دين وفطرت
تمام سخنان و رفتار و کردار پیامبر (ص) وحی  است؟

تمام سخنان و رفتار و کردار پیامبر (ص) وحی است؟

برخی با توجه به اطلاق آیه ی 3 و  5سوره ی نجم معتقدند که: تمام سخنان و رفتار و کردار پیامبر (ص) از وحی ناشی شده است. نظر جناب عالی در این مورد چیست؟  منظور از آیات3 -5 سوره نجم چیست ؟

عده ای بر این باورند که این آیات بر این دلیل است که تمام کلمات و سخنان  رسول خدا (ص) وحی الاهی بوده است. البته  صحیح بودن این دیدگاه محال است ، چون  گفته‌هایی که مربوط به محاورت روزمره و عادی زندگی است مثلا به همسرش بگوید “آن ظرف آب را به من بده” و یا ” می خواهم بخورم” و الخ.. نمی تواند وحی الاهی باشد.

 فکر می کنم آنان که به این معتقدند هنوز ماهیت وحی را نفهمیده اند. وحی نبوی پیامی الهی است که خدای متعال  آن را با واسطه  پیامبر خود برای هدایت بشر می فرستد و مشخصه بارز رسالت و نبوت است. علاوه بر این قران کریم پیامبر را مانند بشری معرفی می کند (بشر مثلکم). بنابر این پیامبر نیز  بشر است و مثل تمام انسانها زندگی معمولی دارد. او هم می خوابد، می خورد و ازدواج می کند. و باین دلیل نمی توان گفت که  تمام سخنانش وحی الاهی است.

آن چه که در آیات ۴ و ۵ سوره نجم آمده این را می گوییم “وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَى . إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى”

“و از سر هوس سخن نمى‏ گويد، اين سخن بجز وحيى كه وحى مى ‏شود نيست”

آیات مذکور در باره نزول وحی است. به عبارت دیگر پیامبر به عنوان رسول آنجا مطرح است و این هیچ ربطی به سنت او ندارد. چون در ادامه آن آیه ذیل آمده است:

عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَى

 آن را [فرشته] شدیدالقوى به او فرا آموخت

مگر می توانیم ادعا کنیم که سنت را جبرایل می آموخت؟!

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید