دين وفطرت
ماهی که ذبح نمیشود چرا حرام نیست؟

ماهی که ذبح نمیشود چرا حرام نیست؟

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت کارمندان سایت عظیم الاطلاعات “دین و فطرت”.

قران در آیه ۳ سوره مائده همه حرام بیان کرده از جمله مردار. حالا سوال من این است چرا گوشت ماهی حرام نیست و حلال است مگر ماهی مردار نیست؟ چون ماهی که ذبح نمیشود ؟

وعلیکم السلام

دلیل ما آیه ۹۶ سوره مائده می باشد

أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُمًا وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ

صید دریا و ماکولات آن براى شما حلال شده است تا براى شما و مسافران بهره‏اى باشد و[لى] صید بیابان مادام که محرم مى‏باشید بر شما حرام گردیده است و از خدایى که نزد او محشور مى‏شوید پروا دارید.

همانگونه که اشاره شد ماهی همانند  سایر حیوانات ذبح نمی شود ولی او هم خصوصیاتی دارد که متخصصان اینچنین توضیح می دهند.  ماهی نیز جهت مصرف دارای عملیاتی همانند ذبح میباشد . اسلام نیز تاکید مینماید که ماهی موقعی حلال است که در خارج از آب بمیرد ،دلیل این امر آن است که هنگامیکه ماهی از آب بیرون میآید چون قادر به نفس کشیدن در هوای اتمسفر نبوده و سازگار بر اکسیژن محلول در آب میباشد لذا جهت نجات خود شروع به تقلا نموده و این عمل موجب میگردد تا کلیه خون آن از رگهای اصلی بدن و مویرگها به طرف حفره های قلب سرازیر شده و در هنگام مرگ هیچ خونی در بدن وحتی مویرگها باقی نمانده و همگی در قلب آن جمع میشود،  پس نهایتا خون او نیز همانند پستانداران از بافتهای عضلانی خارج میشود. اگر ماهی در آب مرده باشد چون بدون هیچ تقلائی میباشد نهایتأ خون در مویرگها و رگهای بدن باقی میماند و چون ممکن است حاوی انگلهای خونی باشد بنابراین برای انسان ضرر آور است و به همین دلیل نیز اسلام اینگونه ماهیان را حرام اعلام نموده است .

علاوه بر این خداوند در آیات 164 و 173 سوره بقره، 157 سوره اعراف، 106 سوره مائده، 14 سوره نحل، 12 سوره فاطر و 12 سوره جاثیه حکم شرعی حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت را بیان کرده و خوردن مردار، گوشت خوک و گوشت حیوانی که برای غیر خدا ذبح شده را ممنوع شمرده است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید