دين وفطرت
اگر انسان در “احسن تقویم” خلق شده است پس این همه معلولین چیست؟

اگر انسان در “احسن تقویم” خلق شده است پس این همه معلولین چیست؟

با عرض سلام ، ببخشید می خواهم بدانم که اگر خدا در قران می فرماید که ما انسان را در احسن تقویم آفریدیم پس این همه معلولین که می بینیم چیست؟ آیا اینکه بعضی افراد سالم هستند و بعضی افراد ناقص و معیوب هستند؟

 منظور از آیه ۴ سوره تین چیست این را برای من تشریح کنید؟ لطفا این آیه را تفسیر کنید

و علیکم السلام و رحمهالله

 در تفسیر آیه مذکور(لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ )  نظرما این است.

خداوند می فرماید ما انسان را در أحسن تقویم یعنی ما انسان را در بهترین صورت و نظام آفریده‏ایم. و منظور از آن نه فقط  وجود و اندامش، بلکه فطرت پاک است. لذا در ادامه آیه می فرماید که “ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ” سپس او را به پائین‏ترین مرحله باز گرداندیم.  و سپس می فرماید: “إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ” مگر کسانی که ایمان آورده‏اند و اعمال صالح انجام داده‏اند که برای آنها پاداشی است قطع ناشدنی! یعنی اگر انسان  از آن بهترین قوامی که خداوند آفرید درست استفاده نکرده، به پایینترین مرحله فرستاده می شود و اگر بر عکس خوب استفاده کند و مطابق فطرت سالم عمل کند، یعنی ایمان بیاورد، اعمال صالح انجام دهد، به پاداشی قطع نشدنی خواهد رسید.

منظور از احسن تقویم، می‌تواند فراتر از خلقت مادّی ‌باشد. البته در معنای خاص این خلقت بیانات مختلفی وجود دارد. برای نمونه، یکی از مفسران ،  فطرت خداشناسی انسان را با احسن تقویم ارتباط داده‌ است: “همانا انسان بر یک فطرت انسانی خلق شده است و خداوند آن‌را در او قرار داده است تا آثار مختلف آن نیز در انسان شکل گیرد. درک این فطرت فراتر از درک حواس پنج‌گانه است؛ یعنی با حقیقت اشیاء ثابته در نفس الأمر مطابقت دارد”

 همچنین معانی دیگری مانند عقل، فهم، ادب و بیان و … مصداق احسن تقویم ذکر شده است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید