می کشد. البته حضرت موسی این کار را مثل  ارتکاب جرم می بیند ولی خضر امر خدا را انجام می کرد نه از روی هوا و هوس خود.

 در نتیجه فرشته می فرماید:

“و اين [كارها] را من خودسرانه انجام ندادم اين بود تاويل آنچه كه نتوانستى بر آن شكيبايى ورزى” (کهف 83)

قران کریم صریحا سبب کشته شدن نوجوان را توضیح می دهد.  از مجموع آیات، روایات و تفاسیر موجود استفاده می‌شود که جریان کشته شدن نوجوان به دست  خضر به طور یقین این قتل دارای حکمت و مصلحت بوده است.

وَأَمَّا الْغُلَامُ فَكَانَ أَبَوَاهُ مُؤْمِنَيْنِ فَخَشِينَا أَنْ يُرْهِقَهُمَا طُغْيَانًا وَكُفْرًا. فَأَرَدْنَا أَنْ يُبْدِلَهُمَا رَبُّهُمَا خَيْرًا مِنْهُ زَكَاةً وَأَقْرَبَ رُحْمًا

“و اما نوجوان پدر و مادرش [هر دو] مؤمن بودند پس ترسيديم [مبادا] آن دو را به طغيان و كفر بكشد. پس خواستيم كه پروردگارشان آن دو را به پاكتر و مهربانتر از او عوض دهد” یعنی چون این فرزند هیچگاه صالح نمی شد و والدین خود را هم گمراه می نمود ؛ لذا خداوند آن فرزند را از آنها گرفت تا فرزندی صالح به آنها بدهد. لذا خداوند او را به خاطر کفرش نمیراند بلکه به خاطر احسان به والدینش او را از آنها گرفت تا بهتر از او را به آنها عنایت فرماید. شاید والدین آن کودک یقیناً همواره قاتل فرزندشان را نفرین خواهند نمود ؛ ولی هیچگاه هم نخواهند فهمید که قتل او به نفع آنان بوده است.

والله اعلم!

 

نظریه

  • وای وای وای نام ملاهارا را بد کردین.)) آنان در ادعای زنده بودن خضر هستند. ولی فک می کنم نظر شما حقیقت است صاحب

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید